Mycket lovande Cornish Rex kattungar
S*Rexlicious har 2 superfina Cornish Rex kattungar kvar som är leveransklara nu!
* S*Rexlicious Heidi Klum, svartsmokesköldpadda, hona. (se bild)
* S*Rexlicious Calum Best, röd hane. (se bild)
De är födda den 4/6. Hundvana och otroligt orädda och sociala. Deras syster har redan gjort debut på utställning och vilken debut sen. Ex1 BIV NOM BIS!!! Dessa två är också lovande för den utställningsintresserade men det är inget krav, viktigast är att de kommer till kärleksfulla hem.
De är givetvis registrerade i SVERAK, avmaskade, fullvaccinerade, chippade, veterinärbesiktade och dolda fel försäkrade innan leverans. Allt enligt SVERAKs rekommendationer.
Mor: S*Kryddans Ginger, e (A) HCM normal.
Far: S*Lindansarn Dexter, ns (B)
Se fler bilder på kattungerna på datum 10/9 på denna länk: http://anki-83.bilddagboken.se/p/main.html
Mvh / Annika
S*Rexlicious
Leverans kan ordnas inom angränsande län!
Lilla paddan är verkligen fin! En riktig goding!
Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

Heidi är ju så go´…och det är ju inte långt hem till syrran!
Hoppas att du hittar något hem till henne o brorsan…
Maria o Tyra (syrran)
Har glömt skriva min e-mail adress: annika.egerbrandt@hotmail.com
Tel: 070-2029922
MvH / Annika Egerbrandt
Paddor med smoke = såå snyggt!
Fin profil har brorsan också. Jag hade personligen önskat större och mer öppna öron innan jag annonserade ut kattungar som "mycket lovande" (det kanske var det systern hade?) men lycka till med att hitta nya hem till kissarna!

Jättefina bebbar!
#9 Tycker båda är mycket lovande jag. HAde hon annonserat bebabrna som "perfekta" hade jag varit lite konfunderad däremot ;)
#10 Smaken är olika. :) Jag hade å andra sidan inte annonserat i de ordalagen överhuvudtaget, så jag är kanske inte rätt person att sätta kriterierna…
Nej precis Clee, att sätta kriterier på någonting du inte ens känt och klämt på tolkar jag som ännu mer våghalsigt än att som uppfödare bedöma sina 4 månaders kattungar som lovande, "Lovande" är tydligen ett mycket känsligt ord i kattvärlden, fattar inte varför? Att se att någonting är lovande är ju knappast som att ge en blivande köpare garantier?
Det finns bilder på BIS katten också, på Sewenas hemsida och det är fritt att tolka om öronen på henne är den avgörande detaljen för att inte klassa hennes syskon som "lovande".
Jag har sett dessa kattungar vi ett flertal tillfällen och i mina ögon är de mycket lovande. Om Clee tycker att de har öron som inte är lovande inför utställning så är det ju återigen bara att konstatera att smaken är som baken, delad.

#12 Oj jösses, menade då inte att stampa på någon öm tå här! Men helt riktigt skulle jag personligen avstå från att annonsera ut ungar som mer eller mindre lovande. Varför? Jo, för att jag tycker att det är intetsägande. Lovande i förhållande till vad? Andras kattungar? Lovande för vad? Vad jag sedan reserverade mig emot var just "mycket lovande" och inte enbart "lovande", som du verkade tolka det som. Jag har inte ens sett SW- och WW-uppfödare annonsera ut sina kattungar som "mycket lovande".
Hursomhelst tycker jag att ungarna är väldigt snygga och mer än korrekta, samt att kullen verkar ha blivit väldigt jämn, vilket är en god egenskap. Men för min personliga smak skulle öronen alltså ha varit mer öppna för att vara full pott, det är för min del helt ok att anse att öronen tvärtom är idealiska. 
#13 Hon ser väldigt fin ut! 
Har visserligen aldrig påståt att öronen är idealiska men för den skull vill jag heller inte påstå att de inte är lämpade för utställning tack vare öronen. Men du får gärna sätta ut ett kort på ett par idealiska, mer öppna öron på en katt i 8-12 veckors åldern så får jag se vad du menar.
Mycket lovande till vad? Utställning, sällskap!
Om en kattungeköpare ringer mig och vill ha en kattunge som är lovande för utställning så är det väl självklart att jag (om jag anser mig sitta med ett par) säger att jag har ett par "mycket lovande" kattungar kvar som jag tror kan lämpa sig för utställning, samtidigt som jag givetvis säger att jag inte kan ge några garantier. Fattar bara inte vad det är som är fel med att använda de uttrycket?
