Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikett: omplacering
Läst 1767 ggr
Monarchy
0

problemen har inte försvunnigt med åke

Jag har haft Åke i över 2 veckor nu och det har både blivit bättre och oförändrat.

Från början ville han inte leka, nu gåre att leka med honom.

och han trivs bättre allmänt känns det som.

han äter dock ganska mycket, säkert 3dl eller nått. brukar ge 2dl varje morgon sen då det är slut fyller jag på mot kvällen eller liknande.
hur mycket äter era?  Åke äter bara torrfoder, Royal canin Indoor

åter till problemen…
Han fortsätter att pinka inne gång på gång. Mina föräldrar börjar bli illa till mods.

Han har pissat vid dörren massa gånger, han har pissat i köket massa gånger, 2-3gånger bara på bordet. Förstörde böcker och lite sånt.

Men om han pissar på fel ställe så det rinner under klädskåpar etc så blir det ju jättemycket jobb att ta lös ett sånt osv.

Inte så kul om man skulle märka efter det torkat på trägolvet eller liknade…

Åke vill jätte ofta ut också. sitter i fönstret och vill ut.
Ibland blir han mer desperat och kravsar på fönsterbrädan och hoppar mot fönstret , pajjade lite av min persienn (som var uppdragen) då han hoppade mot fönstret å hade sig under natten.

Men det var mest och värst från början det har blivit bättre nu iaf, men han vill ofta ut som sagt.

och jag kan inte sova på mitt rum med honom för han jamar hela nätterna. eller ja ganska ofta ,då och då under natten.

vet inte exakt nu när jag inte sovit där på över 1½ vecka men provade att sova igår natt och det blev inte mycket sömn , blev ständigt väckt fast jag hade öronproppar.

Jag vet inte hur jag ska göra..

* skicka hem honom till Luleå med en som ska till utställningen. om cirka en vecka om det inte blivit nån skillnad.

*eller ha kvar honom och hoppas det blir bättre och att han inte förstör dyrbara golv etc. (allså inte roligt för mina föräldrar om deras fina trägolv skulle bli förstört) eller om farsan måste arbeta ihjäl sig för att fixa ditt och datt, han har nog ändå.

allså han är ju så underbart fin katt och vill så gärna slippa att lämna tillbaka honom till förra ägaren men situationen är inte så kul som det har varit och är.

Hade det varit en omplaceringskatt som bott i närheten hade det i alla fall varit mycket enklare att kunna ha kvar honom längre (inte så roligt att åka upp till Luleå för att köra hem honom)

Det blev mycke klagande men behövde bara få det ur mig…

Jag vet inte upp eller ner…

[Silkwaves]
0

Det här låter inte bra tycker jag. Jag har inte följt med hela historien så jag kan mycket möjligt ha missat något.

Katten verkar inte må bra. Har du testat Feliway ? Om inte gör det. Har du kollat så att katten inte har en urinvägsinfektion? Annars gör det. Det är ju intressant att veta om katten hade problemen innan flytten? Om den inte hade det. Var den ensamkatt då? Många (inte alla) rexar trivs inget vidare som ensamkatter tyvärr.

Bor ni på en väldigt liten yta och han var van att ha det större? Det skulle ju kunna göra honom rastlös.

Maten verkar vara det minsta problemet tycker jag.

Har ingen lösning på problemen men lite tips i alla fall.

Lycka till.

Monarchy
0

Ne det tycker jag inte heller.

Nej det har jag inte testat.

Jag har inte hunnit skaffa försäkring till katten än så att gå till vetrinären känns lite "riskabelt" om jag får säga så.

Men där han bodde förut så var en hane på honom väldigt mycket så han inte kunnde stanna där tack vare det.

han har aldrig pissat inne eller jamat på nätterna där.

den hade ganska stort hus, 2 vånings med källare.  vi har bara ett enplans. men ja uttråkad kan han mycket väl vara tyvär.

Tack Silkwaves i alla fall.

MyTwiggs
0

Han behöver kattsällskap!

Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

MariaT
0

Och kollas för ev urinväginfektion

Hanna-H
0

Att katten kissar kan ha en miljon orsaker, nästan, men det låter onekligen som att han är uttråkad och inte trivs, rastlösheten, skrikandet och att han äter mycket pekar på det.

Här har du mkt bra information:
http://www.katter.nu/katter/beteende/katten_kissar.htm

LinusCRX
0

Tycker också att det låter som att katten inte trivs. Men du måste kolla upp att han inte har urinvägsinfektion, så du kan utesluta det. Kattens hälsa måste komma först oavsett om den är försäkrad eller ej.

Hoppas du finner en bra lösning för Åke.

AnneAlva
0

Ett vanligt veternärbesök brukar inte dra iväg ekonomiskt så mycket att det krävs att katten är försäkrad. Att testa för urinvägsinfektion skulle inte få en försäkring att lösa ut ändå eftersom det inte skulle komma upp i självrisken. Så jag skulle rekommendera ett veterinärbesök för att utesluta möjligheten att det är det som kissandet beror på. När du sedan fått klart besked kan du nysta vidare i de andra trådarna om vad det kan bero på. Men som LinusCRX säger, hälsan måste komma i första rummet.

