Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettcornish-rex-och-andra-djur
Läst 367 ggr
Aje-T
0

Jakt-Mauritz i farten igen

En morgon upptäckte F att Mauritz hämtat in ett nytt litet husdjur till sig. En liten skogsmus igen. Han lekte med den i flera timmar utan att så mycket som riva den, han bar omkring den i munnen, släppte den i sovrummet där den gömde sig under ett skåp. Jag fick åka hem från jobbet eftersom F inte lyckades fånga musen vilket jag gjorde och kunde släppa ut den i frihet.

Jag undrar om det verkligen är normalt, han borde väl ha bitit ihjäl den eller åtminstone skadat den om han velat äta den? Han måste ha haft den inne i minst fem timmar….Oskyldig

MyTwiggs
0

Ja, klarar sig, det gör det nog inte tyvärr, men jag antar att han inte ville döda den.. Flört Han ville väl bara leka lite…

Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

AnneAlva
0

Mauritz är en väldigt speciell herre på min ära! Det måste vara hans pappa Fafner som nedärver märkliga förmågor i sina barn, har en tämligen speciell ung dam här hemma jag också. Skrattande

---------------------------------------------------

Att leva utan katt är inte att leva.

S*Godreign's Cornish Rex

Aje-T
0

Hi hi, ja nog är hanspeciell min lille prins. Undrar om inte Fafner har apportgener för nu är det andra gången Mauritz bär omkring med levande varelser i munnen utan att skada dem det minsta. Han hoppar till och med upp i fönstret och ner på golvet så han måste vara en mästare i att bedöma hur hårt han kan hålla fast med tänderna.

AlexH
0

Jag tror att detta är ett "koorekt" beteende för rovdjur.. från när de är små.. Jag vet att rävar och öken rävar även vildkatt raser som finns bär hem levande byten till sina små som de får leka med och på så sätt lära dem hur man skaffar sig föda..

Dagens katter är väldigt omhuldade av oss och bortskämda.. de behöver inte anstränga sig en gnutta för att  få mat och färskt vatten vi stå som på givakt och servar dem Kyss. De behöver inte den levande maten/bytet för de har ingen hunger, men beteendet är nog så inarbetat i deras gener och forntid att jag tror faktiskt att de helt enkelt leker med maten så att säga hur rått det än må låta och att det är ett naturligt beteende som man nog får acceptera..

väldigt ofta så brukar ju faktiskt våra katter ( jag pratar nu om "våra" katter - vi som skämmer bort våra Skrattande ) inte visa nått intresse för att äta upp musen eller ekorren eller fågelungen, vad de nu släpar in, eftersom vi har vant dem vid att när de är hungriga - jag då serverar VI dem maten

mina tankar om detta :)

Alexandra H

Medarbetare på Cornish Rex Ifokus

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

Buffy-co
0

Men Mauritz då…Cool 
Skönt att han skonade lille skogsmusen och inte tog sig en smakbit….Tyst 
Lustigt att han bär dom levande i munnen-som att han tror han är "förälder"….Oskyldig
(jag min hund i slutlöp här som bär runt på massor av grejer i munnen - men så är hon ju apporterande cocker också..)

Hur är det på Ekorrfronten då?Tungan ute

Aje-T
0

Ja, det verkar som om han lika lite som Karin har för avsikt att döda sin små kompisar. Karin gömde ju en ekorrunge i bokhyllan för ett par år sedan och leker med dem utomhus om de kommer in i inhängnaden.

Den stackars ekorren som Mauritz tog död på i somras blev förmodligen så stressad att han fick hjärtstillestånd Gråter

Visst är det märkligt, som om det där med ätandet har försvunnit från deras instinkterOskyldig

Buffy-co
0

#6 Ja..det stämmer nog Alex teori i #4 !

EvaG
0

Jag har läst någonstans att katterna tar hem bytet till oss för de vet att vi inte kan jaga.

Medarbetare på Vilda västern iFokus