Har jag kattungar som jag inte är helt nöjd med exteriört så har jag inga problem med att säga det heller, vem skulle tjäna på att sälja kattungar till utställning som inte håller måttet? Dålig PR för uppfödaren och trist läge för köparen.
Det jag menar är att jag återigen ser "forummedlemmar" som hakar upp sig på uttrycket, "mycket lovande" och vill veta varför? Står det tex att föräldradjuren är supertrevliga och kattungarna söta så är väl det också fel, eftersom allt tydligen handlar om tolkningar och förhållanden?
Mina tår är inte ömma, vill bara reda ut vad du hakar upp dig på när du hör uttrycket.
#18 Nej, jag tycker verkligen inte att det är några problem att säga att kattungarna är superfina (som också sades) eller att föräldrarna är supertrevliga, därför att det är rena åsikter som det inte finns tävlingar och standarder som rangordnar. Dessutom är det väl bara jag som säger att jag personligen inte skulle använda uttrycket "mycket lovande" och jag är en forummedlem i singular, så om du har något ouppklarat med andra forummedlemmar uppskattar jag om du håller isär dina duster.
Jag ser rätt sällan att de uppfödare som faktiskt föder upp BIS-kullar, blir BIS-uppfödare eller har upprepade BIS-framgångar med sina avkommor annonserar ut sina kattungar som ens lovande. Därmed tycker jag att det blir en rätt snedvriden marknadsföring om mindre kunniga köpare ser orden "mycket lovande" och därmed antar att bättre än så här blir det inte, eftersom väldigt få andra använder sig av uttrycket. Att kalla kattungar "mycket lovande för sällskap" är absurt för mig, eftersom det relativt sett blir mycket märkligt.
Eftersom du ville se bilder på vad jag själv föredrar för typ av öron kan jag lämpligt nog hänvisa till en aktuell tråd på ett annat forum, nämligen denna länken: http://forum.rexringen.nu/viewtopic.php?t=4762 Kattungen där tycker jag har idealiskt öppna öron.
Kmedist här på forumet har fött upp en katt jag också tycker såg ut att ha fantastiska öron som kattunge, nämligen FIN*Alchemist Quintessence. En bild på honom som kattunge finns här: http://personal.inet.fi/koti/jcn/alchemist2/_MG_9452.jpg
Sedan har vi kattungen med mitt "öronideal", dvs S*Änglarna's Me Myself and I, en kattungebild länkas till här: http://www.anglarnas.com/ny/litters/kull_15/images/060930-054.jpg en där han är gammal nog att ställas ut är här: http://www.anglarnas.com/ny/litters/kull_15/images/iK12_539.jpg Kanske börjar du få ett hum om vad jag menar med öppna öron?
Jag har inte sagt någonting huruvida kattungarna är lämpade för utställning eller ej. Det är för mig andra egenskaper än perfekta öron som avgör. Om katterna gillar att visa upp sig och är nyfikna samt orädda i främmande situationer så skulle jag säga att det är goda egenskaper för en utställningskarriär, i kombination med ett korrekt utseende.
Har inget ouppklarat med någon på något forum, men eftersom jag sett några få använda sig att detta uttryck och de har fått samma bittra konsekvenser så undrar jag vad det är för fel på uttrycket? Verkar som att det är en oskriven lag eller god sed att inte skriva så. Själv använder jag mig av uttrycker väldigt ofta, tycker inte att jag försöker lura i någon falska förhoppningar för det. Det är mina åsikter och värderingar och det står folk fritt att tycka annorlunda, men det kan väl få diskuteras?
Så du menar att eftersom ingen BIS uppfödare använder sig av uttrycket så ska ingen annan ha rätt att göra det? Är det inte lika "snedvriden marknadsföring" att skriva att de är "superfina" då, samtidigt som man inte tycker att de är "mycket lovande" pga öronen? Vad ger det för dubbla budskap?
OK, du har inte sagt något om att kattungarna är lämpade för utställning eller ej, vad menar du då med "Jag hade personligen önskat större och mer öppna öron innan jag annonserade ut kattungar som "mycket lovande"" ? Tycker också att dina exempel på egenskaper av vad som gör en utställningskatt är rätt, därför förstår jag ditt resonemang ännu mindre?
Dina öronexemplar var för övrigt fina allihop, de ser riktigt lovande ut ; )
Jag håller med Clee här.. Marknadsför man något som "mycket lovande" skulle jag kräva garanti faktiskt. Att en i en kull blir BIS en gång (än så länge, blir kanske fler) är ingen garanti för att resten motsvarar samma klass.
Men rent generellt så tycker jag mig se såna fraser främst hos nya uppfödare, inget fel i nya uppfödare men man behöver nog en hel del erfarenhet innan man kan säga att en hel kull är mycket lovande.