---------------------------------------------------

Att leva utan katt är inte att leva.

S*Godreign's Cornish Rex

Monarchy
0

mm 3# 5#  jag tror det är "bara" så att han inte trivs, han är ju van med flera kattkompisar så..

Det känns som om han borde få ett hem där det finns fler katter.

MyTwiggs
0

# 8 Det behöver inte vara så mycket dyrare att ha två katter än en om du skulle vilja det. Det behöver ju inte vara en raskatt om du skulle skaffa en till.

www.mytwiggs.com

IngerN
0

Ja vad ska jag säga, mer än att det är tråkigt……mycke tråkigtGråter.  Har man tagit hand om ett djur måste man ha ekonomisk möjlighet att ta den till veterinären vid behov.Du borde nog som du säger själv, lämna tillbaka Åke till hans förra hem, och hoppas Åke får bli kvar där. Vi har ett ansvar gentemot våra sällskapsdjur och se till så dom får ett fullgott liv och inte får börja vandra runt.Rynkar på näsan

Tänker på dig lilla ÅkeKyss

Monarchy
0

9#   jo det är klart, men försäkring och mat etc ,kostar ju lika mycket ändå.

10#  ..

Pus-
0

Det kan jo være en medisinsk årsak til at han tisser inne, og det er jo derfor de andre råder deg til å ta han til vetrinær for å se om det kan være problemet. Det koster ikke så mye. Og har man ikke råd til å gå til vetrinær når dyrene (kanskje) er dårlige, burde man ikke ha dyr. Punktum. Kan jo tenkes vetrinæren har noen råd ang adferden også…

For Åkes del er det kanskje best han retunerer hvis ikke ting bedrer seg kjapt.

Max&Terri -og prinsesse Amy  http://cornish.blogg.no/

Bino
0

det låter jättejobbigt för dig och lilla Åke

är han inte försäkrad från sin uppfödare? det brukar väl katter vara när man får hem dem eller har jag missuppfattat något?

Eine
0

Försäkra katten får man göra själv,när man köpt katten.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

omak
0

Jag kan inte låta bli att känna mig lite beklämd över din, men framför allt Åkes, situation.

Du beklagar förstörda golv, trasiga persienner, störd nattsömn, jobbiga resor m.m. Detta vore mer ok, i mina ögon, om du i lika hög grad bekymrade dig för hur Åke mår och vad du kan göra för honom.

Om du inte vill/kan ta Åke till veterinär när han visar tecken på att inte må bra tycker jag inte att du ska ha katt.

Jag är ledsen om jag låter hård eller bidrar till dålig stämning, men jag kan inte låta bli att skriva vad jag tycker.

Vi har ett ansvar att ta så god hand som möjligt om de djur vi VÄLJER att skaffa.

Eine
0

Leker du mycket med Åke?Tar du upp honom och buskramar honom så att han känner sig älskad?Ge honom rått kött på kvällen så sover han bättre.Du behöver kanske lägga manken till ännu mer än vad du gör? Har du flera pottlådor framme åt honom, med sand som han är van? Byt annars sand.En katt behöver massor av handgriplig kärlek annars blir den väldigt olycklig och ensam.Särskilt när den nyss bytt hem och känner sig osäker.

aggeelin
0

Brukade Åke gå ut där han var förut? Jag pratade med någon igår som sa att hon tagit över en katt som tidigare gått ut och när han inte fick det hos henne, protest kissade han bredvid dörren, för att visa henne…

Är det urinvägsinfektion måste det åtgärdas och är en billig åtgärd.

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Bino
0

ok, förlåt jag hade nog bara läst på någon uppfödares sida att det fanns nån dolda fel försäkring

jag har nog blandat ihop det

lycka till med din Åke jag hoppas inte att han är sjuk på nåt sätt

Monarchy
0

Fick veta tidigare idag att han pissade inne hos förra ägaren också.

Inte alltid han har lust att leka med då han har lust så lekar jag med honom.
busar gör jag inte för det gillar han inte.

jag brukar inte ge honom rått kött för han ska sova bättre, aldrig hört det förut.
Jag har en enda katt det är åke, så jag har bara en kattlåda, som jag rengör 2-3gånger om dagen.

Vad jag hört så brukade han få gå ut lös 1 timme om dagen, (på landet)
där det fanns andra katter i huset.

isf har han haft urinvägsinfektion väldigt länge..

men han pissar bara på golvet då han får gå lös i huset så..

får se hur det går med allt.

Alla kan ju inte vara lika perfekta kattägare som ni.

Bino
0

men kan du inte släppa ut honom lite, så han kan få lite frisk luft?

ett tips är att ta ut honom i sele det kanske går att vänja honom vid det

hur gammal är han?

