Allergi och rexar
Om man tål cornish är då chansen mindre att man tål devon rex eller german rex. Tanken har hela tiden varit att när jag skaffat eget hushåll skulle köpa en cornishkattunge. Tyvärr har jag fått avsky för många som föder upp cornish och måste kolla lite annat där man kanske inte är bara sketen kattungeköpare. Jag vet att några här har devon och german rex. Jag är intresserad att veta lite mer.
Var positiv -må bra
#0 Dra inte alla uppfödare över en kam…
En mkt god vän och uppfödare har alltid sagt att ju mer man hörs o syns dessto sämre är det. Man ska ligga lågt och lägga sin energi på det som är viktigt och inte på att sprida skvaller och se ner på andra!
S*Kattmillas Sphynx
www.kattmillas.se
#1 jag vet och håller med dig, men jag har följt de senaste debatterna här och jag inser att jag måste kunna lita på den uppfödare jag köper katt av. Precis tvärtom än vad som debatteras. Tänk att jag som köpare vill kunna lita på uppfödaren. Vet också att de flesta uppfödare håller sig i bakgrunden och i tystnad och lever för rasen och katterna. Det är en sådan uppfödare jag känner att jag skulle kunna lita på. Nu är det så att jag snart flyttar hemifrån och det börjar bli aktuellt med katt. Och under dessa debatter och om man kan kalla det så smutskastning på varandra mellan cornishuppfödare har jag börjat funderat på de andra rexraserna, som jag inte haft en tanke på innan.
Var positiv -må bra
#1 Kan bara instämma…
Jag tål både cornish och Devon, men inte "icke-rexar" så bra.
# 1 Det behöver inte vara fel att höras och synas, men man kan ju anamma ödmjukhet och trevlig framtoning, eller hur? 
Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

Jag är allergisk och brukar reagera ganska rejält när jag får hem nya ketter men när jag fick hem Cissi som är en La perm så har jag konstigt nog inte kännt av det alls.
Stolt ägare till tre La permer
#2 Hoppas verkligen du hittar en uppfödare du trivs med, och en katt som passar dig!
#4 Helt rätt i det! Men det är inte så många som klarar av det tyvärr…
Tycker att alla uppfödare borde tänka till lite, vi måste vara rädd om kattungeköparna!! För utan dem sitter vi med alla katter kvar och det funkar ju inte.
S*Kattmillas Sphynx
www.kattmillas.se
Om du känner för att prata, så kan du ringa mig.Jag är en tant på 60+.Jag har hållit på sedan -90 så kanske jag kan svara på en del av dina frågor om Cornish. German är nyare för mig, men en del vet jag ändå. Och vill du inte ringa kan du maila eller som nu fråga på vårt forum.Jag hoppas att jag inte skrämt dig,tonen kan ju vara frän från många forumister,men jag hoppas att jag inte givit dig det intrycket via mina inlägg.Är en rätt så snäll person, även om jag vägrar att bli stampad på .
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora
#5 La perm kan du berätta lite om dem. Där finns ju också ett alternativ kanske.
Var positiv -må bra

Men herregud…
Om du dömer alla cornishuppfödare efter hur ett fåtal skrivit här …ja då vet du inte mycket om hur många cornishuppfödare det finns!!!
Bara en liten del är med i detta forum…men även många bra sådana!
Jag rek. dig att gå in på Nordiska rexringen, dels läsa om alla rexraserna där och så kan du läsa i deras forum… - där samlas ALLA rexraserna i forumet - och inte är då cornishuppfödare några som urskiljer sig som otrevligare än devonuppfödare som du verkar tro
Hur kan du tro att detta är rasbundet??
Det verkar tyvärr vara mycket tjafs mellan kattuppfödare generellt har jag förstått….det är urtrist att höra.
Men man får koncentrera sig på alla de trevliga och seriösa uppfödare som faktiskt finns!
Avsky är verkligen ett starkt ord…Jag förstår vad du menar med det - jag är också förbluffad över hur en del uppfödare beter sig..
Men att använda ett ord som avsky det skulle jag inte göra.
Om du nu ska köpa katt så bör du ändå inte utgå ifrån ett forum utan söka info via rasringarna!
Jag ska köpa en kattunge till snart hoppas jag och jag har väl redan ett hum om vilka jag litar på som uppfödare- men jag kan säga att alla av dom är inte med i detta forum!
Så knyt inte detta tjafs till cornishrasen.. - då gör du dig själv en otjänst då det är världens underbaraste ras!
Ytterligare tips- gå på utställningar!!!Där finns många trevliga kattmänniskor-de otrevliga är bara att strunta i!
Lycka till!
PS-ej uppfödare, men rexägd i 11år..DS

