Lomhörd eller döv ...?
Vår 16-åriga huskatt har ju under ett tag gått och hojtat på nätterna och vi har trott att det kan bero på hunger el underaktivitet så hon har fått lite mer mat och fått leka/kela lite extra.
Nu har jag märkt en sak, hon verkar inte höra som hon ska … måste ringa veterinären och försöka få en tid men skräcken grep tag i mig - vad göra om hon är döv??! De andra katterna har börjat ge sig på henne, känner de av att hon är annorlunda? Kommer det här bli ett stort problem för henne, kommer hon kunna leva ett normalt liv ändå? Hon är ju vår käraste kisse så gammal hon är, vår mest kärleksfulla kisse …
Är det nån som har erfarenhet kring det här och som kan ge mig råd ..? Vi hoppas ju kunna få behålla henne ett tag till … *ledsen*
Cherish Gustafsson, S*Shaneequas Cornish rex & Europé
www.shaneequas.com
Visst kan hon ha nedsatt hörsel.Har du *tur(?)* är det en infektion som behöver åtgärdas.Om inte, får du se till att hon får vara ifred ibland,kanske sätta in en nätdörr och låta henne vara tillsammans med dem som är snälla mot henne.Hon kan leva ett ganska normalt liv ändå, hon har säkert lärt sig det redan.
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora
Så tråkigt! Ta inte ut en förlust i förväg utan vänta på ett besked från veterinären. En döv katt kan leva länge och väl, men bara om hon erbjuds några anpassningar. Vissa döva katter har till exempel svårt att hålla en god relation till anard katter. En kompis till mig hade en döv vit katt som levde länge och mådde väl.
En självklarhet är förstås att man inte utsätter katten för några risker genom att till exempel släppa ut den (vilket jag fortfarande avråder för i de flesta fall med hörande katter också).
Hoppas att du får ordning på problemet!
Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com
Tack för era svar! Jag ska se vad veterinären säger, kanske är det bara en infektion eller nåt *hoppas* och självklart får hon inte vara utomhus utan övervakning eller sele framöver!!! :D
Cherish Gustafsson, S*Shaneequas Cornish rex & Europé
www.shaneequas.com
Jag håller tummarna!
Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com
Vackra Chinchin! Hoppas på ett positivt svar från veterinären!
S*Kattmillas Sphynx
www.kattmillas.se

Lilla mysgumsan. Jag hoppas ni hittar en bra lösning för er. Jag tror ni kan få några fina år till tillsammans trots allt. Tänker på er.
Kram
www.racerdonnans.se. Medhjälpare på Cornish Rex i fokus.