Att välja sin "keeper"
Jag tänkte att det kunde vara kul om uppfödare la ut kullbilder på sina kullar och berättar hur de tänkt när de valt ut sin (eller sina) keeper(s) ur kullarna. Själv har jag ännu inte mycket att komma med på den fronten, men jag hoppas på att jag snart ska få chansen. Tills vidare vore det kul att se hur ni gjort era val.
Ursäkta den slarviga bilden, men jag menar något i stil med denhär bilden och sedan "Jag valde att spara Brutus ur min B-kull för att han var vitfläck, odd eyed, hade störst öron, bäst temperament, var ensam i sin kull, var lik sin pappa, inte skelade etc etc. Vad var det som avgjorde ditt val? (gärna flera kullar av varje person om du inte konsekvent valt kattungar efter exakt samma kriterier med samma valmöjligheter, vilket jag inte tror).
Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

Intressant tråd - hoppas på många svar :-)
Jag har ju precis nu min första kull och egentligen hade jag inte några jätteförhoppningar om att spara ngn unge - ville ju gärna ha en maskad också och det var inte jättehöga odds för det.
Resultatet blev tre pojkar och en flicka, och enda alternativet att behålla var en tjej - men hon är faktiskt den fjärdedel av kullen som sett mest lovande ut hela tiden + ett utmärkt temperament. Hon är ju även röd vilket inte är det vanligaste - därför lite roligt. Även m det hade varit ett alternativ att behålla en kille till katteriet så hade jag valt tjejen. Dock om jag skulle valt en ren sällskapskatt utan några tankar på avel eller utställning så hade det blivit den lila pojken pga hans lugn och gosighet. Tjejen har som sagt bra temperament - framåt, nyfiken och tillgiven men hon är mer "på" hela tiden och har inte samma lugn att ligga och sova på ens mage i timmar- fast nån halvtimme då och då hinns med :-)
Om jag ska nämna det som skiljer henne från de andra så är det att hon har mest äggformat huvud och bäst öronplacering, störst öron i förhållande till huvudstorlek, även elegant kropp - två av killarna är mer kompakta i kroppen. Hon ser nu ut att bli mer typad än föräldrarna och det är jätteroligt. Sen får vi hoppas attt hon fortsätter att utvecklas och får möjlighet att bli mamma.
Har inget på den här datorn så jag länkar till en gruppbild som är tagen för några dagar sedan, kika gärna vidare i galleriet.
Kommentera gärna vad ni ser för styrkor/svagheter. Är ju inte så erfaren men detta är hur jag resonerat.

http://galleri1.southernwaves.se/#13.2
Här är länken…
Jag har haft en kull här hemma men den är inte född under mitt stamnamn, behöll Zorro, nr 2 från höger (brunspott). Anledningen var att han fastnade sååå i mitt hjärta att det gic inte att låta honom flytta, sen att han var den som utvecklades bäst av hanarna gjorde ju det inte bättre. ;) Har aldrig för ett ögonblick ångrat mig att han fick stanna! Var bra många som vile köpa honom men han var och kommer alltid att vara min lilla ögonsten!
Han har gått bra på utställningar och har ett underbart temperament min älskling!
S*Kattmillas Sphynx
www.kattmillas.se
På förra kortet var han 3 veckor och här kommer ett på Zorro 8 veckor. Hur kunde man inte låta en sån goding få stanna?!?!
S*Kattmillas Sphynx
www.kattmillas.se
Kul att det blivit några svar i denna tråd!
Hoppas det kommer fler!
Zorro är ursöt!
www.mytwiggs.com
# 7 Hon är så söt! Jag ser fram emot att träffa henne på utställning i framtiden, för det kommer jag väl att få göra? 
Någon annan som vill berätta om sitt val? Jag tycker personligen att det är en intressant tråd om man tar sig tid att besvara den.
www.mytwiggs.com
#8 närmast blir 19 oktober, sedan är det 9 november.
Sedan får hon nog invänta sin 10-månadersdag
#8 Näääe! Ska du bara ställa på söndagar?
Jag som har anmält till en drös lördagar! Jag kan gissa att det i övrigt är samma utställningar som de jag planerat in…
www.mytwiggs.com
Vilken jag sparar? Himla svårt att säga.Det har aldrig med färg att göra, det kan jag säga.Ibland spelar inte heller könet ngn roll.
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora
# 11 Jag tänkte lite på ett exempel på en specifik kull. Inte för ett det egentligen har så mycket att säga, utan mer för att det är roligt att se
Självklart har man olika mål med olika kombinationer, men den yttersta strävan är kanske att nå fram till ett resultat av något slag som man ser framför sig från början…
www.mytwiggs.com

De två som varit aktuella hemma hos mig( Zigge och Tjorven) har blivit kvar pga att ingen fastnat för dem. Dessa har då ingått i aveln eller fått nytt hem som kastrater, vilket har varit en bra fortsättning på mina katter.
Zigge är ju dessutom pappa till Tjorven…och jag är nöjd med att dessa stannat kvar även om man skulle vilja förbättra vissa saker.
Nytaget kort på Zigge, som kastrat o Stockholmare…

#13 hmmm intressant… Skulle aldrig falla mig in att behålla en katt i avel med förklaringen att "ingen annan fastnade för honom/henne". Men vi är olika och det är intressant att höra hur andra tänker.
Följer tråden emd spänning.
Känner inte att jag riktigt kan uttala mig i ämnet då jag endast haft 2 kullar med bara 3 kattungar sammanlagt, men kan säga att iaf färg aldrig kommer spela någon roll om inte det är 2 jämna kattungar på alla sätt och vis bara att ena är en färg och den andra en annan, då kanske.

#15…Det bara blev så…men jag kanske styrde lite bakom kulisserna trots allt..