Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikett: sjukdomar-och-andra-bekymmer
Läst 2724 ggr
Bookia
0

Två katter varav en med specialkost

Hej,

min kisse är nu återigen tillbaka hos mig, efter några års sejour hos mina föräldrar. Dock så märker jag att han känner sig ensam, eftersom jag periodvis är sällan hemma, så nu funderar jag på att skaffa honom en kattkompis.

Innan jag börjar annonsera ut efter en katt, vill jag fråga er hur man kan lösa problemet med att ge olika mat till katterna. Min nuvarande äter specialkost eftersom han lätt får urinstenar. Det går åt torrfoder för 308kr i månaden, vilket är snuskigt dyrt för en fattig student.

Min kisse är kastrat och han har alltid mat framme, han äter så mycket han behöver, aldrig mer. Den nya katten lär ju äta vanlig mat och eftersom jag bor i en 1a på 29kvm så har jag ingen aning på hur man skulle kunna lösa detta.

Tacksam för alla tips. Skrattande

Bino
0

oj, ska du då verkligen skaffa en katt till? det kostar ju dubbelt så mycket i försäkringar, vaccination, kattsand mm att ha 2 katter, för att inte tala om inköpet av katten?

jag menar, om du tycker att 308 kr är dyrt? Obestämd

TamlinsMatte
0

# 308 kr i månaden i mat för EN katt är rätt mycket trots allt. Särskilt i ljuset av alla de andra kostnaderna. Och kattsanden har faktiskt aldrig gått åt i DUBBEL hastighet.

#0 Om du köper en kattunge är det förstås olämpligt att den äter samma mat som din andra katt. Något man kan göra är att köpa en genomskinlig plaslåda på IKEA, klippa ett hål som är stor nog för kattungen och ställa maten därinne så att inte din gamla kommer åt. Att få bara den första att äta specialfodret är dock ett problem

Jag har tidigare haft njurkost hemma pga min nu avlidna katt. Jag har (efter diskussion med veterinären) låtit de andra äta samma kost, det är i detta fall helt ok iom de andra också är veteraner. Köper du en vuxen katt kanske det är enklast att ändå låta dem äta samma mat, fråga veterinären om det är ok. Jag vet ungefär vilket foder du menar, antar att det är den medicinska kosten (känner igen summorna). Den brukar finnas i större förpackningar och då sjunker kilopriset drastiskt. Svårt att köpa 4,5 eller 6 kg till en ensam katt, men till två så äter de ju upp den så småningom. Jag vill minnas att mitt (för njurkost, men de medicinska fodren ligger i liknande prisklass) kilopris blev ungefär 100kr och att mina tre käkade upp 4-5 kg i månaden.

Bookia
0

#1 Jag vill att min katt ska må bra, vilket han uppenbarligen inte verkar göra när jag är borta mycket om dagarna. Därför känns det värt att satsa på en katt(unge) till, trots extra kostnaderna. Jag får helt enkelt dra in på annat, min egen mat eller andra nödvändiga inköp som det går att vänta med.

#2 Den säcken är STOR, det blir interessant att transportera hem den på cykel. Jag misstänkte att det enda lösningen var samma mat till båda katterna. Jag får snacka med veterinären nästa gång det blir dags att köpa kattmat. Det är för övrigt den gula specialfoderpåsen, det står FCD på den. Det kanske går att ge den till en kattunge också, jag får kolla upp det. Den nya katten kan alltid få egna smakbitar av vanlig foder, som godis, samt vanlig blötmat.

Nu gäller det väl att hålla ögonen öppna för passande katter som söker fodervärd. Glad

TamlinsMatte
0

#3 Hehe, ja… FCD? Hmmm…. vilket märke är det? Är det medicinsk kost eller specialkost? (medicinsk kost går bara att köpa på vet, specialkost på större djuraffärer). Är det vanlig specialkost antar jag att det är 10kg, annars är det 4-6kg i de stora. Hursomhelst har jag köpt en IKEA-dramaten och köpt en stor säck foder och 20kg kattsand och sedan "rullat" hem den. Jag har inget cykelavstånd till vare sig vet eller affär - så jag har åkt kommunalt med mina inköp. Men kanske har du närmre och kan ta en lång promenad med en dramaten (kostar typ 200kr på IKEA, är betydligt större än de som normalt finns i affärerna och har större hjul)

Kattungar ska normalt inte äta vuxenfoder, och just specialkost eller medicinskt foder brukar vara no-no. Jag kommer därför inte krångla till det med kattungar förrän mina herrar gått vidare. Men hur reagerar han på vuxna katter? Mina katter har nog alltid varit av den tåligare skolan, och har fungerat med nykomlingar i högre ålder (Tamlin flyttade in till tre katter som var 11, 6 och 3 år när han själv var 6 år så helt omöjligt är det inte alltid…). En omplacering som flyttar av andra skäl än att den inte kommer överens med andra katter skulle kunna vara ett alternativ

smurfan-13
0

foderbilen.se har vissa veterinärfoder. Med lite tur har de det du köper och då kan du får det levererat till dörren istället för att släpa hem det själv på cykeln ;)

/sofia - cykelburen student

Bookia
0

Det är medicinsk kost, finns endast att köpa hos veterinärer, den har minskad mängd magnesium för att förhindra uppkomst av struviter, urinstenar.

