Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettallmänt-cornish-rexprat
Läst 1302 ggr
emmapemma88
0

Har nu haft han i två veckor :)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har nu haft min lilla cornish rex kille i två veckor

Han hetrer Tuff Tuff`s Conrad

Hans Mamma är Grabbarnas Xena crx

Hans pappa är Ch Struntens Nick Nolte crx

Hoppas ni gillar bilden på honom.

Han är min första ras katt :)

HAr alltid viljat ha en rex :)

Det är tänkt att han ska bli avelshane nångång i framtiden ;)

Önska mig lycka till :P

emmapemma88
0

Här är en bild på mamman :)

emmapemma88
0

Och hans pappa :)

Bino
0

oj, har du redan bestämt dig för att han ska gå i avel? det var tidigt må jag säga

han ska väl hcm-scannas och blodtypas mm mm först får jag hoppas? dessutom är det väl bra om han blir bedömd på en utställning med bra resultat, det är väl inte "bara" att avla vidare på sin katt

emmapemma88
0

Hon som jag köpte katten hos frågade vad jag skulle ha honom till innan jag köpte honom. Jag ska på utställning 8/11

Och det ska bli jätte kul :)

Klart han ska hcm-scannas och allt sånt jag har samalt info om rex katter i två år innan jag bestämmde mig :P

sån är jag ;) Hans pappa har varit champion några gånger. och upp födaren sa att han var den som var bäst för mig om jag ville ha en mysig gosig katt som jag även kan ha på uställningar och sånt :P tro mig min sambo har blivit tokig när jag har suttit vid datan och läst info om kvällarna :P

tänkte bara höra om nån ha nått allmänt råd om rex katter.

alla säger så olika ;)

Ha det bra alla där ute :)

[Wiveka]
0

Han var jättefin, tycker jag.

Här kan du ställa massor med frågor, du får svar, även om inte alla är överensFlört

Grattis till kissen, förresten!

emmapemma88
0

Tack Cool

Hans morfar är import från USA. pratade med uppfödaren nyss hon sa att hans gener är nya finns inte i sverige.

Eh vad menar hon då ?? :P

JAG VET JAG ÄR TRÖG Tungan ute

rexmamma
0

Hm, generna finns nog i Sverige. Han har ett ganska stort antal barn här. Om det är morfar som avses alltså.

Men en snygg kille i vilket fall som helst Skrattande

Eine
0

Lycka till med din kille! Om du så småningom söker en honkattunge som passar honom ,har du hamnat på rätt forum.Här finns många uppfödare.

Kikade på stamtavlan till din hona.Morfar är en jättesnygg amerikan,  han har ganska många barn och barnbarn,så unika är hans linjer dessvärre inte.Jag kopplar ihop stamnamnet på din katt med Europé,stämmer det?

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

AnneAlva
0

Grattis till din fina kille! Vad roligt att du ska ställa ut på Stockholms Kattklubb, då kanske vi ses där, jag ska nämligen gå assistent.

Du har absolut kommit till rätt plats, här är inga frågor för dumma för att ställas och det finns många erfarna uppfödare här som kan guida dig rätt i djungeln som är kattvärlden. Glad

---------------------------------------------------

Att leva utan katt är inte att leva.

S*Godreign's Cornish Rex

Clee
0

Hejsan hej! Vilken söt pojke du har! Han ser ut att ha en näsa snarare än en nos = jättegulligt. Domaren Eric Reijers kallade det för "goat's nose", väldigt sött tyckte jag. Kanske har din pojke ärvt det ifrån sin snygga morfar som har en smått berömd nos, och är en av de snyggaste cornisharna vi haft i landet. :)

pallemaxwell
0

Välkommen till forumet. Han var söt, din kille. Jag äger hans mormor Grabbarnas Paulina. Jag visste inte att en av hennes döttrar hade fått en kull. Alltid kul att få se utvecklingen i linjerna. Paulina har ställts ut med goda resultat men det var innan jag ägde henne. Hon kom till mig som 2,5-åring.

