Helt plötsligt blivit "stökig", Vad göra?
Jag fick just en fråga från en av mina kattungars nya ägare om sin katt. Cajca som hon heter nu har börjat bli trotsig. Hon fyller 7 månader i veckan som kommer och har tills nu varit en liten ängel. Jag har inte varit med om något sådant på någon av mina katter så jag undrar om det är ett vanligt beteende hos "tonårsflickor"? Jag klipper in del av mailet jag fick från den nya ägaren, där hon beskriver läget. Så skickar jag med en bild på "odjuret" också
"Cajca har helt plötsligt blivit "odräglig" hon hittar på bus , lyssnar inte, hon beter sej som ett trotsigt barn eller tom. som en tonåring, stundtals tråkig vill inte vara med oss om vi hämtar henne för att gosa så hoppar hon ner och lägger sig någon annanstans är hon på väg att bli könsmogen eller är hon på väg att bli en buskatt. hon tittar på mej som om ,,, dej tänker jag inte lyssna på ha ha ha.
hon kom in i badrummet och började plötsligt att äta på en växt som står på golvet ivanliga fall så räcker det att säja åt henne men inte idag inte nej du idag fick jag gå till handgripligheter och putta bort henne. och sen ser det ut som hon ler åt mej"
Har någon av er råkat ut för liknande betende förändring, är det bara könsmognad eller skall man oroa sig för någon sjukdom?
Nog verkar det vara en blivande tonåring, både vad gäller hormoner och trots…

trots
Fuffens är så där jämt… eller nåja, för att vara rättvis ska jag väl tillägga att han är världens mest underbara lilla goskatt också. Men när jag kommer hem från jobbet förväntar han sig att jag ska leka. och om jag då inte gör det så blir han precis så som du beskriver. Fuffens är ju snart två år, och dessutom kastrerad, så tyvärr tror jag att det kan handla om understimulering snarare än könsmognad. Har hon någon kattkompis? Är de borta mycket på dagarna? Leker de med henne när de kommer hem?
Självständighet kallar jag det för.Hon börjar bli vuxen .Alternativet är att hon vill ha en kompis..
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora
Hon är ensam va? Då är det inte konstigt att hon gör allt för att få uppmärksamhet, och i en understimulerad katts fall är all uppmärksamhet bra uppmärksamhet. Jag tror att katten skulle lugna ner sig betydligt om hon fick en kattkompis!
Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com
Anthea lyssnar fortfarande inte om man måste säga till henne…hon är 3,5 år.
Trots tror jag.

Jag tror på det flera tidigare redan sagt, understimulans som triggats igång än mer av rastlösa hormoner nu när hon börjar bli könsmogen. En kattkompis skulle nog kunna trolla tillbaka "änglakatten", men nog finns det kanske en gnutta kattityd där i botten också, hon är ju ändå rex. 
---------------------------------------------------
Att leva utan katt är inte att leva.

Jo hon är ensamkatt just nu, men har en stor mänsklig familj som är mycket hemma med henne.
Henner människor önskar en cornish till, helst en ung hona, på foder, är det någon här som känner till någon som behöver fodervärd???

#8 Vi behöver en pålitlig fodervärd. Du kan väl PM:a/maila mig?
---------------------------------------------------
Att leva utan katt är inte att leva.
Jag kommer att behöva fodervärd, men inte precis nu.Kullen är knappt tillverkad än.Men jag vet under hösten.
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora