Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etiketthälsovård-skötsel-omvårdnad
Läst 2074 ggr
Englatassens
2008-10-03 11:01
0

Behöver tips!!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Av er kunniga härinne….

Som ni kanske minns så lät jag sterilisera min Finesse efter att hon fick sin kull i våras… Vi behöll ju lilla Engla som nu är 7 månader… Jag har Royal Canins Kitten foder framme hela tiden till dem båda… men det är inte hållbart så länge till, för visste jag inte bättre skulle jag tippa på att Finesse snart skulle ha en kull till…Förvånad

Hur ska jag göra med foderfrågan?? Vill ju att Engla ska få i sig det där extra nu när hon är bebis… Tacksam för svar!

MyTwiggs
2008-10-03 11:06
0

Hmm.. Jag tycker att du ska ha vanligt indoorfoder framme och sedan ge något extra vid sidan av ett par gånget om dagen till Engla. Något fett och gott.  Allra helst skulle du ju gå över till BARF men det börjar kännas som en politisk fråga här på forumet, så det ska jag inte föreslå. De flesta som inte BARSar sina katter har anledningar till att de inte gör det. Alla har kanske inte möjlighet att ge BARF (?)

Det är mitt tips!

Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

Englatassens
2008-10-03 11:16
0

Tack! Ja men det där med att ge extra några ggr om dagen är ju svårt när man inte är hemma hela dagarna… frågade om tips på affärn häromdagen och de va riktigt roliga och sa att jag skulle ge dem mat i skilda rum… HALLÅ?? De sitter ju ihop dessa två, gör allt tillsammans så d går ju inte…

Har läst om detta ORIJEN…. kan det va ngt tror ni?

MonicaLagerquist
2008-10-03 11:20
0

En katt behöver inte ha mat framme jämt.Även om det är en ungkatt så räcker det med mat fyra tlll fem gånger per dag.Jag skulle antingen ge båda blötmat eller ett vettigare torrfoder RC Indoor är rent ut sagt ett s**t foder.

Stolt ägare till tre La permer

MyTwiggs
2008-10-03 11:33
0

# 2 Om du vill utfodra med torrfoder hur som helst och inte är hemma så att du kan utfodra katterna 4-5 gånger om dagen (#3 Observera att väldigt få personer har den möjligheten) så tycker jag att du ska välja ett bra torrfoder som inte är för kraftigt. Jag tror att du är hemma morgon och kväll i alla fall. Två gånger om dagen är väl ingen omöjlighet?

Om du testar att komplettera fodergivan med BARF två gånger om dagen så mättar det också bättre än vad torrisar gör.

Nu ska man leva som man lär.. Jag har en katt hemma som är smällfet och det saknar styrsel. Det beror på att jag inte kan utesluta den fria tillgången just nu, då Elvira skulle försvinna. Hon klarar inte det och svälter sig. Konstigt! Jag kämpade länge med BARA BARF och katterna var så fina. Jag måste hitta en lösning illa kvickt för Allan är ett fläskberg som saknar motstycke.

Jag förespråkar inte torrfodergiva, men vad gör man?

Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

Englatassens
2008-10-03 11:52
0

Jamen någon som kan berätta om Orijen fodret för mig??

Leffe
2008-10-03 13:03
0

Orijen ska vad många säger vara torrfodrets motsvarighet till BARF, alltså det närmaste BARF man kan komma med torrfoder. Jag gav det ett tag till mina katter, men en reagerade allergiskt och konstaterade att det innehöll fiskmjöl eller något sådant som hade med fisk att göra. Här kan du läsa mer om Orijen

Håller med #3 om RC Indoor eller rättare sagt mina katter håller med. De gjorde inte annat än spydde av det

AnneAlva
2008-10-03 13:44
0

#5 Vi använder Orijen och för oss funkar det bra, vi har fri tillgång och maten på ett högt ställe så katterna får jobba lite för det och inte bara går och småsnaskar. Vår kastrathona Isis har gått ner ca 6hg under ett års tid ungefär och hon håller vikten bra nu. Jag har också hört att vissa katter kan bli lite tjocka av Orijen eftersom det är ett kraftfullt foder (det är som torrfodermotsvarigheten till BARF, inte riktigt, men åt hållena ändå). Det är inget ris eller spannmål i som katterna inte kan tillgodogöra sig, däremot en tillsats av örter för vitaminerna och mineralernas skull. (Du hade rätt Mia!)

---------------------------------------------------

Att leva utan katt är inte att leva.

S*Godreign's Cornish Rex

Englatassens
2008-10-03 14:03
0

Tack för den bra länken!!Glad

Eine
2008-10-03 14:37
0

Jag har Orijen rakt av till mina katter. Med tillägg av rått kött, och råa kycklinghalsar att gnaga på.Det blir inte så gräsligt mycket i pottorna heller så jag tippar att katterna tillgodogör sig fodret bra.Ingen är fet (förutom jag, men jag äter inte Orijen) och ingen är smal.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Englatassens
2008-10-03 15:01
0

Då ska jag nog pröva d!! Har minsann verkligen försökt med råa kycklingvingar + andra delar + hjärtan m.m…. men mina kissar VÄGRAR äta… d går fram å luktar, ryser till å backar å glor sen frågande på mig…Rynkar på näsan

citrina
2008-10-03 17:06
0

jag har använt ORIJEN till min hona sen hon var bebis. Hon har också fått blötmat men tidigare mest mjau. Sen kattungarna kom har jag mer och mer gått ifrån torrisarna. Ika har en skål på nedervåningen och hon äter endel där men kattungarna väljer blötmaten framför torrisarna även om de knaprar nån gång ibland. De har fått rätt mkt färskmat och igår gjorde jag min första barf-blandning. Vill inte höfta för mkt i början så det blev en mald röra men med broskbitar och skurna köttbitar i också. Kattungarna älskar den (och hunden också…).

Men Orijen tycker jag verka vara ett bra foder. Vill ju komma bort från sädprodukter helt. Jag upplever att det blir kompakta bajsar ca 1 gång per dygn.

Ang näringsinnehåll så kollade jämförde jag RC kitten med Orijen och Orijen innehåller mer protein och lika mkt fett som RC kitten. Mao funkar utmärkt som kattungefoder. Trr att det mättar bättre pga högt proteininnehåll och det är därför det funkar att få katter att gå ner i vikt på det.

Buffy-co
2008-10-03 19:15
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En "matbar" kanske vore något för Engla??Som inte Finesse kommer åt maten i…
Orijen till båda katterna annars..

Detta var en nödvändighet när jag hade Mischa hemma hos mig..och tjockisen Buffy som är en inbrytarkung tog sig inte in..!!
(Kattmat står uppe på bänken pga hunden..)