Bifogar en bild på henne. Kyss

Anglarnas
0

Som stolt ägare till IP/EC Ridgways Swedish Dream-of-Anglarnas, DSM, DM ställer jag mig frågan… Är det fortfarande någon som undrar varför det finns restriktioner?

Bino
0

vad menar du Anglarnas?

[Tiddlywinks]
0

Kanske att det är mycket annat i den katten än just Anglarnas katt och vars gener är endast 1/8 av katten TS pratar om ;)

#10 morfar Rasmus?

A-M.H
0

Obestämd… tror att anglarnas menar som hon skriver….de som följt trådar.. om restriktioner….kan nog ana poängen….en snygg amerikansk hane…ganska många avkommor..finns i stamtavlan till ovan nämnda köpta katt..kattens säljs med åsyftande till denna hane dessutom med ej direkt hög sanningshalt ang dess unika linjers frånvaro i Sverige….för att både ställas ut och avlas på…och jag antar att anglarnas helt enkelt inte gillar den tanken…det är sån här försäljning till utställning/avel som  restriktioner råder bot på….om man inte gillar den vill säga… 

..tror att många som läst trådarna om restriktioner…inte bara på denna kattsajt…kan ana vad hon menar…..sen kommer det att vara en del som delar den åsiktenGlad och andra som inte gör det….Rynkar på näsan..det är ju upp till var och en..som alltid…Tungan ute

Clee
0

#14 Men äh, morfarsfar eller nåt då! ;)

Uppfödarens kommentar var väl ett typexempel på "importhysteri" som uppstår när alla vill ha en skitsnygg katt i sina stamtavlor. En smula penibelt faktiskt.

#12 Menar du att restriktionerna kring Goofy inte har hållits? Skrikandes

#15 Tyvärr har väl inte restriktioner "rått bot" i det här fallet eftersom Fridas hane trots allt hamnar i linjerna hos någon som rekommenderat att katten ska gå i avel baserat på att den har "unika linjer". Obestämd Eller; det blir ju andra som får städa upp efter sånt, med restriktioner.

Buffy-co
0

Hur jag än försöker tänka…(och jag kanske inte ska försöka med det..Cool..) så tänkte jag just som #16 att restriktionerna alltså inte hjälpt!?!?!?…
Eller är det så att en eller flera som fått använda "ursprungshannen" inte följt restriktionerna?
(Vilka påföljder blir det då juridiskt??)

Annars är jag helt med på A-M.H:s linje i #15

Men…hur ska man då kunna stoppa att det händer att en hanne används på detta sätt?Ska det skrivas avtal på avtal med restriktioner..på restriktioner…det kanske redan görs?

Jag förstår att man kan behöva restriktioner när det finns oseriösa uppfödare (ingen nämnd och ingen glömd) som helt saknar moral och som dessutom t.o.m kan lura sina kattungeköpare…

Men kan någon förklara hur man ska kunna hindra att sånt här sker..?
För som jag fattat det har denna hanne används för mycket-eller är det i senare led det blivit "för mycket"??Då trots restriktioner alltså..

Förlåt en avels-okunnig - men jag får inte ihop det..Obestämd

Förklara gärna…Skäms

Anglarnas
0

Jag blir bara lite ledsen att se hur andra uppfödare marknadsför och säljer sina katter. Enligt mig kör dom med falsk marknadsföring och för köpare bakom ljuset. och detta är inte enda fallet.

Detta gör att jag allt mindre vill sälja katter till avel i Sverige. Sen tycker jag personligen inte att utvecklingen gått frammåt utan snarare bakåt. sönerna till min hane blev verkligen bra tycker jag, men man har inte direkt tagit till vara på typen som blev. Men det kanske inte heller va meningen, vad vet jag.