Monarchy
0

jag går ut med honom varje eller varannan dag med sele.
han är dock inte van sele med jag tycker det går bra.

13-14 månader

Bino
0

aha

zoolatri
0

Varför inte prova med lite olika tips du fått här i tråden? Ställ fram ett par kattlådor till och kanske prova med annat strö i dom. Och Feliway. Känns ju himla tråkigt om du ger upp innan du verkligen försökt allt…En del djur är mindre stresståliga och tar längre tid på sig innan de anpassat sig helt. Du skrev ju själv att vissa saker förbättrats… Du har ju kämpat för att få en sån fin katt, varför inte kämpa för att kunna behålla honom?

Lycka till med Åke, hoppas det slutar lyckligt…

Monarchy
0

jag har bara en kattlåda, visst kan jag köpa fler med då måste jag köpa 2säckar med kattsand till det känns som väldigt extremt.

jo jag ska se hur vi gör, det är så svårt att få er att förstå läget.
Därför ser ni mig bara som en kille som skaffar katt och skiter i den.
menmen det får jag väl ta.

mm tack.

zoolatri
0

Du ställer frågor och ber om råd, men du följer dom inte, det kan ju vara svårt för oss andra att förstå.

Det är väl inte extremt att köpa två säckar med kattsand om det kan betyda att Åke mår bra? Kattsand går väl alltid åt. Om du köper två nya säckar nu iställer för om en månad vad spelar det för roll?

Du har ingen bekant med katter som har en låda över som du kan låna? Öb har väl billiga lådor  annars, eller rusta.

Har även för mej att någon hade en feliway-dosa som du kunde få låna?

Pus-
0

# 19 Men kjære vene da. Det er da ikke snakk om å være perfekt eier av en katt eller ikke. Når du går ut på forum og forteller om et problem og ber om råd, så kan du ikke surtre når du ikke liker rådene du får. Det er mange erfarne og drevne kattefolk her, og du burde lytte til hva de sier.

Og ja, jeg skjønner din frustasjon, over at det ikke har blitt slik du forventet i forkant. Det skal være hyggelig å ha katt. Har ingen flere råd, men ønsker deg lykke til med det du prøver.

Max&Terri -og prinsesse Amy  http://cornish.blogg.no/

Monarchy
0

Jaja jag vet, jag är hemskt kattägare, jag borde inte ha katt, jag är bara omogen och tar inte ansvar, jag förstår inte allvaret, jag följer inte era råd. jag bara skiter i åke och är självisk..

Förlåt om jag är värdelös, ska inte störa er mer.

Bino
0

hoppasan!

jag menade inget illa med mina råd *sorry*

zoolatri
0

#27 Nej det har verkligen ingen påstått. Tråkigt att du ser det så. Jag tror att de svar du fått skrivits i all välmening.

smirik
0

som jag skrev till dig i ett inlägg när du sökte efter katt så låter det inte alls som du mogen för det ansvar att vara kattägare. Du hade den uppfatning att du kunde anskaffa dig en katt billigt och så gick det nog bra. Det finns ofta en årsak till att en katt omplaceras & tydligen var Åke också en katt med problem i sitt tidigare hem. Hade du i stället sparad ihopp och köpt en kattunge eller en lite äldre kattunge som bara inte hade blivit såld än då hade du inte löpt risken att få hem en katt med "bagage".

Att ha katt innebär kostnader och när du inte är inställt på att betala ett fult pris för en katt då är jag inte alls överraskad över du inte är inställt på att försäkra katten, gå till veterinären med den eller köpa extra lådor, sand etc.

Jag tycker det är dålig stil av uppfödaren att h*n inte har berättet för dig innan du hämtat Åke att han kissar utanför lådan och bäst av allt var det nog om Åkes uppfödare tog tillbaka Åke och utredar vad som är fel på honom för hon omplacera honom till ett nytt blivande hem. Jag tycker du uppvisar på alla sätt att dui nte har viljan eller mognaden att lösa dessa problem och Äke är på inget sät tjänt med situationen som den är nu.

kissan78
0

Jag vet att du är så fäst vid Åke och gör det du kan för han!!!

Sen så finns det ett hem ssom kan tänka sig ta emot Åke men det finns visst önskemål att han ska avlivas… O det är inte monarchy som vill det kan jag tillägga.

Tycker många av er som skriver här kan ha väldigt hårda ord, ni känner inte alls till monarchy, ni har aldrig träffat honom el pratat med honom. Det här är en seriös kille som är jättetrevlig men sånt kanske inte syns på forum. Alla kanske inte har samma förmåga att uttrycka sig precis "rätt" i ord. Att dömma någon efter det dem skriver tycker jag är rent ut sagt löjligt!!

Jag skulle mer än gärna sälja eller omplacera en katt till dig!!!!

Hur det nu än blir med Åke så vet jag att du gjort allt du kunnat!

S*Kattmillas Sphynx  
www.kattmillas.se

Monarchy
0

jo jag förstår smirik att genom några text rader att du kan läsa av hur mogen jag är, duktigt.

Jag har ingen erfarenhet av katter så därför trodde jag inte att det skulle vara sånna problem med omplaceringskatt, men det skulle jag såklart veta för alla vet ju sånt.

mm jag är ledsen att jag inte är lika bra som du!

skit pommes vad kattälskare kan vara roliga.

han om alla var såhär med sina barn, köpa 3 olika sängar till ungen får att han ska få ligga i den han gillar mest just den kvällen.

heh ..

och det med kostader så har jag råd att köpa en kattunge jag har råd med försäkring, men att lägga ut flera tusen och sen skicka vidare en katt, det känns fel.
jag sparar hellre dom tusenlapparna och ger åke till ett nytt hem där han trivs bättre. men det är ju bara min tanke.

å det är ju helt fel.

Bino
0

äre uppfödaren som vill ta avliva åke????

Monarchy
0

Tack Kissan78!

nej, förra ägaren. 

men det är inget som är bestämt, absolut inte. bara något som hon nämnde.

Bino
0

åh fy! hoppas att Åke får leva

smirik
0

#32 du visar på alla sätt i denna och tidigare tråden att du i mina ögon inte är mogen för ansvaret. Motsats kissan hade jag aldrig såld katt till dig under nuvärande omständigheter. När pengar spelar en roll då stängar jag dörren. Jag är på inget sätt millionär och lär heller inte blir det så länge jag håller på med uppfödning och jag har inte fler katter än vad jag har råd med. Det är en hållningsfråga och det avspeglar sig på alla sätt i din uppfattning av kattens värde.

Monarchy
0

jojo, bara för jag inte köper 2 kattlådor, 20kg kattsand, vattenfontän, och ger han finaste lyx köttet, på direkten för att han ska må bättre,
Och nån vecka senare så skickar jag honom till ett nytt hem där han får ha kompisar etc.

Då sätter jag där med allt möjligt.

aja, Smirik, jag är inte som du ,tack å lov

IngerN
0

#30 CITAT 

Jag tycker det är dålig stil av uppfödaren att h*n inte har berättet för dig innan du hämtat Åke att han kissar utanför lådan och bäst av allt var det nog om Åkes uppfödare tog tillbaka Åke och utredar vad som är fel på honom för hon omplacera honom till ett nytt blivande hem

Nu blir jag riktigt förbannad SmirikSkrikandes

För det första så vore det bra om du lät bli att dra in mig som är Åkes uppfödare, (men ej den som placerat om honom) Jag har gjort vad som anstår en uppfödare att göra i "Åkes fall" Jag hade tidig kontakt( jag ringde) med förra ägaren om Åkes omplacering och vi kom överens om vad som var bäst för Åke. Trots detta så sker denna omplacering i strid mot vad vi (förra ägaren och jag kommit överens om. Jag bad Åkes förra ägare att vara vänlig att hålla mig underrättad om vad som händer med Åke, tror ni hon gjorde det, hux flux ser jag att Åke flyttat.

SUCK

Upplysningsvis så är det inte jag som sagt att Åke ev. ska avlivas utan det får stå för Åkes förra ägare. Jag vet också att Åke hade strilproblem hos förra ägaren.

Så hädanefter bespara mig era åsikter om dom inte är sanningsenliga. Jag har gjort vad det åligger en seriös uppfödare att göra.

I övrigt kan jag upplysa om att Åke såldes av mig när han var 12 veckor så jag har inget ansvar för hans uppväxt, utan det åligger förra ägaren .

Oj va ledsamt detta är……….Gråter

kissan78
0

#38 Jag tror inte alla förstått att det inte är uppfödaren (=du) som omplacerat Åke till monarchy…

S*Kattmillas Sphynx  
www.kattmillas.se

MyTwiggs
0

Vilken sorglig historia detta är! Jag vill inte lägga några värderingar åt vare sig det ena eller det andra hållet och jag är inte det minsta insatt i den här situationen. Jag tror att det är viktigt att vi alla tar oss en ordentlig fundarare ibland.

Jag vet en sak säkert (nåja, jag kan kanske vara lite naiv ibland) och det är att INGEN har velat Åke illa.

Inblandade är En seriös uppfödare som trots allt inte kunnat göra mer än sitt bästa, En ivrig tonårskille som älskar djur, men som kanske på ett tråkigt sätt fått inse att han inte har de förutsättningarna som krävs för att ha en katt just nu, En desperat peson som av någon anledning (troligtvis tidsbrist eller något) lyckats skapa en otrygg och frustrerande tillvaro för sin katt och beslutat att omplacera den på grund av förvärvade olater, sant många åskådare som alla har olika åsikter. Har jag rätt?

Jag tror inte att någon av dessa inblandade vill katter Åke illa, utan tvärt om är de oense om vad som är det bästa för katten i fråga.

Att Inger skulle ta hem katten till sig förstår nog alla uppfödare är en omöjlighet. En uppfödare kanske av praktiska orsaker inte bör tillskrivas skyldigheten att ta hem vuxna katter igen om de måste omplaceras, utan att på annat vis hjälpa dem på rätt spår, vilket Inger gjort ett tappert försök med!

Nu till frågan jag vill ställa samtliga inblandade för att vi andra ska slippa en massa OTBabbel och personliga aspekter:

HUR KAN ÅKE FÅ SITT LIV TILLBAKA?

Förlåt om jag klampar in i tråden, men det är bara onödigt att anfalla när man talar samma språk!

www.mytwiggs.com

TamlinsMatte
0

Ta det lugnt och ge det en chans.

Jag inser nog att du inte hunnit försäkra Åke (det var det du skrev från början) under de veckor du haft honom. Det tog mig några år att lära mig alla de små trixen i kattägandet, som att ringa Agria redan när kisse står i dörren - men hur ska man kunna veta vikten av det när man aldrig varit med, aldrig stått upp till öronen i elände.

Du verkar visserligen en aning bitsk och kanske lite anti här, men jag misstänker att du mest är pressad av situationen och att alla har åsikter om det du gör eller inte gör. Det är svårt att bli attackerad. Och det är jättesvårt att för första gången stå med ett elände man inte vet hur man ska komma ur.

Det första du bör göra är att ringa Agria och få Åke försäkrad. Det är jättetrist att inte gamla ägaren haft honom försäkrad (för det är i alla fall så jag tolkar det) men nu har du Åke. Be att få en autogirobetalning och detta behöver inte bli så dyrt, jag betalar drygt 100kr i månaden för två katter. Man skriver sig visserligen för ett år i taget, men försäkringen kan brytas vid två tidpunkter - död eller försäljning. Alltså, om Åke lämnar dig om två veckor kan nya ägaren ta över och du slipper betala mer.

Antagligen är det psykiskt att Åke pinkar om han gjort det tidigare. Så ett inköp av FeliWay kan vara bra. Eller kanske kan du låna av någon som känner er och situationen. Det tar tid att verka så vänta dig inga mirakel imorgon. Situationen har kanske inte heller några mirakel i sig, en katt som pinkat fortsätter gärna. Men jag antar att Åke är kastrerad?

Lagom till att ni fått klart för er att FeliWay fungerat eller inte är det dags att gå till veterinären om det inte blivit bättre, och då lär även karensen gått ut på försäkringen. Om det skulle vara elände utav helvete så kan nu den ersätta större delen

Det är tungt att bli med katt när det inte blir som man trott, jag har ett brutalt minne av hur tungt det var när min lilla blev sjuk första gången när jag var 19 år. Hemskt. Jag hade inte förstått, fast jag "visste" massor hade jag inte förstått. Och det blir inte bättre när alla har åsikter om det. Mina studiemedel var slut och det var bara så det var… Jag blev en mer förutseende kattägare med åren men nog har det kommit ett viskande "maaaamma…" i de mest olämpliga ögonblicken.

Det är också otroligt påfrestande när någon annan blir störd av mitt kattägande. Jag har en pissnisse hemma sedan 8 år faktiskt (det är bättre, han kissar på hallgolvet bara en gång i veckan nuförtiden och jag har blivit allt snabbare med moppen), och man kan väl säga att det osat hett när han varit hos mina föräldrar och nu senast valde att kissa på pappas högtalare. Pappa undrade helt seriöst om Wille kunde bo i förrådet några dagar. Och jag, som tillbringade några dagar av bostadslöshet i avvaktan på flytt, har aldrig känt mig så hjälplös. Jag förstår pappa, som inte är kattgalen men däremot galen i musik och äger bara state-of-the-art-prylar. Och jag älskar Wille och skulle aldrig kunna tänka mig honom i förrådet… Ett förlåt räcker lite kort ibland. Det jag tror ni behöver göra är att diskutera tillfälliga lösningar för att inte Åke ska bli mer nervös av det som sker. Om han kissar i hallen. Töm hallen, ställ skorna på hatthyllan och ta bort mattan. Ställ dit kattlådan. Det ser inte klokt ut, och dina föräldrar kanske vill lägga veto, men de vill hellre ha sakerna ok än att det ser knäppt ut ett tag. Se sedan till att ha moppen redo, skäll inte på Åke om du inte ser honom göra något, katter kan inte vara efterkloka. Och sluta att fästa all vikt vid detta. Moppa upp det som blir, så länge det är nytt skadas inte golvet. Och fokusera på att få en god relation till Åke istället.