Min kisse har aldrig träffat en vuxen katt, bara en kattunge, de fräste och bråkade och slogs en hel dag, jag orkade inte passa de längre utan gick och la mig. När jag vaknade upp hittade jag de i fåtöljen, ihoprullade till en enda salig hög. Sen dess var de bästisar. Men den andra katten blev odräglig, jag tror inte ens hennes fötter nuddade marken, hon gick praktiskt taget på väggarna. Hon blev för jobbig för mig och jag var tvungen att omplacera henne. Hon fick ett jättebra hem och hennes nya ägare blev sedermera en cornish uppfödare. Jag besökte lilltjejen efter ett halvår och hon mådde prima samt var mycket lugnare. Hon blev lugnare direkt när hon kom till det nya hemmet, där hon till en början var ensamkatt, men hon förblev lika lugn efter att nya matten hade skaffat flera katter till, när hon startade katteriet. Jag vet fortfarande inte varför lilltjejen betedde sig så olika hos mig, respektive sin nya matte.

Om maten är så stort problem, betyder det i princip att jag bara kan skaffa en vuxen katt som också har njurproblem och äter samma typ av specialkost. Rynkar på näsan Förutom att det blir jättedyrt, hur stor är sannolikheten att man lyckas hitta en sådan katt.

Skaffar jag en kattunge, visst kan man fixa en egen bar åt det, med mindre öppning där Pusjkin inte kommer igenom. Men vad gör jag när kattungen och öppningen blivit lite större. Får Pusjkin i sig fel mat blir det direkt akutbesök hos veterinären och räkningar på flera tusen kr. Han är jättekänslig.

TamlinsMatte
0

#6 Nja, de behöver inte ha samma problem. Mina killar har inga problem med njurarna men heller inga problem med njurfodret (hela ligan hade gott och väl passerat 5 år när lilla Geishas njurar gav upp). Och om jag förstod dig rätt hade dina katt inte njurkost utan kost för urinsten? Jag tror inte att andra vuxna katter är så känsliga för den kosten (medan ren njurkost inte ska ges om katten inte passerat 5 år). Fråga veterinären, för kanske är det så att kosten du redan har inte är "farlig" för en kattunge, utan bara skadlig om det är det enda den får. Så att du kan ha en kattungebar och när katten blivit vuxen kan den äta samma kost som den första katten.

Hmmm… Varför kattungen blev galen är svårt att säga. Men lite lurigt då man alltid riskerar att en kattunge till blir likadan, då hemmiljön är densamma. Eller också var hon helt enkelt bara kattunge. De är rätt galna. Kattungar är galna. Rexkatter är galnare. Och rexkattungar är fullständigt topp tunnor galnast…

Eine
0

Toppen att du tänker på din katts trivsel med livet, och vill skaffa en till katt!Och ett tips när du ska ta hem foder och sand.Köp mycket och ta en taxi hem!Inga bekymmer .Vad gäller fodret törs jag inte föreslå något.En kattunge kan man trots allt sticka till lite kattungemat när man är hemma. Sätt in ungen eller den andra katten i badrummet en stund…

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Buffy-co
0

Är det bara jag som tycker att 29kvm är för liten yta för två katter??

Jag menar inget illa - jag tycker också att cornishar trivs bäst i par(minst)…men är mycket tveksam hur man ska kunna anpassa en så liten lgh så att två katter får utlopp för sitt spring och klätter..(OK -klätter är lättare-och man kan ju sätta upp hyllor för dom att hoppa runt rummet-som en kattslinga menar jag..så de kan ha kattrace på höjden och längsmed väggarna..)

Men som sagt jag personligen tycker det är för liten yta för två innekatter..

Lättare med hund just med detta tycker jag(men rek.ej det som student och ej mkt hemma förstås!)-de behöver inte stort inne då de tränas och stimuleras mycket ute..även om man även kan träna dom mentalt inne så behöver dom inte så mycket utrymme inne som katter ändå..

Dessutom -om man som du skriver är en fattig student..det kostar dubbelt med 2 katter det kommer man inte ifrån!

Jag tycker det du skriver i #6 tyder på att katten hade det trångt??Du skriver att den blev odräglig och klättrade på väggarna..ja-kanske pga det inte fanns så mycket att välja på??

Undrar också hur du tänker när du vill vara fodervärd…
Då ska du ju kunna ha kull/kullar hemma, och det är ju svårt som student - inte mycket hemma säger du- och i denna trånga lya..
Det kräver en hel del av en att vara fodervärd-ingen gratiskatt!
Och.. en fertil foderhanne är ju inte lämpligt då du har en kastrat..det skulle nog inte göra din kisse glad utan tvärtom.

Lite tankar från mig bara-ibland vill man mer än som funkar för tillfället..Glad
(Kanske mår han bäst av att få bo kvar hos dina föräldrar om han trivdes där-men det kanske ej är möjligt..)

Bino
0

vad bra du uttrycker dig buffy-co, det var lite så jag menade också

[Silkwaves]
0

Det du skriver i #6 gör mig ganska säker på att du i din nuvarande situation inte ska skaffa en kattunge till - i varje fall inte en av en livlig ras som cornish. En rex i "slyngelåldern" är livlig och återfinns överallt samtidigt. Detta märks förstås mer i en liten lägenhet. Om man inte är beredd på detta utan önskar en lugnare mer flegmatisk katt kanske rasvalet inte är rätt.

Bookia
0

Det var bara maten som var problemet, och det är endast det jag undrar över! 2 katter på 29kvm skulle funka, jag känner i alla fall en tjej som är student o som bor i studentlgh på 30kvm med 2 cornish flickor. Det fungerar utmärkt. Det kanske inte är det optimala, men man lär ju knappast leva såhär smått i all evighet, bara nåt år till, sen blir det dags att flytta till nåt större.

Jag har inga problem med cornish kattungar, jag är är mycket väl medveten om att kattungar är vilda och cornishkattungar übervilda, min kisse är ju också cornish, och jag har som sagt haft två cornish kattungar tidigare. Den andra katten var dock störd, jag frågade många om råd då eftersom jag inte ville göra mig av henne, men ingen kunde förklara varför hon var som hon var hos mig. Jag antar att vi bara inte passade ihop. Jag behöll henne så länge jag kunde, men till slut kändes det bäst att ge henne ett nytt, bättre hem, där hon helt klart trivdes mycket bättre.

Av era svar drar jag slutsatsen att det inte skulle funka, rent praktiskt, att ha två katter där de ska äta olika mat. Så jag ska vänta med att skaffa en till katt endast av den anledningen.

TamlinsMatte
0

#12 Naee… Inte fullt ut, men jag upprepar mig igen: Om katt nr 2 får äta första kattens kost, kan det vara möjligt att helt enkelt lägga till foder till den andra så att den får det den behöver. Att helt separera maten skulle åtminstone jag uppleva som alltför besvärligt. Är själv kattungesjuk just nu och frågade därför vet om vår speicalkost (obesity management efter att den njursjuka avlidit). Vet ansåg exvis inte att detta skulle vara ett problem för en kattunge om den fick kattungemat i egen "bar" som inte tjockisTamlin kom åt. Det kan ju vara så även för er. Alternativt kan en omplacering fungera bättre för er, som alltså får äta den specialkost ni redan har.

Liten lägenhet är alltid en svårighet, min erfarenhet att det varit som besvärligast i slyngelåldern och runt året, när katterna varit dels större i formatet och samtidigt som mest aktiva. Lilla plutt-Geisha och jag bodde en period på 19m2 och det fungerade väl, men när hon var 9-10 månader och vi redan bodde i större lägenhet var jag tacksam för det då hon for runt som en stolle. Jag bor nu tillfälligt med mina herrar på 37m2 och återigen är det inga problem, en hjärtsjuk och en 14-åring har inte längre samma rörelsebehov. Vad jag menar är ungefär - att planera så det fungerar för er och välj ny katt efter vad du tror blir bäst om du väljer att försöka få en vän till din gamla. Och bygg så mycket som möjligt på höjden så att katterna kan röra sig ändå. Behöver inte vara sååå avancerat att man bygger, jag ställde stabila lagerhyllor längs väggarna och hängde kuliga saker i dem. Det räckte gott.

EvaG
0

Det funkar jättebra med två katter på den ytan. Tänk på att det behöver inte vara en Cornish Rex du skaffar. Det kan väl gå bra med en huskattunge oxå. När det gäller mat får du väl ta fram och bort den. Med andra ord lära dem vilka tider de får mat och då se till att de inte äter varandras. Tror att fördelarna med att de kommer att vara tillsammans när du är borta överväger alla nackdelar med det extra jobb du får med att prtionera ut maten.

Medarbetare på Vilda västern iFokus

chikan
0

Jag håller med EvaG! Trorinte heller det är något problem med maten och du bara är lite bestämd och inte låter maten stå framme. Det finns massvis med männikskor som har bestämda mattider till katterna och det verkar funka utmärkt! Lycka till med både katter och studier.

Leffe
0

Hoppas du hittar en katt som passar. Fodret ska inte vara något problem bara du är envis i början