Stolt ägare till tre La permer
Titta. Redan stämmer det jag skrev i tråden Bemötande" Redan är kulsprutan framme för att man inte säger de rätta orden. För det första så har jag aldrig sagt att de flesta uppfödare är dåliga uppfödare.
Avsky jo det har jag. Det har jag även mot försäljare som tror att köparen inte är något att bry sig om. Och jag börjar mer och mer att intressera mig för de andra rexraserna. Har dessutom ingen större anledning att gå in på din rexring för det är troligen samma uppfödare där som här. Och dert finns som sagt tillräckligt många bra här så att det räcker och den info jag behöver kan jag nog också få härifrån. Eller får jag inte skriva här
Var positiv -må bra
#10 Ska gå in och titta.
Var positiv -må bra
#0 Har mest bara stött på Devon och Cornish på urtställning, och någon enstaka Silkerk Rex (deras päls kan liknas med fårull…
, har tyvärr ingen bättre beskrivning) sen vet jag inte hur det funkgerar vad gäller allergi eftersom jag upplever att de flesta med allergiproblem och rexar handlar mycket om individer (för både människa och katt), jag har själv inga problem med allergier själv av huvud taget när det gäller katter, sen är vi som sagt olika…
Hoppas du hittar din egna kisse oberoende sort och ras!!!!!

Men snälla du…tror du att Nordiska rexringen är MIN rexring??
- ja då bör du plugga in lite mer innan du köper en rexkatt över huvudtaget..
Nordiska rexringen har massor av uppfödare och alla rexraserna som inte finns med här..Det är där man får den mesta infon om rexraserna.
Detta är ett litet cornishrexforum som bildades för några år sedan av en uppfödare som även är Sajtvärd.
Nordiska rexringen är en Nordisk rasring som namnet lyder..
Du borde gått in och kollat innan du svarar så att det blir tokigt.
Länk finns bland "länkar" här på sajten..
Detta forum handlar om just Cornish rex som du hör på namnet..
(det är därför Monica i #10 skrev länkar istället för svar här..)
Jag är dessutom inte uppfödare och kommer aldrig bli.
Så mig behöver du inte oroa dig för.
Förlåt att jag försökte leda dig rätt - du verkar ha alla taggar ut!
Skyll inte det på Cornish rexrasen..
God natt!
**Tillägg;
**Säkrast att rätta felet jag skrev att Nordiska rexringen representerar alla rexraserna- där finns visst bara Devon och Cornish med vad jag kunde se..
De andra rasringarna; Rexunited representerar "alla" rexraserna i Sverige..Cornish,Devon, German,La perm och Selkirk, och Rexalliansen har Cornish, Devon och German…
#14 Du säger att detta är ett litet cornishrexforum som startades av en uppfödare för några år sedan. På dig verkar det som du är något stort här och säger åt den skriver hur denne ska skriva. När jag går in och kollar vilka som är moderatorer på den här sajten så står inte du med. Vem ger dig då rätt att trycka ned en människa som frågar lite om raser. Och hur kan du bestämma var den människan ska gå in och läsa. Och hur kan du bestämma om denna sajt bara ska handla om Cornish Rex? Består den här sajten av förtryckare och underkuvade
TS: Jag skaffade min först DRX för 13 år sedan då jag efter min första graviditet fick tillbaka min allergi samt utvecklade astma. Det fungerade och fungerar bra. Jag har ju sen jan-07 även CRX hemma och även dom fungerar bra för mig. Har även hund (Puli) som är en ras många allergiker klarar av.
Har sålt flertalet katter till allergiker och det har fungerat i samtliga fall, även om jag såklart inte lämnar några garantier. Dock så har jag inga katter i rummet när jag sover (det rekommenderar jag även till köpare)
Sedan vet jag att många känner av fertila och/eller mörka katter mer än ljusa och/eller kastrerade. Likaså finns det dom som inte tål kattungar men vuxna katter.
#14 Som sittandes i Nordiska Rexringen styrelse så kan jag meddela att dom välkomnar alla rexraser, dock så har inte webbis fått klart nya hemsidan, men den är under omarbetning och kommer att komma ;)

Din fråga är om allergi på olika kattraser.
Jag är själv allergisk och klarar av Cornish rex katter,men inte andra katter så bra.Måste då medicinera.
Sedan är det inte säkert att någon annan klarar av just Rexar utan klarar bättre av en annan kattras.
Jag brukar säga att det bästa är att åka hem till någon som har den kattrasen man har intresse för,om man har allergi.Och kanske också ta med sig en filt med katthår på, med sig hem.Man brukar märka ganska snart om det går bra eller om man reagerar på katterna.
Jag har själv sålt kattungar till några med allergi,men även haft de som varit hem till mig och velat köpa en katt men reagerat med allergi eller astma.
Hoppas du hittar din kisse…
Hundar har ägare.Katter har betjänter...
Änglatassen's Cornish Rex

#0 Tråkigt att du känner så. Jag rekomenderar dig att åka på en utställning och träffa några rexuppfödare (även då cornish för att känna om du kan hitta någon att lita på). Jag är övertygad om att magkänslan du får stämmer. Knyt gärna fler kontakter, för en dag så skall du letaefter den kattunge som känns rätt i maggropen. Då kan det vara bra att ha kontakt med mer än en för att hitta rätt katt. Jag tycker det är jätteviktigt att både uppfödare och kattungeköpare känner förtroende för varandra och att det känns bra.
Jag är själv pälsallergiker men tål rexar, och har varit i kontakt med de flesta rexraserna och uppfödare av olika rexraser eftersom jag är kattungeförmedlare till Rexunited (med det menar jag inte att jag är någon expert eller att du behöver gå via Rexunited, då många uppfödare och riktigt många kattungeköpare faktiskt finns här på forumet och kan ge goda råd av egna erfarenheter). Hör gärna av dig om du bara vill prata katt och allergi och få mer "kött" på benen. Du kan gärna maila mig på:
www.racerdonnans.se. Medhjälpare på Cornish Rex i fokus.
Den största anledningen till att jag föder upp ÄR köparna. Att se glädjen hos dem att få chansen till en underbar, trevlig, social och hälsosam katt! Köparna och de katter jag föder upp är otroligt viktiga för mig. Jag har kontakt med och besöker nästan alla som skaffat katt hos oss. Och de gånger vi inte har fortsatt kontakt handlar det oftast om ointresse från köparnas sida.
Vet tyvärr inte så mycket om de andra raserna mer än att det inte är garanti att man tål dem bara för att man tål crx, eftersom de har olika anlag och olika dna. Det beror nog även på vad hos katten man är allergisk mot.
Nu blev det delvis lite off topic men jag önskar dig lycka till att hitta en uppfödare du trivs med och en katt att älska! 
Största anledningen till att jag föder upp är kattungarna,jag älskar allt runt dräktighet och födsel,kattungetid och flytt till nya hem….och bland de köpare som kommer till mig är några efter många år, mina bästa vänner.Jag har bara goda människor som köpare!Någon katt har råkat illa ut, men det har berott på sjukdom hos ägaren etc.DET kan man inte klandra någon för,sådant händer.

Det viktiga i sammanhanget tycker jag är att du hittar en katt som du trivs med och som trivs med dig. Det skulle vara tråkigt om du strök bort alla cornishar pga. oss uppfödare (japp, jag tillhör ockå de förtappades skara), för det finns "bättre" och "sämre" uppfödare inom alla raser, inte bara cornish-rasen. Cornishar för mig är en drog, det finns inget som är bättre för må bra-känslan som en varm och krullig cornish som kommer och vill mysa. Men om du vill forska lite i andra raser än bara cornish men som fortfarande är rexar så rekommenderar jag Nordiska Rexringen, Rex United eller RexAlliansen. Alla dessa är jämbördiga rasringar för just rex-raserna och där finner du också information om dessa och uppfödare inom de olika raserna.
Angående allergi så har du inte mindre chans att tåla t.ex. en devon för att du tål en cornish och vice versa. Det är individuellt hur mycket man reagerar på respektive ras eftersom de allergener som framkallar symptomen är olika på de olika raserna.
Jag vill önska dig ett varmt lycka till i ditt sökande efter en liten katt att älska och hoppas att du finner din alldeles särskilda livskamrat!
---------------------------------------------------
Att leva utan katt är inte att leva.
Jag har helt glömt bort att önska dig lycka till i den spännande jakten på den rätta kissen! Det är en riktig (s)kattjakt och jag är säker på att du kommer att hitta din juvel, oavsett vilken ras den kommer att tillhöra 
Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com
TS,jag har ju glömt att svara på din fråga om allergi, men några svar har du redan fått av andra.Enligt en engelsk undersökning ska vita kastrerade honor vara det bästa om man är överkänslig mot katt.Sedan måste man prova med besök hos olika kattraser.jag har siames som kan ställa till det ur allergisynpunkt, annars har jag bara rexar.

