Tyck till..
Tänkte fråga litegranna hur ni tycker.
Jag ska om 1-3år studera vidare och då finns det ju risk att man får en mindre lägenhet eller likande.
Hur funkar det att ha katt i en liten lägenhet?
hur funkar det att ha katt då man bor själv och går i skola?
(stor risk för den blir uttråkad och inte mår bra?)
Skulle det isf bli mycket bättre med en kompis till katten?
och skulle det funka med två katter i en mindre lägenhet?
Hej.Det fungerar med ett rum också,du kan ha två katter dessutom i ett rum.Fixa några hyllor så de kan klättra på höjden, då får de ännu mer yta att röra sig på.Om den blir uttråkad, jo det blir vissa katter men inte alla.
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora
aha okej! tack!
Jag tror att det är väldigt stor skillnad på olika individer av katter. Det finns säkerligen massvis med katter som är riktiga ensamkatter. En av mina gamla huskatter uppskattade till exempel inte alls att jag skaffade en sällskapskatt till henne. Hon blev skyggare än innan och man märkte att hon inte var särskilt förtjust i sin "kompis". Däremot mina nuvarande katter är riktiga sällskapstörstande djur. Från början hade jag också bara tänkt ha en katt och köpte Fuffens som kattunge. Men det blev ohållbart. Han stod och "grät" när jag gick hemifrån, han ställde till med hyss och visade mycket tydligt att han kände sig ensam under dagtid när jag var på jobbet. Så efter bara ett par månader skaffade jag en till katt. Nu är de riktiga kompisar och har väldigt mycket glädje av varandra.
Jag tror inte heller, precis som Eine att utrymmet är det viktigaste. Det fungar med ganska liten yta - förutsatt att katten har något att sysselsätta sig med. Antingen i form av möjlighet att klättra på höjden, eller med en lekkompis. I bästa fall båda så klart!
Lycka till!
JaPrecis! aa det det låter ju jättebra de!
tack för svaret Chikan!