Men restriktionerna på Goofy har absolut hållts i detta fall. Så det är inget fel i det. Funderar på att lägga mer bara.

Jag anser inte att min hane har för många avkommor, däremot när ett avtal bröts och 5 av 6 i en kull gick till avel där endast det uppfödaren behöll själv skulle gå vidare så blir det ju tyvärr mer spritt än önskat.

Fram för mera selektivt tänk.

Är det någon som tittat på Blocket på sista tiden?

Jag har en av mina avkommer där, ser inget fel med att annonsera på olika platser för att väcka intresset. men om man tittar på vad som ligger där. Blandras Burma/CRX.. är det OK? Någon har ju sålt dessa katter till någon som avlar på dem. ingen ops kull. sen utlovas avel o utställningskatter i en annan annons!!

Men herregud.. vad är det som händer, priser dumpas och färre vill köpa våra katter. Skrämmande utveckling… Men det är ju klart. Alla katter ska ju "bara få en kull"… och alla sällskapsköpare ska föda upp innan dom ens vet vad som är fram o bak….. ja, sorry att jag drar det till ytterligheter, men så är det.

Första inlägget på detta forum för jag höll på att tappa hakan när jag läste trådens inledning.

Buffy-co
0

OK…jag då hänger jag med helt och fullt!!Glad
Men- hur kunde uppfödaren som bröt avtalet göra så???
Låta 5 gå i avel istället för 1!Förvånad(om jag nu fattade rätt..)
Jag är väl blåögd men man tror ju att man ska kunna lita på folk..

Det låter hopplöst svårt ibland med avel - och så tråkigt att man inte kan lita på folk genom bra kontakt osv..

Och…ja du..jag håller med ang. Blocket annonserna - inget fel på annonsplatsen som sådan-man kan ju ha samma krav och "urgallring"där som i övrigt.
Men den sista tiden har det varit mycket konstiga cornishannonser där…
Katter som omplaceras säljs på "rea" …nyss såg man dom som avelskatter…Jag fattar ingenting.Obestämd

Blandkullen du skriver om har jag missat…men man slutar aldrig förvånas…

TamlinsMatte
0

#18 Nu kommer jag ihåg annonsen du menar och jag tolkade den som att det faktiskt var en ooops-kull ("kärleksbarn - mamman vägrade bli gravid med hannen av samma ras" eller något ditåt). Men det kanske går att läsa annorlunda…

Eine
0

Det finns ingen kartellbildning när det gäller priser på CRX, så här måste jag protestera.Har läst både dumpa priser och rea i denna tråda.Prissättningen är fri.Man väljer själv det pris man vill sälja en kat för!!Om det sedan är 20.000 eller 1000 har ingen med att göra.Tycka kan vi, men inte prata skit om folk som håller lägre pris än vad man själv gör.

Det är lågkonjunktur på G,det kommer att märkas ännu mer och på alla områden.

Buffy-co
0

Jag är ju inte ens uppfödare så jag "pratar inte skit om folk som håller lägre pris än vad man själv gör"…
Jag förstår att man ibland säljer en katt billigare.

Det var en helt annan sak jag anspelade på…den som fattar det gör det..annars så strunt samma för mig.

Aje-T
0

Håller helt med Anglarnas här. Jag är ju inte uppfödare själv men ser med stor oro på hur utvecklingen har gått under mina sex/sju år som CRX-intresserad. Den här typen av "avel" riskerar att förstöra rasen och allt arbete som ni seriösa uppfödare lagt ner.

[Silkwaves]
0

Hej Emma pemma till att börja med känns det lite snabbt marscherat att efter två veckor redan kunna säga att du vill avla på din kattunge då du aldrig haft en cornish tiditare. Du har köpt en söt liten kattunge. Var glad för honom och stolt, men fundera på om du verkligen vill hålla honom fertil med de risker det innebär att han kommer att lägga sig till med ett oönskat hankattsbeteende med sprayning och skrik. Det behöver inte bli så men det händer inte allt för sällan. Det är i alla fall något man får ta med i beräkningen.

