Ojoj vilka profilbilder! Jag är ju svag för den romerska profilen jag…
Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

Min absoluta favoritprofil är helt rak med ett tydligt bräck vid pannan, inga bumpar för mig inte.
Håller med MyTwiggs, tjusiga bilder!
---------------------------------------------------
Att leva utan katt är inte att leva.

kissen på bilden är S*Rexture Macalistare snart Uppsalabo.
Tror att när lilla Mackan vuxit färdigt så är nog hans profil ännu snyggare o manligare.
#1 Jacks profil bara dreglar jag över
#4 super härlig profil på din svarta kille Anki.
Ska jag vara lite kritisk på min egna "Mackan" så kan den gärna vara lite högre i pannan(men bara lite)

Och romersk, söt nappis..Hon och mamma Sippan har verkligen helt olika profiler..

Åhhh vilka underbara profiler, jag är så inne på snygga profiler nu och sitter o glor när jag väl har en framför mina ögon på datorn.
Visa fler profiler………………….
Elvira struntar i vad hon har för profil, för hon är sötast i världen oavsett!
www.mytwiggs.com
När det gäller profiler så är Allans profil svårslagen i mitt tycke…
www.mytwiggs.com

Snygg, kan du klippa ner bilden på bara huvudet så det blir mer foucus på bara huvudet o profilen, lite svårt att se på så långt avstånd, men det jag kan se verkar den gudomligt härlig……..
Bytt bild, men den är ganska liten..
www.mytwiggs.com

Visar väl upp Balthazars profil också… Jag tycker den är skitsnygg också, men föredrar ändå samma sorts profil som #5 beskriver :)
Tycker att alla profiler, med bump, utan bump, convexa elelr raka med break vid pannan är jättefina sålänge de är korrekta. Sedan tycker jag en snygg profil förlorar sin charm om hakan saknas…
Alla profiler i denna tråd har varit fina, men Jacks och Mackans e lite extra fina!

#16 Jag säger tack!(då vet många vem som ska bli ny *mamma* till honom. Och till Mackans fördel väger att han är jätteung än, och hinner utvecklas än mer.
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora
Jag gillar Daves profil, inte minst hans haka.
I morgon flyttar han och hans bror Tony.

#19 Mmmm, jag med!

#19 Underbar profil och mycke härlig haka. det ska synas att det är en hane och det gör det tydligt på Daves huvud.
Lycka till med honom

Rakt tycker jag allra allra bäst om.Sedan kan andra se mer eller mindre *häftiga* ut. Jag faller alltid för rakt.

#23 snygg profil, helt i min smak, vad jag dessutom vill ha är en tydlig markering på att det är hane/vs hona hanen ska se så där härligt maskuline ut i sin profil.

#4 Bomber och granater Anki, den killen har den snyggaste profil jag sett på år och dar! Det där, det är grejer det. 

Det är en väldans tur att smaken är något delad! Jag tror på mångfald, även om jag har min smak. En katt är ju mer än en profil.Jag ser hur många av dessa katter har massor av annat också, som är värt att notera. För det är snygga katter detta!(Även om tråden heter Profil.)Visst är det spännande att se hur de utvecklas. jag tycker din 3 generationers-bild Inger,är riktigt bra, och visar hur ungarna blir snyggare än förädrarna!Det är ju sporren! *Skitsnygg katt,undrar hur ungarna blir..osv*
Jag tycker inte alls om bump-profiler utan vill ha dem raka. Tycker om profilerna hos mina tre cornishar men hittar ingen bra profilbild på mer än Zorro. Han kunde haft starkare haka men i övrigt är profilen väldigt fin i mitt tycke. ;)
S*Kattmillas Sphynx
www.kattmillas.se

Håller fullt å fast med dig där Eine, och något som förstör en snygg profil är en svag haka. Naturligtvis är det inte profilen som gör katten, helheten är naturligtvis viktigast. Men tråden handlade ju främst om profiler. 

En teckning alt, bild hur dagens profil ska se ut enligt standarden vore kul att se(om någon har en)

Hittade en profilbild på Vile, vad han gör med öronen på bilden har jag ingen aning om, tränar flygning kanske?! ;) Är mkt nöjd med hans profil också.
S*Kattmillas Sphynx
www.kattmillas.se
En annan sak som jag tycker är viktig, är att katten har höjd i huvudet.Jag är inte svag för varianten *boaorm*
när jag ser en sådan.Jag gillade höjden när jag började för 20 år sedan och måste tillstå att det är lika snyggt(för mig!) i dag.Bilden visar Fairyland´s Asterix, en svart, väldigt sur och otroligt snygg kille.

34#Att jag tycker zorro har snygg profil är just för att den är inte rak.. Flyttade man upp hans höga nosrygg en aning så har han en fin cfa profil.. 4#har en rak profil.. det är snyggt men jag är ju av den smak att jag gillar det kraftiga höga näsbenet mellan ögonen som sedan går ner i en liten bump.. Det gör för mig i profil att katten ser så mycket maffigare ut.. svårt att förklara..
Men Dave är ett gott exemplar..
men det är lite intressant att se att det börjas ändras lite i detta med profiler.. Förrut skulle de vara spikraka men fler och fler katter får i min smak….

