Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etiketthälsovård-skötsel-omvårdnad
Läst 665 ggr
Ozons
0

P-pillrets nackdelar

Då det är första gången jag medvetet tänker ha en fertil hane hemma (Loke) så innebär det att jag måste ge p-piller till mina honor.

Jag har tidigare blivit avskräckt av de som skrämt upp en med historier om ökad risk för blodproppar m.m.

Vad har ni för erfarenheter? Vilka är de negativa biverkningar en hona kan få?

Eine
0

En lite dum fråga kanske,måste du ha dem tillsammans? Jag upplever att många hannar ändå är jobbiga mot honor.Jag personligen avskyr p-piller på katt men ibland måste jag använda dem för att löpen är så täta som 2-3 ggr/månad.Har använt p-piller i många år ,honorna har inte löpt, några har fått pyometra,andra har fått juvertumörer.Om vad som är pillrets förtjänst,kan jag bara säga att honorna löpte inte när de fick piller regelbundet.Vilka biverkningar som var pillrets fel kan jag inte uttala mig om,mer än att somliga blev sura och tvära under pillerperioderna.Tycker mig ha läst att en risk för diabetes föreligger, men det kan ju vara felaktigt.I det stora är jag mycket emot hormoner som används på djur.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Sashimis
0

Jag ger inte heller p-piller om det inte är absolut nödvändigt.

Biverkningar för Promon enligt fass: "Ibland ses ökad aptit och fetma, som bör regleras med justering av foderstaten. Vid långvarig behandling ökar sannolikt risken för cystisk endometriell hyperplasipyometra och diabetes mellitus. Utveckling av juvertumörer kan förekomma. Preparatet bör då utsättas."

Dvs, fetma, livmoderinflammation, diabetes och juvertumörer är vad du riskerar om du ger p-piller. Sen får du väl väga för- och nackdelarna med det och bestämma dig för om du tycker det är värt det.

MyTwiggs
0

Jag har tyvärr inte heller några positiva tillrop att komma med!

Jag jobbar på veterinärklinik och kan säga att vi oerhört ofta får in katter med tumörer och det beror, kan jag säga på rak arm, på att man håller katter på p-piller under längre perioder. Cancerrisken ökar dramatiskt och precis som Eine säger även risken för livmoderinflammationer och diabetes. Många kattor för dessutom humörproblem på grund av hormonrubbningarna man utsätter dem för under start och avslut på pillergivan. Jag vill avråda från att hålla katter på p-piller kontinuerligt.

Jag föredrar att man låter en hona som löper ofta då hon inte går på piller få sina kullar tätt om det går, och annars kanske man måste nöja sig med färre kullar på henne. Katter mår inte bra av att tomgångslöpa utan att paras heller, och även där ökar risken för pyometra.

Det är naturligt för katter att paras när de löper. I naturen går en katta sällan tom, då det finns en konstant tillgång till hanar. Att tillföra hormoner utifrån som styr kattens sexdrift är en tämligen onaturlig laboration som jag anser att man bör undvika i mesta möjliga mån. Katter i naturen får sina kullar tätt.

Det innebär ingen stor risk att hålla en katta på piller någon kortareperiod, exempelvis tills hon är mogen för sin första kull, men låt henne löpa igenom ett par gånger innan du börjar, och var attans noga med att sköta pillren och hålla nivån jämn. Följ alltid rekommendationerna på bipacksedeln och oavsett vad för tips du får, håll aldrig en katt på dubbel dos bara för att hon löper igenom!

Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

Ozons
0

#1 Jag har varit i många hem där man "isolerat" en fertil hane i ett rum, tvättstuga mm. Det är liksom inte riktigt min grej. Jag vill att alla mina katter ska få vara delaktiga i vårt familjeliv därav beslutet att låta Lokes mamma gå på p-piller ett tag. Han är inte jobbig alls mot henne.

#2 Tanken är inte heller att hon ska få gå på piller hur länge som helst - utan det kommer att röra sig om ett antal månader. Frågan uppstod då jag inte gillar tanken på att ge henne p-piller och att jag gärna vill ha mer kunskap kring dess negativa effekter. "Vi långvarig behandlig…" Hur länge pratar man om då????

#3 På vilket sätt mår inte en hona bra av att tomgångslöpa???

MyTwiggs
0

#2 Jag förstod det, och jag tycker att det är jättebra att du begrundar detta innan du sätter in p-piller! Hur mycket löper kissan din? Om det bara handlar om några månader så kan du väl försöka separara dem bara just när hon löper? Du känner dina katter och troligen märker du på henne när hon är på väg in i löp. Om jag vore i dina kläder så skulle jag nog försöka separera dem just de dagar hon löper (om hon löper normalt vill säga).

Jag vet hur du menar. Det är ett helsike att separera katter, men att hålla katterna separerade från varandra ska inte innebära att någon katt utesluts ur det sociala livet. När jag under korta periodet fått hålla katter separerade från varandra har jag lagt lika mycket tid med dem. Det bästa är om du kan hitta en nätdörr som de inte kan para sig emellan, för då kan de hålla kontakten. Många katter håller sig lugnare och mindre frustrerade om de kan träffa varandra genom galler.

Att sätta in piller en så kort period har också sina nackdelar. När du just fått upp en hormonnivå i kattens kropp genom tillförsel av onaturliga hormoner och kattens kropp har vant sig vid detta så försvinner de igen, och samma hormonella anpassning måste ske igen. Katter och människor blir ofta frustrerade och drabbas av ångest och psykiska bieffekter av sådana hormonrubbningar. Tyvärr.

www.mytwiggs.com

Eine
0

#4 Vill du inte separera dem med nätdörr, så bör du ge piller till honorna,kontinuerligt.Du kan aldrig räkna med att du  före en fertil hanne, upptäcker när en hona går i löp.Cool

Dragonrebell
0

#1 Vad är Pyometra? Aldrig hört talas om och blev nyfiken.

MonicaLagerquist
0

Livmodersinflamation

Stolt ägare till tre La permer

MyTwiggs
0

Ja.. Det är en varig livmodersinflammation

www.mytwiggs.com

Dragonrebell
0

Ahh…okej. Inte så bra på …ehh…latinSkrattande

[Silkwaves]
0

Sedan är det ju så att en del honor tillåter att hanar parar dem även när de inte löper - eller kanske snarare att en del hanar tvingar till sig parningar när de har lust.

Även sådana parningar kan leda till ägglossning och dräktighet. Bra att veta om man har t.ex. mor och son tillsammans…

Eine
0

#11 det har jag aldrig hört,har du ngt exempel?

[Silkwaves]
0

#12 Gudskelov har jag aldrig själv råkat ut för att kattungar fötts ur en sådan kombination. Däremot har jag upplevt att hane (kastrerad hrmm… ) parat ej löpande hona.

Att ägglossning kan uppkomma även då honan inte löper har jag läst, men får erkänna att jag inte kommer ihåg var. Återkommer med referens när jag studerat kattlitteraturen här hemma. Glad

Om jag inte hittar referensen så får var och en själv välja att tro om det är en myt som jag gått på eller ej Flört

Ozons
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Platonisk kärlek - mellan mor och son (och så en annan liten som vill ha sin del av kakan…)

Ozons
0

jag dååånar…

Ozons
0

Jaha, det var det det! Vad pysslar hon med? Måste han vara med ?

Ozons
0

Jag draaaar…

Ozons
0

Äh, det är bara att vända andra sidan till!

Mor: Är något på tok, eller?

MyTwiggs
0

söta bilder!

www.mytwiggs.com