Att man väljer en billigare omplaceringskatt betyder inte att man per automatik är dålig, varför tror ni annars att någon väljer omplacering. Och vill ni inte själva att människor gör detta? Kasta inte ut barnet med badvattnet, för de flesta uppfödare kommer någon gång att behöva oss som köper våra vuxna katter billigt. Såklart spelar priset roll. Det betyder inte att man inte är beredd att lägga ut, det kanske är just för att kunna göra det man tar emot omplacering istället?? Jag har räknat min betalningsförmåga för inköp av katt sammanräknat kostnader för försäkring, vaccinering, chippning, registrering, inköp av saker etc etc INNAN jag kom fram till att det fick bli omplacering. Pengarna spelade jättestor roll när jag köpte Tamlin, men ingen kan säga att jag inte spenderat multum på denne herre senare. Och dessutom hade jag förutsett att alla katter kan bli sjuka även om det såklart inte var ett liv ut och in på sjukhus jag tänkt mig. Men jag fick faktiskt lära mig först, jag fick vara Geishas matte med allt vad det innebar och vara helt naiv inför hur problematiskt det var när veterinärräkningarna steg över huvudet på mig. Vi växer när vi äger katt, inte innan vi fått dem…

majsan
0

MY Twiggs. Du får en stor Kyss av mig..du är så härlig..

TamlinsMatte
0

Vad jag reagerade på i slutet var alltså pratet om fullt pris och att pengar spelat roll i #30 och #36 *förtydligar att jag inte pratar om agg i allmänhet om omplaceringar*

smirik
0

IngerN - kanske du kan lugna dig lite, jag hade uppfattat det som uppfödaren hade såld katten. Viste inte att det var en privat person. Kanske räcker med att du påpeker detta och spara på fetskriften Glad

#43 man kan vara en utmärkt köpare även om det "bara" är en omplaceringskatt man vill ha. Det som jag reagerede på i TS första inlägg här var att han ville ha ett färdigt parket och det fick helst inte kosta något. Hela inlägget bar prägel av att det var så många andra faktore som spelade in, än vilken katt han ville ha.

Om man åker lång tefter en katt som man inte känner bör man se till att ha en mycket bra kontakt till säljer innan. Så man på alla sätt får veta vilken katt man får hem. Säljer har tydligen inte varit särskilt öppen omkring Åkes problem och det förbättre inte TS läge & jag tycker absolut inte det är ok. MEN Åke hade tydligen redan problem i sitt gamla hem och jag tycker det naivt att tro att dessa problem försvinnar utan insats bara för att man flyttar katten från A till B. Det kräver något, en utredning av Åkes fysiska och psykiska hälse och även om TS vänder sig här och söker råd, rater denna alla råd som ges och blir negativ och sur. Då är man i mina ögon inte mogen för att ta an en katt. Därför skriver jag att jag tror det är bättre Åke, kommer till någon som är redo att göra den insats för Åke som det krävs. För Åke är på inget sätt tjänt med situationen som den är nu

Eine
0

TS.Du behöver inte ha en hel säck sand i en kattlåda,det räcker med några få centimeter! Och du kan ta vilken plastlåda som helst till pottlåda.(balja ,10 kr på Rusta duger)Och du behöver inte köpa värsta lyxköttet,mina får köttfärs,billigt nötkött,fläskkött,rå kyckling etc.Jag ger inte mina råd till dig som kritik, jag vill bara ge av de goda erfarenheter jag har för att du ska må bra och inte minst din katt.Jag förstår att du har det svårt,men det lönar sig att vara envis och fantasifull ibland.

AnneAlva
0

Jag förstår Monarchy att hela den här situationen är väldigt frustrerande för dig och att du varken vet in eller ut. Försök att fokusera på det positiva och som TamlinsMatte och Eine säger, lite fantasi och nödlösningar kan man komma rätt långt med tillsammans med en god portion tålamod. Men visst är det svårt och jag lider med dig för att allt blev som det blev. Just nu har du hamnat där du måste väga vad du har möjlighet att göra mot vad som är bäst för de som ytterst är inblandade i situationen , d.v.s. dig och Åke.

Jag önskar verkligen det bästa för både dig och Åke och jag hoppas att du inte går härifrån med mer sorg och uppgivenhet än när du kom hit. Om du inte känner att du öppet vill diskutera kan du skicka PM till de du känner förtroende för för att försöka lösa situationen du och Åke för tillfället befinner er i.

Till alla oss alla vill jag påminna att påhopp, vassa pikar och negativ energi inte löser någonting utan bara späder på problemen, man kan säga vad man tycker på ett diplomatiskt sätt.  Ingen nämnd, ingen glömd.

S*Godreign's Cornish Rex

smirik
0

"Till alla oss alla vill jag påminna att påhopp, vassa pikar och negativ energi inte löser någonting utan bara späder på problemen, man kan säga vad man tycker på ett diplomatiskt sätt.  Ingen nämnd, ingen glömd."

Vilket bra sätt att nedvärdera andras åsiktar !

MyTwiggs
0

# 47 Jag tror inte att Anne har menat att nedvärdera andras åsikter! Jag uppfattade det inte så. Stämningen i den här tråden har inte varit så munter och somliga har känt sig påhoppade och ifrådasatta på ett obehagligt sätt. Det är ett mycket känsligt ämne för en öppen diskussion, och jag tycker att det är lämpligt att de inblandade upprättar en gemensam konverssation (det är inte min sak alls egentligen).

