Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettallmänt-cornish-rexprat
Läst 507 ggr
MyTwiggs
2008-09-10 17:02
0

Bajs-Brallan!

Ursäkta rubriken, men jag var tvungen! Flört

Allan har lagt sig till med en fantastiskt dålig vana! Han "spolar inte efter sig"… Nej, han gräver en grop i sanden och gör sitt behov, men han har slutat täcka över bajset… Jag försökte förklara för honom att det är meningen att han ska krafsa över sand för att det inte ska lukta Bralla, men jag tror inte att han förstod vad jag menade… i alla fall har han inte bättrat sig.

Jag tror inte att det beror på att han tycker att sanden i sig är obehaglig, för han gräver alltid en grop innan han sätter sig.

Någon som har någon teori? Något tips?

Jag går förstås och plockar bort allt bajs så fort han lämnat lådan, men så kan man ju inte alltid ha det, eller?

Jag har två lådor nu… Tror ni att jag ska testa med en annan sorts kattsand i en av lådorna för att se om han föredrar den och kanske gräver ner bajset?

Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

SandraK
2008-09-10 17:21
0

Har du flera katter? Det kan vara så att han tycker att han är högst i rang och vill markera sin doft eller nåt sånt.

Ibland händer det att Simba eller Charmy slarvar med att gräva över men det tror jag handlar om lathet eller dålig teknik. Rasmus är däremot väldigt noga, han går och krafsar över det som de andra slarvat med att täcka också. Han städar efter "slarvpellarna" Glad Kan kanske ha med renlighetspersonlighet att göra också, Rasmus är jättenoga med hygienen medans Simba & Charmy inte är lika noga.

Strawberrygirl
2008-09-10 17:26
0

Som #1 säger kan det ju bero på att han är högst i rang, det händer rätt ofta att de inte täcker över sin avföring. Här hemma har jag min kastrat Leo som ju under flera år som ensamkatt lade sig till med att inte städa efter sig. Chili som är högst i rang här är väldigt duktig dock, hon går och städar efter Leo när han varit på lådan och slarvat. Kyss

MyTwiggs
2008-09-10 17:32
0

# 1 Jo, det har jag. Han är högst i rang här hemma (bortsett från mig, men jag går inte på låda Flört)…

Den teorin är faktiskt ganska hållbar ur den synvinkeln. Han är renlig och prydlig annars tycker jag!

www.mytwiggs.com

Leffe
2008-09-10 17:34
0

Här hemma får de som är lägre i rang täcka över det Fia-Lotta, terroristen gjort

MyTwiggs
2008-09-10 17:37
0

#4 Då är det säker bara en rang-indikation från hans sida! Jag får fortsätta plocka efter honom. Ibland när jag kommer hem har det legat en bajs någon timme och spridit sin aura i rummet, men det får man leva med!

www.mytwiggs.com

SandraK
2008-09-10 18:01
0

Jag vet faktiskt inte vilken rangordning mina katter har Obestämd kanske Charmy, hon är den som oftast struntar i att täcka över bajset och hon är äldst. Annars vet jag inte.

RexPect
2008-09-10 18:06
0

Pardon my French, men är det inte typiskt karlar…..Flört

MyTwiggs
2008-09-10 18:08
0

# 7 Hahaha! Tur att man inte har någon, så att man kan säga "kanske det" … Flört

www.mytwiggs.com

Hanna-H
2008-09-10 18:58
0

#7 Nej, herregud! Min man är toa-farcist! Om inte spöstraff var olagligt skulle han garanterat rada upp alla ute på bakgården som inte fäller ner toalocket efter sig. Tungan ute

MyTwiggs
2008-09-10 19:00
0

# 9 Hahahaha! Så han har sina kvalitéer? Flört *skämtar*

www.mytwiggs.com

Kittythecat
2008-09-10 19:41
0

Vi har en manlig bekant som alltid lämnar toalocket uppe. Det stannar inte med det, ofta är det någar droppar på toakanten efter åt.Obestämd Till och med mina katter är renligare. Även om de har lite bråttom ut från lådan ibland och drar med sig lite sand så är det mer ok. Har flyttat toan till tvättstugan från toan för att slippa problemet när sanden det blir blöt, vilket det lätt blir i ett badrum.

MyTwiggs
2008-09-10 20:53
0

# 11 Haha! Vilken slusk! Låt honom gå på kattlådan i tvättstugan då! Flört

www.mytwiggs.com

Buffy-co
2008-09-10 21:00
0

Skulle just skriva att han är väl ranghögst…men det har ju redan många gjort!

Men #4 HAHAHA…låter underbar Fia-Lotta!FlörtHon vill markera vem som bestämmer..

Så även en hona kan vara ranghögst i ett stort katteri….
Skönt att höra!Tungan ute

En annan har ju bara haft 2 hankastrater och ingen av dom var högre den andra i rang vad jag märkte…
Båda grävde och grävde i sandlådan - men särskilt Danne kunde hålla på som sjutton…som om han försökte gräva sig till Kina.
Nu när Buffy är själv gräver han inte lika mycket..

