Tjockis
Min "lille" Charlie har svårt att hålla vikten… han börjar bli lite mer än bara mysigt halvrund nu. Han är kastrerad och fyller 2 på söndag. Hur gör man för att få sin kastratkille att inte bli en knubbis? Han äter Hills Light torrfoder nu.
Har sett att en del ger sina katter rått kött, Charlie kan vara lite känslig i magen men finns det nåt som är bättre än annat då om man vill prova att ge ibland? Eller går det rakt emot mina tankar om diet att ens ge det nån gång?

Mitt råd är att byta till ett bättre foder och att aktivera honom.Jag ger BARF och Blötmat till mina kastrater och det gör att dom håller vikten bra.Har man en katt som är känslig i magen får man ta det lungt i början.Ge bara en tsk per mål till en början och fungerar det så ökar man sakta på.
Stolt ägare till tre La permer

Ta bort light fodret- det blir de tjockare av!
Det är min erfarenhet efter två tjockis kastrater som åt det i många år…tyvärr upptäckte jag inte sambandet först… under lång tid åt de Hills light pga rek. av vet.och uppfödare (lightfoder pga de kastrerats sas det..)
#1 Monica har ju beskrivit saken bra!
Har själv dock inte orkat med BARF men Mjau på tetra…
(jag har nu även fått bra resultat av Orijen torrfoder,och flera har samma erfarenhet… Jag använder det bara nu - ett foder med mycket hög proteinhalt och inget spannmål..Jag körde med Mjau på tetra och Orijen först men det blev svårt att bedöma mängden..det blev lätt för mycket..)

Tack för bra tips. Jag aktiverar honom så mycket jag bara kan, han är en liten vilde.
Men jag ska prova byta foder, fick också Hills rekomenderat men nu åker det bort. Jag ska se om Orijen finns i min djuraffär. Och så lite lungt försöka mig på lite barf så får jag se hur det går.

Nu vet jag förstås inte hur tjock han är, men är övervikten stor kan det vara en tanke med medicinsk foder. Hittills har vi denna månad lyckats ta bort 3hg Tamlin med RC's obesity. Vilket är en rätt lagom takt trots allt.

Ehm… Denna månad var det ju inte förstås, jag avsåg september. 3hg på 3 dagar vore väl häftigt.

#4 Nej han är inte jättestor, ville sätta stopp nu innan han är blivit alltför knubbig :P Han har en liten "kalasmage" som är på uppgång.
#1 Håller med helt!
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora