Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettallmänt-cornish-rexprat
Läst 991 ggr
PetrasLova
0

kvalitè på blötmat

Talade med min vet idag ang blötmat jag ger ju Mjau men då jag tycker att de är ngt lösa i sin avföring, och min fråga blev då om det är så att den generellt är ngt lösare med blötmat än torrfoder då det är mkt vatten i blötmaten.

Fick då svaret av Vet. att ju sämre blötmat desto sämre i magen är katten oftast. Och mjau tillhörde då det sämre skiktet enl henne. Hills var ju bättre…

Hur resonerar ni kring detta?

MyTwiggs
0

Mjau är förhållandevis bra blötmat så länge man inte jämför med rena köttprodukter. Mina katter blir sällan lösa i magen, men jag kan tro att de skulle rubbas lite om de fick äta bara burkmat.

Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

Leffe
0

Mina får Mjau i helgerna och har inga problem. Tror också att Hills är bättre, men det är ju en viss skillnad i pris också. Mjay är nog den bästa i vanliga affärer - inbillar jag mig i alla fall

MonicaLagerquist
0

Att katter som inte är vana vid att äta blötmat blir lösa i magen beror dels på att blötmaten innehåller mer protein och att dom frå i sig mer vätska.Det brukar bli bättre när katten vant sig vid blötmat.Hills blötmat skulle jag inte ge mina ketter öht pga innehållet.Hills blötmat innehåller bla majs Mjaus blötmat innehåller inte majs.

Stolt ägare till tre La permer

PetrasLova
0

Tack för era svar!

#Hej monica - de har ätit nu över 1 månad och jag tycker att det borde ha blivit bättre. Wiggo kan variera men Lova tycker jag allt som oftast inte längre lägger korvar *ursäkta min detaljförklaring* längre. Jag värmer maten i micron pyttestund så den inte serveras kylskåpskall för magens skull…det är ju en vesäntlig prisskillnad på hills och mjau…vill ju alltid ge det mesta men nu är jag i en studiesituation och behöver tänka ekonomi ett tag framöver.

Skönt att du förklarade innehållet på Hills, alltid bra med tänkvärdheter.

Spotless
0

#4 har du funderat på om det kan vara så att hon/de blir sämre av en viss sorts Mjau? Menar, det finns ju olika t.ex. oxkött, kyckling, kalkon, tetrorna med gelé (sås?) mm. Frågar för att jag hade en huskatt för många år sedan som inte kunde äta någon burkmat över huvud taget som innehöll kyckling. Mina katter får Mjau ibland men jag ger bara burkvarianten och alltid oxkött eller kyckling. Tycker att det är ett bra foder som dessutom innehåller svenskt kött.

PetrasLova
0

#5 Hej Angela - jag ger dem faktiskt bara av kyckling och kalkon då jag upptäckt att magen då fungerar bäst…de får burkmjau.

Jag ger dem även Orijen torrfoder, jag övergick till basen mjau burkmat under sommaren för att det var två GAPHALSAR 24-7 här hemma och nu är det mkt lugnare även om jag ibland undrar om Wiggo har en släng av "ätarsjuka" då han tom plockar svamp och äter utomhus Skrikandes för så fort jag rör mig mot köket kommer han som ett skott och skall ALLTID upp på bänk och bord när det lagas och äts mat…VILL HA NU…kanske är han i ngn form av tonårsålder nu 8 månader där allt skall testas om det håller för ett Nej, fast han har nog alltid varit en matglad kille :) hur är det för dig och de dina?

Buffy-co
0

Gav Buffy mjau på tetra förut-han åt inte burkarna -men älskade tetrorna med gele o sås..
Veterinärer verkar ha något mot Mjau och rek. väl det fodret de själva säljer-pga de är så påverkade av Hills-säljarna antar jag…

Men jag tror att Mjau är det bästa blötfodret - de blir mätta och belåtna och går ner i vikt..Dessutom STORT plus att det innehåller svenskt kött tycker jag!

Buffy har aldrig någonsin varit lös i magen i hela hans 9-åriga liv!(peppar peppar..)
Men jag har ändå nu lagt ner blötfodret trots att han gillade det och det är pga svårigheten att ge rätt mängd mat!
Det blev för mycket mat när han åt både mjau och Orijen-och nu är han helt nöjd med Orijen!
(häller ibland över vatten på torrisarna som han först dricker upp och sedan äter torrisarna direkt-det gillar han..)
Synd bara att det inte kan göras ettt bra torrfoder i Sverige också utan att de ska fraktas från Canada…
Varför gör inte Mjau ett bra torrfoder????
Det dom gör innehåller mest spannmål och mina katter fick prova det en gång..det gillade det men spydde sedan av det..upprepat..så det fick vara med den testen..
(fick ett ryck en gång att testa svenskt..och billigt..)

Sååå eftersom det är så rörigt med de små gaphalsarna rek. jag för egen del dig att sluta med blötfodret och bara ge Orijen!
(noga doserat efter påsen..)
Det tar någon/några dagar så har de vant sig-tror jag!
Buffy vande sig snabbt -men kan tigga Orijen så fort jag är i köket!
Men… går jag ut i v-rummet och sätter mig och gosar i soffan går det lika bra!
De vill inte alltid ha mat när de "tigger" utan kärlek,kel eller lek!
Det vet jag att du ger dom- men bara ett tips så att du inte "går på" mat-tjatet som jag gjorde förr..
Nu vet jag att annat går lika bra-eller bättre för att få tyst på en svärandes Buffy!
De är ju "något" envisa våra cornishar..så det gäller att stå emot och kontra!

(sen kan man väl festa till med lite Mjau ibland..)

Det där med dåliga magen kan ju också vara att han fått i sig något ute-antingen ätit eller någon smitta..

Kul att höra från dig Petra..!Gladlänge sedan sist..du verkar ha fullt upp med maten!Flört

Leffe
0

#6 Jag gick ifrån Orijen då en del av mina katter blev alldeles för lösa i magen av det fodret

Silvestris
0

En del veterinärer antar att foder som säljs i livsmedelsaffärer per automatik är dåligt. Det är nog ganska få som egentligen har kollat upp de fodren närmare.

En av Sveriges mest välrenommerade veterinärer var helt emot att ge en diabeteskatt MJAUs burkmat. Det skulle vara Hill's nya diabetes foder m/d, blött och/eller torrt eftersom det är kolhydratreducerat. Kattägaren satte sig då helt sonika ner och skrev ner dels innehållet i MJAU vs. Hill's m/d och h*n räknade även ut alla näringsvärden i torrsubstans. Hela uträkningen mailades till veterinären som faktiskt var tillräckligt ödmjuk att erkänna att h*n hade haft fel. Veterinären godkände efter denna utläggning MJAU helt och fullt som fullvärdig kattmat (och för att behandla diabetes-katter med). Kattägaren har även hört denna veterinär rekommendera MJAU till andra patienters ägare vid senare tillfälle.

Detta är något att ha i åtanke. Veterinärer behöver inte ha full koll på allt, det är säkerligen ganska svårt för dem att hålla sig uppdaterade i allt. De kan även uppskatta att få hjälp av andra ibland.Flört

Buffy-co
0

Intressant!!Tack!Glad

(Men visst gällde detta endast Mjaus blötfoder? Deras torrfodret är det ju tyvärr inte alls mycket kött i…och mycket spannmål-minns ej vad däremot..)

Silvestris
0

Ja, det gäller burkmaten. Torrfoder bör inte katter med diabetes äta alls pga. stärkelsen, inte ens Hill's nya variant.

Buffy-co
0

Ok- alltid kul att lära sig….är inte alls insatt i diabetes hos katt..