Min rekommendation till dig och alla med uppfödarambitioner: Dra i nödbromsen lite. Lär dig om rasen, gå på utställningar, ställ ut din katt. Fundera på vad du gillar med rasen, vad du vill förstärka, vilka uppfödare du gillar och vill samarbeta med o.s.v. Det är så lätt att det blir fel där i början.

För övrigt delar jag den oro som bl.a. #18 ger uttryck för. Jag vill kunna vara seriös i min uppfödning. Avla på det jag anser vara "kvalitet", testa mina katter, importera ibland. Jag vill kunna vara kräsen i mitt val av avelsdjur för att föra rasen framåt. Men allt detta kostar rejält med pengar. En prisdumpning kan göra att det är de seriösa uppfödarna utan "guld i fickorna" som först gallras ut. Sällskapsköpare kankse lika gärna köper en cornish/Birma för den är ju så gullig och det var ju en "kärlekskull".

Önskar att att vi hade möjlighet att införa giltiga skriftliga restriktioner på våra sällskapskattungar. Nu är alternativet tidig kastrering eller att lita på sina kattungeköpare och det senare har hittills fungerat för mig. Jag har haft tur och nästan till 100 % fått fantastiska köpare till mina kattungar! Helt fantastiskt, men jag är väl medveten om att alla kan gå på en blåsning tyvärr.

[Tiddlywinks]
0

måste bara applådera #24 åt ett KANONINLÄGG!!

Leffe
0

#0 Jag har full förståelse för att du vill ha din pojke i aveln. Dessa drömmar  och planer har nog många. Innan du kommer så långt att du eventuellt kan sätta dina planer i verket så finns det mycket att tänka på.

1. Hur förändras utseendet under uppväxten, kommer han att vara lika söt och snygg som kattunge. Katter förändras på positivt och negativt innan de blivit vuxna.
  2. Kommer katten att ha samma temperament när han blivit fertil som när han är kattunge?
  3. Kommer han att börja markera och skrika när han blir fertil?
  4. Har du ett rum där hanen och den besökande honan kan vara?
  5.  HCM-scanningar och kanske andra tester
  6. Personkemin kanske inte stämmer mellan hanen och honan och de hamnar hos veterinären efter slagsmål
  7. Annonsering av hanen kostar pengar
  8. Att eventuellt visa upp hanen på utställningar kostar pengar
  9. Är allt slit med hanen värt det lilla ekonomi man eventuellt får in på en parning

Det är mycket att tänka på som ska göras. Är det verkligen värt det. Det är inte direkt någon ekonomisk vinst att ha en hane. Vinsten man kan få äratt man tillför något till aveln av rasen

Anglarnas
0

#19 Ja, man kan undra hur folk kan bryta överenskommelser.. Men så är det

#21 Kartellbildning? Eine… kom igen!! Du kan ju inte på allvar tycka att det är ok att folk säljer renrasiga Cornish Rex kattungar för 1000:-
Det kostar ju mer än så att föda upp en unge i utgifter och annat.

Säljer själv mina omplaceringar till ett lägre pris än mina kattungar. Och jag tror knappast att någon säljer sällisar för 20 000:-.. men vad vet jag. Vad jag har sett har priserna legat mellan 5000-7000:- ganska länge. Det är väl ett lämpligt pris tycker jag. Så jag pratar inte skit om andra. Men långsiktigt finns det inget i prisdumpning som gynnar seriösa uppfödare anser jag. Inget påhopp, inget skitsnack.. bara min åsikt.

#24.. Klockrent!!

Eine
0

#27 Katt,kanske en kastrerad omplacering tycker jag är ok om man tar 1000 kr för.Kattungepris blir ett annat! Men om någon vill sälja en kattunge för 1000 kr med stamtavla och alla nödvändiga attribut, så är det deras sak= deras fölust.Jag kan inte se det på annat sätt.