Naturligtvis ska man kunna diskutera allt som rör kattuppfödning och katter som sällskapsdjur, men för mig är det vansinnigt att fokusera på ett specifikt ärende. Förutsättningarna skiljer sig från fall till fall och diskussionen hade varit mer givande för alla om den varit neutral i fråga om inblandade individer.

Jag vill inte nedvärdera någons åsikter. Det borde ligga i allas våra intressen att hjälpa till när det dyker upp problem, INTE pessimistiskt söka efter en syndabock!

www.mytwiggs.com

Monarchy
0

oj så många som skrivit.

#47 det är ju det som är jobbigt, alla tycker deras åsikter är rätt och att det vet hur man ska göra, men dom har inte all info, så då blir det inte rätt och sen sitter dom inte i min sits så det är inte så lätt som det kan se ut.

#48 håller med dig där!

LinusCRX
0

Hej igen!

Tror det är många som vill hjälpa Åke här… men jag känner att jag vet för lite om Åke och hans bakgrund.

Förstod som att han är ca 13 månader. Är han kastrerad eller inte? När kastrerades han, som ung eller nyligen? Bodde han tillsammans med andra katter tidigare. Hur fungerade han ihop med dem? vad är orsaken till omplacering? Vantrivdes han eller?

Idag - är han mycket ensam hemma? Använder du samma typ av sand som han hade på förra stället? En del är väldigt känsliga för doft t ex. Har han tillgång till klöspelare etc?

Många frågor, men jag känner att jag skulle behöva en bättre bild av Åke för att kunna hjälpa….

Så om du orkar får du gärna berätta Åkes story, så hoppas jag att du ska kunna få råd.

Monarchy
0

Hej!
aa det är det.

Han är kastrerad, han blev kastrerad 20080711, han pissade inne både före och efter kastreringen hos förra ägaren.
han bodde tillsammans med många katter, vet inte exakt hur många, 3 kanske.  Han gick inte ihop med en av hankatterna och dom bråkade en hel del. därför han omplacerades.

han är ganska mycket ensam just nu.
För jag måste sova i ett annat rum på natten för han jamar och sen går jag till skolan till 14-16.00.  Farsan är hemma och jobbar på baksidan, och kommer in till honom då och då. men vi har just nu honom inne på mitt rum för annars pissar han på golvet.
Så vi öppnar dörren då vi är hemma osv.

Hon använde ever clean jag använder Exreme Classic tror jag den heter. det fanns bara två att välja på djuraffärn så det blev den bästa dom hade..
Jag har köpt klöspelare. har köpt leksaker ,bollar,vippa. alltid tillgång till vatten och stort sett alltid mat. bättre lite för mycke än förlite tänker jag. kanske är fel.

ja det var det jag kom på.

chikan
0

Åååå…. jag känner så för dig Monarchy och jag hoppas hoppas hoppas att det kommer ordna sig för dig och Åke. Jag förstår verkligen att  det känns skitjobbigt att han kissar och skriker och jag tänker inte ge dig fler råd än de du fått.

Det enda jag kan säga är att försök gosagosagosa och prata prata prata så mycket du bara kan och orkar med honom! Allting är nytt för honom och han måste förstå att du är hans nya bästa kompis. Ååå vad jag vill att det här ska bli en solskenshistoria till slut.

Monarchy
0

Tacktack Chikan!!

MyTwiggs
0

# 52 Jag håller med dig, Chickan!

Jag vill också ha en solskenshistoria! Det tror jag att alla vill.

Jag är så ledsen för din skull, Monarchy! Jag hoppas att allt ska lösa sig till det bästa!

www.mytwiggs.com

KaCee
0

Monarchy: Så tråkigt att det inte fungerar nå vidare bra med Åke. Vet du, jag tycker att det låter som att både du och Åke är väldigt lessna över denna situation som råder hemma hos er nu, och det låter även som att dina föräldrar inte är speciellt glada åt situationen? 
Jag misstänker precis som du skriver att Åke är deppad, och att det är därför han tex kissar inne och skriker om nätterna. Han är van att det alltid är liv runt omkring honom, då han bott med två kastrathanar innan. Att sen komma till ett nytt hem där man blir instängd och ensammen långa dagar, är nog väldigt frustrerande för Åke. Jag dömer dig verkligen verkligen inte, då jag hört enbart gott om dig av en gemensam bekant. Jag förstår att du är bedrövad över situationen som du trodde skulle bli ett drömsenario. Jag tror på Chickans råd: gosagosagosagosa och gosa lite till med honom. Låt han känna att han är den bästa katten av alla. Ta honom till dig med hela ditt hjärta, även om det kanske är svårt när han håller dig vaken om nätterna och kissar ner ert hem.

Önskar Åke och dig all lycka till! Det kan säkert bli den drömtillvaro du tänkte dig, men det kommer att ta tid och det kommer att krävas en del av dig för att få Åke att förstå att det är du och han nu.

