Hur syns NI?
Eftersom jag är både bilförare och hundägare så måste jag bara påpeka vikten av att synas. Många gånger när man är ute och kör så har folk mörka kläder på sig. Syns nästan inte alls. Speciellt om det inte finns gatlampor. Som hundägare och även om jag bara är ute och går när det börjar skymma, så försöker jag göra allt för att synas.
Har extra reflexer på rollatorn. Reflexväst eller reflexjacka. Min hund har reflex på kopplet. Allt för att jag vill bilförare ska se mig och Tatsja.
Tyvärr är det många som tror att det räcker med gatbelysningen, men det är svårt då också.
Så snälla. För er egen skull och mitt. Sätt på er reflexer.
Tatsja Medarbetare rörelsehindrade och kost
Väl mött, Tatsja
Du tittar väl in på Fotboll iFokus?
En mycket viktig upplysning, Tatsja! Jag som även är ryttare klär på den stackars hästkraken en smärre julgransdekor innan vi vågar oss ut där bilar kan passera!
Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com
Både maken och jag samt alla barn har reflexvästar, blir själv vansinnig på alla "som tror de syns" bara för att de har ite ljusare kläder… barnen har även reflexsmilisar på sina "ryggor"…
En annan sak att tänka på är att reflexer måste bytas ut ibland. Jag hade en reflex i flera år tills jag fick höra att de blir repiga och bör bytas ut regelbundet, så nu gör jag det! Det är dags att inhandla årets rexlexer!
Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com
Jag syns dåligt i jobbet. Mörka uniformsbyxorbyxor och mörk jacka utan reflex. Dinglande reflexbricka kan fastna både i rullstolar och fordonets lift
#4 Det finns ju självhäftande reflexer, får ni ite använda såna på jackan? De som kör färdtjänst/taxi här har fastsydda tunna reflexer på jackorna…
Har reflex på axelbandet till handväskan. Barnen har både fast monterat på jackor och dinglande bricka.
Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld
#4Finns många bra reflexer som man kan sätta fast på kläderna.
Ni ska egentligen kräva att kläderna har reflexer. Det är ju er och era passagerares säkerhet som ni har hand om. Hängade reflexer vet jag fastnar. Jag har en som har clips. Den sitter baktill på jackan
En sak också som jag märkt. En del som har reflex, har den på fel sida. Eftersom man går på vänster sida av vägen, så ska reflexen sitta på din högra sida. bäst är om man har en på varje sida. Ifall man går på en trottoar.
Väl mött, Tatsja

Mycket bra inlägg!!!
Som bilförare svär jag ofta över alla här i Stockholm som tror att de syns när de går bland gatlyktor i innerstan…Men NEJ de syns INTE!!
Det är ibland minst lika svårt att se folk som går utan reflexer när gatlyktor lyser upp bredvid…de är i "skydd" av mörkret…
Och håller med föregående angående reflexer- det finns i otaliga varianter-så Leffe! du kan ha på dig andra än dinglande(som jag själv tycker är otroligt jobbiga och alltid trasslar sig..)
Bra är tex. sådana som är som band som man "smäller" över benet /armen tex och då slingrar sig runt…De dinglar inte runt-och är jättelätta att ta va vb.Finns på apoteket..
Jag har reflexer både på mig och hunden- hunden har dessutom blinkhalsband när hon är lös ute på ett fält tex och det finns vägar i närheten(som det ju gör..) Då ser jag var hon är och OM hon mot förmodan skulle sticka iväg mot vägen så syns hon lika bra som ett rödljus..
SÅ tänk på era och djurens liv- använd reflexer!!
(Tänk också på att ha reflexer på sidan av cykeln om ni är ute i mörkret…jag blir totalt GALEN på cyklister som far ut rakt framför bilen utan att synas-de ger en hjärtat i halsgropen och jag blir flyförbannad-de räknar kallt med att man ska se dom och hinna stanna!!!!
Trots att man blir så arg att man har lust att springa efter och skälla ut dom..så vore det fruktansvärt att köra på någon - hur mycket det än är deras eget fel..
Detta är särkilt hopplöst på Valhallavägen som är mycket dåligt upplyst-ljust punktvis-och becksvart mellan..Övergångsställena borde alltid vara upplysta!
I Sthlm blir man lätt cykelhatare…inte bara i bilen utan även som gående-de kör som idioter-många…inte alla!
Både jag och hunden har varit nära att bli påkörd av cyklar..)
Märks det att jag går i gång på detta med folk utan reflexer??
Haha…jag är en van bilförare och då blir man tokig på detta..
Bra inlägg.Kan tipsa er som har barnvagn.Det går utmärkt att hänga på/klistra på reflexer på underredet, och man syns!
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Själv är jag i princip aldrig ute i mörker längre pga min synskada men om jag är ute så har jag reflexer och hunarna reflexvästar på sig.
Stolt ägare till tre La permer
Jag har reflex hängande från både jacka och kappa.
#9 Gå in på barnsajten och under denna tråd. Finns jättebra refelxöverdrag till barnvagn på bild.
#8 Många tror att bara för att det finns gatljus så syns de. Cyklar måste enligt lag ledas över övergångställe, annars räknas de som fordon. Står på vägverkets sida. Det borde vara lag på att ytterkläder hade reflexer. Går att väva in i resåser eller sy på.
#11 Det är bra att du har reflex, men hängande är inte lika bra som de fasta. Fast det är bättre än ingenting.
Väl mött, Tatsja
#12 Jag tycker de hängande syns bäst när man kommer körande i mörkret. De rör på sig och man reagerar på dem.
Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld
#13 Tydligen reagerar man olika. Läste en bilförare som hade svårt att se dem. Men reflexer är ju en färskvara. Man ska alltid kolla upp dem. Sen är det så att många har reflexen på fel sida. Den ska vara utåt vägen. En del har den inåt. Då är det bättre att ha en i varje ficka.
Väl mött, Tatsja

Idag har jag inhandlat halsband till mina katter med reflexer, "plingeling" och säkerhetslås. Vill att även de ska synas, höras (iallafall lite) och inte fastna när de är ute och springer.

Jag har en reflex med kattassar på och en som är formad som en katt på min jacka
. På katternas sele och koppel finns det reflex.

Jag har en signalgul reflexjacka, då syns man, i bland lite för
bra
En del brukar fråga om jag jobbar på televerket.

känner igen det där. det har tyvärr hänt flera gånger att man knappt hinner se personen särskilt om de går vid vägkanten på en 70 eller 90 väg. livsfarligt!. Folk tror att de syns men man vet ju själv att man inte gör det.
jag har en reflex som hänger från jackan så när det är mörkt hänger jag ut den.
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
#18 Glöm inte att ha en på båda sidor om du går på trottoar. Sen finns det billiga reflexer på ÖB. Väst för barn, 25 kronor, Vuxna 29 kronor, Reflexband 10 kronor. Billig livförsäkring.
Det är i alla fall ert egnaliv ni spelar med.
Väl mött, Tatsja
man kan sätta reflexband runt fotlederna, de syns jättebra när de sitter lågt.
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora
Då syns man när man går. Signal till bilister att här kommer jag.
Mycket bra #20
Väl mött, Tatsja