Förstoppning alternativt kronisk förstoppning
Min Oskar fick förstoppning för cirka ett år sedan. Efter veterinärbesöket skulle han få parafinolja och specialfoder. Det gick han på stora delar av tiden. Han var fortfarande hård och det kom ut väldigt mycket mindre avföring från honom än övriga katter. Han hängde med och var med på det mesta. Så började det bli mycket salivproduktion och han dreglade en del. Veterinären igen diagnos kronisk förstoppning. Fortsätta med mer olja och specialmaten. Oskar var fortfarande med. Salivproduktionen ökade. Han var lika hård. Det började komma droppar av blod bak. Det kom ingen mer avföring. Sista natten talade han om att nu fick det räcka och nästa morgon fick han gå bort. Salivproduktionen var helt enkelt uppstötningar.
Har någon haft en katt med dessa problem och i så fall hur har det gått?
Jag lider så med dig och Oskar. Tråkigt också att detta behövde ha en sådan utgång, men ibland är livet bra orättvist, och hur mycket kärlek och omvårdnad vi än ger våra älskade katter så är vi schack matt!
Jag har aldrig haft detta problem på någon av mina katter kroniskt, men en ABY-korsning jag hade en gång blev tillfällingt förstoppad med samma salivering. Hon var också med oss, men jag uppfattade det som att hon inte ville visa sig sjuk och svag för den övriga flocken. Behandlingen hjälpte henne och hon blev frisk, sen kom det och gick till och från i några veckor innan det slutligen gav med sig och hon blev helt bra igen.
Kramar till dig!
Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com
Så jobbigt,stackars kisse.Och så mycket ktaft det tar att försöka bota en sjuk katt. Min gamla Pei Pei hade förstoppning ibland innan hon gick bort så jag vet hur det kan vara. Nu är det oftare motsatt förhållande, att det är lös mage som är problem.
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

stackars liten…