Så de försökte väl tävla om vem som var högst i rang kanske??
Danne kanske försökte gräva "bort" Buffys bajs om han suttit där just innan?Att det var då han höll på som mest..
(det har jag ingen koll på- kanske det var så dessa gånger han skottade mest…. )

Mycket skitsnack blev det!Cool

Bino
2008-09-10 21:07
0

hihi, du får väl dit och kratta över "det" efter honom eftersom fine herrn inte behagar att göra det skitjobbet själv Skrattande

[Silkwaves]
2008-09-10 22:01
0

Tja jag kan ju bara hålla med. Inte skotta över = ranghög.

Här hemma är det lilla Ruth som aldrig krafsar över det hon gjort. Det SKA ligga där och osa tycker hon. Hon är definitvt högst i rang här hemma. FAst hon får kämpa en del för att behålla sin rang. Både Pip och Libelle vill gärna plocka ned henne och tyvärr lär det väl ske nu när Bella - ta i trä - förhoppningsvis är dräktig.

Zsarorna
2008-09-10 22:19
0

En gång så tryckte vår hund upp sitt "behov" mot ett träd samtdigt som "behovet" kom ut..och bara för att markera och visa sin rang…(ville nog mest bara roa dig tillbaka med det inlägget, här kommer ett riktigt svar:)

Har du en vanlig låda eller sånt där hus? För jag tycker lukten försvann mycket bättre när vi skaffde oss ett hus, eller ja det har vi alltid haft, men med de kattlådor jag växte upp med så var det ju så…

MyTwiggs
2008-09-10 23:52
0

# 16 Jag har både vanlig låda och låda med huv, men katterna vägrade gå in i lådan med huv när det var lucka på den, så den är öppen. Den hjälper tyvärr inte så vidate värst mot lukt, men den minskar sandskvättandet! Skrattande

www.mytwiggs.com

Eine
2008-09-11 00:20
0

Åh herreminje! Det värsta jag vet är när hannar (alla raser) dräller runt!Att de inte krafsar över går ju an så länge man slipper torka runt.Lukt och allt står jag ut med den korta stund det gäller.Men sitta på det, NEJ!!FY!!

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

AnneAlva
2008-09-11 01:53
0

Tänkte precis som alla andra i tråden att det är ett rangbeteende, du lär nog få stå ut med hans "karlfasoner". Tungan ute

#13 Faktum är att det är vanligare med alfahonor än alfahanar i katterier. Kanske för att tjejer är så förbålt envisa?! Cool

---------------------------------------------------

Att leva utan katt är inte att leva.

S*Godreign's Cornish Rex

MyTwiggs
2008-09-11 11:23
0

Ja, jag är lite häpen över att Elvira är såååå ranglägst jämt! Hon har inget krut i sig, den kvinnan! Flört

Allan är förvisso en väldigt ranghög och tuff katt! Stor och stark!

www.mytwiggs.com

Aje-T
2008-09-11 11:32
0

Mauritz gör precis likadant, lämnar en stor hög som Karin direkt går och krafsar över. Det märkliga är att jag uppfattar Karin som ranghögst men hon verkar ta ansvar för det mesta här hemma.

Kan det vara så att Mauritz försöker ta över tro?

MyTwiggs
2008-09-11 12:06
0

# 21 Det kanske är hans sätt att göra en liten mini-revolt varje dag Skrattande

www.mytwiggs.com

acas
2008-09-11 16:41
0

Allvarligt talat så tror jag inte att det har med rangen i flocken att göra, iallafall inte hemma hos mig. När min första katt Sally flyttade in som pytteliten så tänkte jag "att detta var ett märkligt beteende" att hon inte krafsade över sina STORA A:n utan helt sonika hoppade rakt upp och ur lådan för att avsluta  med ett rejält REXRACE…Skrattande Provade med olika sand, lådor och dylikt men detta beteendet har aldrig försvunnit. Hon gör exaxt likadant idag som då! Ingen krafsar över hennes skit här hemma, hon har inga slavar mer än mig. Flört

Faktum är att jag tror att hon "Sally "tycker att hennes små "rasfötter" inte ska skutta i kontaminerat material….Oskyldig

Ta ut all lycka i förskott, det värsta som kan hända är ju att du varit lycklig i onödanOskyldig

www.rexicat.com

MyTwiggs
2008-09-12 00:43
0

# 23 Det är också en teori som jag tror lite på. Faktum är att han brukar se ut att "smita ifrån lukten" och han tar så få steg som möjligt i lådan efter att han lämnat sitt. Det spelar ingen roll att jag plockar bort bajs och kiss flera gånger om dagen och har en låda var åt katterna. Han verkar faktiskt tycka att bajsad låda är besudlad!

www.mytwiggs.com