Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettövrigt
Läst 572 ggr
Anna77
0

Utekatter lever farligt...

Är lite ledsen idag..

Vår granne (känner inte dem för vi har precis flyttat hit)…iaf..så har de en jättefin grå katt som blev ihjälkörd precis här utanför när min kompis kom och skulle hälsa på mig. Det var bilen framför henne som körde på katten.

Förra veckan blev en helsvart långhårig katt ihjälkörd bara hundra meter härifrån. Jag bor brevid en mycket starkt trafikerad väg E22:an så man undrar lite varför folk släpper ut katterna vind för våg..

Mycket ledsamt.Gråter

Eine
0

Åh så tråkigt att du behöver uppleva sådant.Att folk släpper ut sina katter vid en starkt trafikerad väg, ser jag bara en anledning till:De älskar inte sina djur.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

EvaG
0

Håller nog med dej, Eine. Eller är folk så dumma att de inte tror att katten ska gå ut på vägen.

Medarbetare på Vilda västern iFokus

AnneAlva
0

Usch vad tråkigt. Gråter Hoppas dina grannar blir mer uppmärksamma på problemet att släppa ut sina katter nära en så starkt traffikerad väg!

---------------------------------------------------

Att leva utan katt är inte att leva.

S*Godreign's Cornish Rex

Anna77
0

#1 och #2 håller med

#3 Ja man kan ju hoppas det..

Pratade med den enda grannen brevid som inte har katt och han hade bott här i trettio år och i alla tider har grannarna haft massa katter som blivit överkörda då skaffar de bara nya katter

*gråter*

Bino
0

jag håller helt med dig anna77 och alla ni andra som skrivit, älskar man sin katt håller man den inomhus

Buffy-co
0

En kompis blev häromdagen vittne till att en katt blivit överkörd alldeles nära hennes hem - det var andra katten på kort tid som blev överkörd…
Hon bor i Djursholm och där kryllar det av utekatter…Rynkar på näsan

Så även om man inte bor nära en stor väg så är det mycket lätt hänt att katter blir överkörda…även i lugna villaförorter alltså..

De kutar plötsligt fram från en häck och är svårt för bilföraren att hinna stanna även om de kör som de ska…fast nu är det ju så att många kör som dårar/idioter på dessa smågator också - och alltså är risken ännu större.

Jag skulle aldrig våga ha min katt ute där..

Spotless
0

Det är så tragiskt att inte ett liv värderas mer. Som du säger Anna77 i #4 så är det allt för vanligt att en överkörd, (bortsprungen eller död), katt bara ersätts med en annan. Frågar man mig så finns det allt för många faror "där ute" för att en katt ska få gå ute fritt, det spelar (för mig) ingen roll var man bor.

MyTwiggs
1

Jag hoppas att jag inte kommer att bli påhoppad. På min gård har vi alltid haft stallkatter. Vi har ett stall, och vår närmaste väg är varken hårt trafikerad eller stor, men det passerar bilar några hundra meter från stallet. Det fungerar fint och vår äldsta katt på gården fyllde 17 år i våras. Vi älskar naturligtvis stallkatterna och hade inte valt att hålla stallkatter om det inte hade fungerat. Det är en risk för dem att gå ute och jag skulle aldrig släppa ut mina cornishar, men stallkatterna lever fritt och älskar det. Jag vill bara påpeka att allt inte är så svartvitt. Man kan älska sina katter och ändå låta dem gå ut om omständigheterna tillåter det, men en risk är det alltid (kanske samma slags risk som att släppa ut sina tonårsbarn på fest??) Hoppas att ni förstår vad jag menar.

Hoppas att personerna som fått katter överkörda inser att de inte bor lämpligt och väljer att flytta eller bygga rastgård!

Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

Eine
0

#8 jag hoppar inte på någon,var en får bli lycklig på sitt vis.Men jag ska aldrig ha utekatt, ens om jag bor i en väldigt lugn del av världen.Jag släppte inte ut mina barn när de var små, och inte mina hundar heller.Så, nej tack, inte utekattför mig!

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Aje-T
0

Nä, det går ju utmärkt att stängsla in trädgården!

LinusCRX
0

#10 ..och det är du ett bra bevis på !!! Skrattande

Usch vad tråkigt. På senare tid har jag mer och mer fått frågan om varför jag har innekatt. Lider inte katten av att inte få använda sin jakinstinkt etc. Ja, suck det finns delade meningar om detta, men hör till dem som anser att en katt ska få vara ute under kontrollerade former. Det finns så mycket faror ute…

Anna77
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Sambon har nätat in vår uteplats, våra fyra katter älskar att vara där!

MyTwiggs
0

# 12 Oj vad Näsan sitter snyggt på Pedistalen!

Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

Anna77
0

#13 *ler* Han gillar den, men nu har husse byggt en hylla som de kan sitta på och kika ut över trädgården.