#21 Håller med i allt du skriver! Jag vill inte heller att mina kattungar ska hamna hos nya familjer som köper den bara för att vinna på utställning och sedan blir besvikna när framgångarna uteblir… Jag undviker alla ord i min marknadsföring som har någon sorts värdering i sig.
Likadant när spekulanter är hemma hos mig, jag nästan betonar mer vad som är mindre bra men självklart så berättar jag också vad som är bra men påstår inte på något vis att katten är lovande. Om någon är intresserad av utställning så kan jag säga vilken katt som kanske är mer lämpad men fortfarande utan att säga ordet "lovande", mer att jag säger att katten inte har några diskvalificerande fel för utställning. Domare är så olika och likaså konkurrensen så man kan aldrig någonsin veta!
För mig är det inte bara en fråga om ordet "lovande". Det är inte förbjudet att prata om "lovande" kattungar uppfödare emellan. Att däremot att använda orden i marknadsföring är en annan sak.
Att sälja just "lovande" kattungar innebär att man måste kunna specifiera vad som avser vara lovande. Jag associerar ordet "lovande" till utställningsframgångar, andra associera kanske till högt avelsvärde o.s.v.
Vad är falsk marknadsföring egentligen? Vad händer om någon köper en "lovande" kattunge som sedan inte alls funkar på utställningar? Falsk marknadsföring?
Jag kan i min "marknadsföring" t.ex säga att en kattunge är söt, trevlig, gullig, rar - för det är de allihop och det kan jag stå för i alla väder.
Sedan tycker jag att de som vill ha en avelskatt och/eller utställningskatt ska vara så pålästa att de kan göra sin egen bedömning av om den kattunge de är intresserade av är lovande för ändamålet. Jag leder gärna och diskuterar och resonerar. Självklart är ett bra hem för alla kattungarna det jag önskar allra mest. Att de hamnar hos någon som älskar dem även om de utvecklas åt helt fel håll utseendemässigt, men jag hjälper gärna till med matchmaking, d.v.s försöka ge utställningsintresserade de kattungar jag själv tror på mest på. Fast min erfarenhet är att tycke uppstår mellan kattunge och köpare oberoende av vad jag säger 
och då brukar det få bli så.
Men då låter det ju som att ni är osäkra på er sak? Vad är skillnaden på "mer lämplig" och "lovande". Har du en kattunge som du verkligen ser förutsättningarna i och köparen undrar om den är lovande för utställning, väljer du då att beskriva den som:
- Den är inte "lovande" för utställning men "lämpar" sig bättre än den andra.
Inget av dessa påståenden tycker jag är en "värderingsstämpel" Vad är det som är så fult med att tro på sina kattungar? Är det någon form av trist Svenskt tänkande? "Ingen ska tro sig ha mer lovande kattungar än någon annan."
Typiskt är också att man ogillar detta uttryck hos "nya uppfödare", tycker det är helt oväsentligt om man hållt på på i 3 år eller 30. På 3 år kan den vetgirige lära sig mer än den som hållt på i 30 år och väljer att rida på "mångårig erfarnehetsvågen" istället för att utvecklas. Ser detta fenomen hela tiden.
Tycker därför att det är oviktigt hur länge man hållt på och hur många BIS katter kullen fått fram, det är väl individen i en kull man hittar som lovande eller? Inte antalet kullar man haft innan?
Självklart är självransakan viktigt och det bör väl alla framgångsrika uppfödare besitta, hur kommer man annars framåt? Jag har aldrig några problem med att säga att den kattungen är inte lämpad för utställning medans den ser lovande ut. Har själv köpt in både hundar och katter som sett lovande ut (både i uppfödarens och mina ögon) som valpar och kattungar som det gått käpp rätt åt skogen med, shit happends och jag kan inte annat än säga att de fortfarnade såg lovande ut vid köpet. Att tro att man kan få garanterad framgång på utställning är patetiskt, allt kan hända! Därför anser jag att lovande och garnanterat är två HELT olika saker. Blanda inte ihop dem!
Vem har sagt något om att sälja katter till familjer som BARA är utställningsintresserade? Den som inte kan ta att domare och konkurrans är avgörande för utställningsframgångar missar ju hela tjusningen med utställning. Utan dessa två avgörande faktorer kan man väl lika gärna få rosetterna skickade på posten? Om man säljer en "lovande" kattunge för utställning till någon som blir besviken om BIS framgångarna uteblir, då har man nog upplyst köparen om någonting helt annat. Lovande och lovar är INTE samma sak!
Nej, vädret ser lovande ut så jag ska gå ut i morgonsolen och fixa på tomten lite, får se om det blir regn på eftermiddagen ; )
Den röda killen gillar jag!!!!
Han ser mycket lovande ut i mina ögon också!! 
S*Kattmillas Sphynx
www.kattmillas.se