Monarchy
0

Om det inte löser sig för Åke här så ska det nog fixa sig så han får ett annan hem där han kan få må alldeles underbart bra!

håller tummarna!

Edit:

55#  ja dom är inte så positiva till hur det är för fem öre, ingen hade trott att det skulle bli såhär..

Dolleminas
0

#55 Kan bara instämma med vad du skriver…

LinusCRX
0

Ja du, jag tror också att han är deppig. Du har fått så många bra råd och jag har nog inga fler att komma med. Jag antar att han känner sig väldigt ensam, så mycket gos och kärlek eller som du skriver ett nytt hem som har massor med tid och sällskap. Lycka till!

Monarchy
0

#58   aa håller med.

jajjemen det ska nog bli bra för åke på ett eller annat sätt! Tack LinusCRX

AnneAlva
0

#47 Det handlar inte om att nedvärdera någons åsikter och om det är så du känner så ber jag om ursäkt. Jag vill bara att vår sajt ska kunna ha en tillåtande miljö där nya medlemmar inte är rädda för att fråga om saker även om de är nya och oerfarna. En del svar i denna tråd har varit lite väl pikiga och det är det jag tycker jag är synd. Jag tycker självklart att man måste få skriva vad man tycker  bara man gör det på ett sätt som inte gör andra ledsna.

S*Godreign's Cornish Rex

Hanna-H
0

Det kan hända att Åka behöver en hormonspruta för att få ur "hanigheten" och behovet att kissa.

Monarchy
0

#60 håller med dig!

#61 han har fått en spruta redan, hos förra ägaren.

Gittan
0

#60 Håller med dig. Det har varit så skönt att man här kunnat skriva utan att få pikar från erfarna cornishmänniskor. Och den här trådskaparen är ju nybörjare oc h har bett om hjälp och råd. Då får man inte vara spydig. Risken kan då bli att rutinerade  sitter själva på detta forum och håller på med inbördes beundran.

Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld

Dragonrebell
0

Jag hade inte tänkt lägga mig i diskutionen, men jag kom att tänka på en sak. Monarchy, du säger att han är ensam för det mesta om dagarna i ditt rum? Har du ngn. musik på? Pröva att ha radion på när du inte är där på låg volym…då kanske han inte känner sig lugnare och inte ensam och övergiven? En tanke bara. Lycka till!

Monarchy
0

#63 precis!

#64,  jag har ingen radio på rummet för jag inte har något behov av det, men tack för idén.

Leffe
0

Monarchy. Om du har en teve i ditt rum kan du prova att köpa en dvd som finns i zoo-affärer. Dvd-n visar tydligen något som katter tycker om

Monarchy
0

aa den idén har jag tänkt på men eftersom jag har en lcd platt tv så kan den förstöras av kattklorna. Hade jag haft en "tjocktv" så hade den varit av glas och gått hur bra som helst.

tack ändå

ParaKiss
0

Har du inte funderat på en kattkompis kanske? Ser att tråden är gammal. Kanske det har förbättras? men lägger in lite utefall. Med kattkompis får han sällskap och någon att aktivera sig med. Har du testat något som de andra har tipsat? Har du varit till veterinären och undersökt honom? Testat o ha flera lådor än en? En del katter brukar vilja ha flera lådor.

Eine
0

Katten är omplacerad nu,enligt uppgifter jag sett.

MyTwiggs
0

# 69 Tack för upplysningen om det! Jag har faktiskt undrat hur det gått! Hoppas att han är i ett gott hem!

www.mytwiggs.com

Eine
0

#70 han flyttade tillbaka till det hem han kom ifrån.

kissan78
0

Stämmer som Eine skriver att Åke flyttat hem till det hem han kom från. Jag hade äran att få transportera vackra Åke! Så fin och go katt fast han aldrig träffat mig förr!

S*Kattmillas Sphynx  
www.kattmillas.se

ParaKiss
0

Okey. kommer han då flytta ännu en gång till då till ett nytt hem? Eftersom han inte gick nå tidigare bra där med den andra utav katten? eller har jag missuppfattad? ^^

Eine
0

Bra fråga!

MyTwiggs
0

Ja, jag fattade för att grunden till hans omplacering redan från början var att han protesterade mot att bo där? Hoppas att det inte var så då…

www.mytwiggs.com

ParaKiss
0

Får hoppas på att det går bättre då så att han slipper flytta flera gånger. Om han redan är på det viset så blir det ju verkligen inte bättre att flytta omkring. Utan sämre. Han förtjännar ett tryggt och säkert hem med kanske en till kattkompis. =) Där han kan få känna sig hemma. Det kanske egentligen bara behövs en enkel lösning för hans problem om man bara har tålamodet =)

kissan78
0

Det enda jag vet är att han kommer inte flytta till något nytt hem…

S*Kattmillas Sphynx  
www.kattmillas.se

ParaKiss
0

Ok =) vad skönt =)