Jag kan faktiskt inte annat än att drabbas av TS oro. Att bli arg kommer inte att hjälpa. Inte heller att kalla någon orättvis. För de senaste veckornas medlemskap här har också gjort mig orolig.
Jag tror inte att alla rexuppfödare är vare sig missunnsamma eller har glömt kattungeköparna (om ens någon, snarare har man glömt att det är ett allmänt forum som även presumptiva köpare läser och förskräcks av). Men det finns mycket av starka åsikter om rätt och fel, och en självklarhet inför den egna åsikten. Ibland går forumet nästan på kollektiv jakt efter någon som avviker i sin åsikt. ALLA är givetvis inte med i det, men ofta ger sig inte någon annan in i debatten och då kan inte jag som inte känner uppfödarvärlden skilja ut några andra röster. Det är inte konstigt att man gör så, man orkar inte gå i motvind. De senaste dagarna har tonen trappats upp, mycket för att man faktiskt sagt emot… Det är en lättnad för mig att se, för plötsligt börjar mångfalden skymta igen. Jag hoppas att det när stormarna lugnat sig kan leda till något positivt. Men jag hade gärna sett att många skrivare hade lugnat sig, backat ett steg och väntat en timma med att svara och formulerat ett svar med tanke på mångfalden i de som tar emot budskapet. När forumister debatterar verkar det lätt att glömma att även en sån som JAG, som inte har något med själva debatten att göra, utan är en i framtiden presumptiv köpare, kommer att läsa och ta emot budskapet. Vilket budskap ska jag ta emot.
Jag är inte en i grunden orättvis människa som inte ser de olika sidorna i en debatt. Men jag har inte bakgrunden. Jag vet inte var minorna ligger begravda. Och det blir då enklare för mig att ta avstånd helt, att inte köpa en kattunge, för att inte riskera att klampa rakt på en mina. Och även om jag inte vill tänka så, även om jag älskar att leva med min knasiga cornish, så ser jag att det påverkar mig mer än jag vill. Jag blir orolig. Och all den misstänksamhet som köpare ses med (och det är inte så konstigt att en köpare skulle vilja få kattungar, det har gått in att man inte ska föda upp huskatter som det redan finns så många av men man skulle ändå vilja uppleva födsel och kattungemys - all självklarhet är inte självklar för en köpare och att behandla uppifrån med en ilska sprungen ur denna självklara bild föder mer oro) ser jag nu alla uppfödare med. Är någon trevlig, undrar jag genast om den är trevlig egentligen. Om denna vill att jag ska få en älskad katt, eller bara göra sig av med katter som inte ska vara i avelsarbetet. Alltså om man födde upp en kull för att få en ny katt till avel och fick de tre övriga på köpet. Jag vill inte känna denna misstänksamhet, för jag vet att den är djupt orättvis. Men att veta är inte detsamma som att känna. Och därför kan jag förstå TS oro. Jag känner att jag behöver ägna år av att kartlägga uppfödarvärlden för att vara helt säker på att få en juste uppfödare på köpet när jag köper min nästa katt. Nu verkar iofs Tamlin vara en överlevare så att det dröjer innan det händer, men att lägga energin i att rita träd över uppfödare, åsikter och förbindelser verkar ju lagom överambitiöst.
Kära TS jag tror inte att cornish uppfödare på något sätt utmärker sig från uppfödare av andra raser. Vi är nog varken elakare, bättre eller sämre än andra uppfödare. Vi är alla individer - inget kollektiv.
Du är helt rätt ute när du säger att du måste kunna lita på uppfödaren. Självklart ska du välja en uppfödare du känner att du litar på. Personkemi är A och O. Om du på någon punkt känner dig osäker på uppfödaren ska du inte köpa katt av denne. Det är inte heller schysst mot uppfödaren.
Mitt intresse som uppfödare i liten skala ligger i att hitta bra hem till alla mina ljuvliga bebisar. Ett hem där de blir älskade för sin egen skull och där de får stanna resten av livet. En försäljning av ett djur, en katt går (som jag skrev på en annan tråd) inte att jämföra med en försäljning av en bil, även om konsumentköplagen inte gör någon skillnad tyvärr.
Det är alltså känslor, inte prestige eller pengar eller något annat som gör att jag gärna vill veta vad som händer mina kattungar efter de flyttat hemifrån. Jag har aldrig skrivit in några villkor om möjlighet till återköp - därför att jag har trott (och fortfarande misstänker) att de inte är giltiga, men jag hoppas att jag har så bra kontakt med mina köpare att de skulle kontakta mig i alla fall. De vet att jag vill veta… hoppas jag.
Får jag veta att katten måste flytta kan jag kanske hjälpa till med omplacering till ett nytt bra och förhoppningsvis permanent hem som jag dessutom får möjlighet att etablera en kontakt med. Det har funkat de gånger som kattungar från mig av olyckliga omständigheter måst omplaceras och jag är så tacksam att kattungeköparna lyft luren och ringt och berättat vad som var på gång.
Lycka till i ditt kattletande. Det finns många underbara raser där ute, så när du valt din ras ras tror jag nog att du kommer att hitta en uppfödare som du litar på till sist och där kommer du att finna din lilla (s)katt.
…men glöm inte att de flesta med medmänniskor är ärliga och ganska sympatiska faktiskt, även uppfödare. 
Tack för alla svar
Var positiv -må bra
Vill bara önska dig lycka till med letande av din (p)älskling!

) som du trivs med.