Anglarnas
0

Jag trodde man som uppfödare ska verka för att öka statusen på katt inte tvärt om.

Man får inte ens använda ord som rabatt o rea osv i annonsering.

iaf inom sverak är det så… Men det kanske inte har något samband.

Gittan
0

#0 Jag önskar dig all lycka med din grabb.

Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld

RexPect
0

#27 Ja hur fan kan folk bryta övernskommelser? (OBS! Min absolut enda kommentar i detta inlägg)

EvaG
0

Emmapemma88 vad söt han är!

Medarbetare på Vilda västern iFokus

Eine
0

#29 Om man ökar kattens status genom att ta jättemycket betalt så är ju det en enkel väg att gå för dem som vill jobba så.SkrattandeJag ser sällan sådana ord som rea etc i normala kattannonser,tror att jag sett det 2 ggr bara,och det är ju tur att det inte förekommer oftare.

Anglarnas
0

I rest my case.

Om allt ska vrängas så orkar jag inte diskutera.. det blir ju bara dummare, om du Eine inte kan se det i en större bild så får det vara.

Clee
0

#24 Word!

Eine
0

#34 Jag kan se det i en mycket större bild än så här,och jag gör det också.Men jag tänker inte bestämma vad andra ska/ får göra när de säljer sina egna katter, det är bara så enkelt  .Så jag håller med dig, vi lägger ner.

LinusCRX
0

#24 Instämmer helt!

Är så tråkigt med alla dessa nice-to-have-kullar som urlakar crx-linjerna.

Jag förstår fullständigt att restriktioner finns och de ska hållas. Önskar även jag att restriktioner på sällskapskatter var juridiskt bindande…

Uppfödning kostar och vill man ha en katt så har man råd att betala för det.

Anglarnas
0

Vill bara förtydliga att det inte är några restriktioner brutna i detta fallet med denna hanen.

Själv är jag så glad att jag kastrerar mina sällskapskatter. Sällskapsköparna vet vad dom får och det är inget mer med det… vill man inte köpa det så kan man köpa av någon annan. Men dom som bara vill ha sällisar är ju glada att det redan är fixat o klart vid köp :)

A-M.H
0

#24…bättre kan man inte skriva…klockrent…

MyTwiggs
0

emmapemma88 

Hej! Vad trevligt att du hittat hit!

Jag vill önska dig all lycka till med din nya katt! Han ser rar ut, och jag är säker på att du kommer att ha många trevliga år med honom framöver!

Mvh

Twiggie

Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

pallemaxwell
0

#24 bra skrivet. #26 bra sammanfattning. Tycker mycket bra har kommit fram i denna tråd. Förstår den oro som finns bland uppfödare.

Jag anser mig fortfarande vara en nybörjare inom CRX världen och jag har mycket att lära än. Men jag tycker man har lika mycket ansvar som ägare till en hankatt som de som har honorna vid en parning. Det är viktigt att det finns ett långsiktigt mål med just den parningen som tillför rasen något. Jag tycker också det är viktigt att man ställer ut katten för att få ett omdöme på katten, nu är det ju absolut inte alla katter som gillar kattutställningar men som ändå kan ha en intressant stamtavla. Det är även viktigt att katten inte får för många avkommor som går vidare inom aveln. Det är viktigt med en bred avelsbas för att kunna undvika ärftliga defekter eller sjukdommar mm.

Ett tips är att skaffa sig en erfaren uppfödare som mentor om man vill börja med avel inom rasen, någon du kan diskutera dina eventuella planer med och de funderingar som kommer dyka upp. Men framför allt önskar jag dig, emmapemma88, lycka till med din alldeles egna underbara cornish. De är de mest underbara, galna, påhittiga, busiga och goaste katter jag träffat.