#40 Höjd är superviktigt!!! Bra höjd, flat topp, rak profil och stark haka är så snyggt!!
…och längden också "slightly longer than wide", sååå snyggt! :-)

43#Riktigt snygg kille. Och visst ändras smaken, man får mersmak

#43 Läcker kille!

Massor av fina profiler… och flera av katterna är ännu unga och profilerna är ännu inte färdigutvecklade. Ska bli spännande att se hur de utvecklas. Min favvis är nog ändå … Gunvald - och det är inte "ryggklieri" utan sanning 

#43 Vilken fining!!!!

Känner mig urdum…..
Bump hit o dit…
Har försökt kollat och jämfört…slagit på bump på nätet utan resultat….
Jag är ju inte utställningsvan…
Har försökt se vad exakt ni menar med bump av ovanstående bilder men…
Är det den lilla böjningen ovan nosen-som en näsa..
eller är det under hakan…en del har en mer bullig haka under..-även om den är rak…jag menar inte vanlig redig haka alltså..
FRÅGA: Kan någon förklara vad bump är tack
??
Lättast att fråga här!
Wow, vilka fantastiska bilder!
#25 fantastisk fin profil, min typ av profil som är rak med bryt mellan hjässa och nosrygg 
me like !
oxå gunvald är en läckerbit ;)
#40 väldigt stilig profil, är inte heller förtjust i "boaormshuvud" 

Tack!!Det var det jag anade…och menade i "liten böjning ovan nosen"haha
Men…Sissi är ju superfin- gillar nog den där bumpen faktiskt!
Men det finns ju många fina profiler utan den också…
#53 och 54 Kul hur man tolkar standarder och vad som avses med lagom bump + vad som är bump
Jag tycker att Jacks bump är en lagom bump i mina ögon, katt 25 har en liten bump och katt 4 har rak profil i mina ögon, men inget rätt och fel och det är helheten som räknas inte bara om profilen är rak eller ej utan höjden huvudets längd övergången och så förstås haka. för skojs skull lägger ajg in en standard jämförelse mellan FiFE , TICA och CFA har nedan .. Jag gillar CFAs bäst då jag inte gillar när det "dippar" mellan ögonen..
Head
Shape
Viewed from above,egg shaped,slightly longer than wide of equal width
from cheekbones to the end of skull.Viewed in profile,flat skull,straight nose,strong chin
Whiskers and eyebrows
Crinkled or curved
TICA
Head
Shape
Medium,egg.shaped with a pronounced occiput accentuating the oval
Longer than wide but not extremely long.
Profile
Roman, with a high, prominent bridge,. There can be a very slihgt change
of direction even with the eyes separating two convex curves or one
continious convex curve
Chin
There should be a straight line from nose to chin, neither receding nor
protruding, and in keeping with the rounded egg-shape
Muzzle
Definite break
CFA
Head
Shape
Comparatively small and egg shaped. Length about one-third greater than width.
A definite whisker break, oval with gently curving outline in front and in profile.
Profile
A curve comrpised of two convex arcs. The forehead is rounded, the nose break
smooth and mild, and the Roman nose has a high prominent bridge.
Nose
Roman, Length is one-third length of head. In profile a straight line from end of
nose to chin with consederable depth and squarish effect.
Cheeks
cheek bones high and prominent, well chiseled
Chin
strong, well-developed
Muzzle
Narrowing slightly to a rounded end.

#55 Jag tycker inte #25 har en bump, den är så gott som osynlig i så fall ;-) Visst skulle en halv millimeters uträtning mitt på göra profilen exakt spikrak men det är absolut ingen tvekan om att profilen är FIFe = rak. Visst har #4 också rak profil :-) Han har en mjukare övergång till en flat top än vad Tisi har. Tisis profil är mer överdriven och lätt att se rak, flat och vinkel
Det är superviktigt med en bra vinkel i huvudet och inte för romersk profil, för då blir den mer orientalisk istället.
Sissi däremot har en rejäl bump vilket inte syns på fotot, den profilen är typisk CFA vilket inte är korrekt enligt FIFes standard. Hon ser nästan ut som farfar Duke, nästan t o m mer utpräglad CFA-profil.
Det jag inte gillar med CFA's standard är att huvudet ska vara litet. Det är inte snyggt med ett superlitet huvud, jätteparaboler till öron och superstora runda ögon.
Lagom är bäst! 

Jag önskar också en längd på huvudet.. Får inte bli för korta..
# 46 Jajösses Bims-Lena! Jag glömde helt bort att skriva att det är du som tagit bilden! Nappis är en riktig primadonna! Du har tagit mycket vackra bilder på Nappis, och du har verkligen bejakat hennes gracilitet!
Underbar bild på min underbara katt!
www.mytwiggs.com
Jag kan bara visa Almas enda riktiga profilbild… själv gilla jag raka profiler och har lite svårt för "rena" CFA-profiler, men smaken är ju som baken 

Är Nappis din nu??
*nyfiken i en strut*
# 66 Jodå.. Eller… Faktum är att INGEN äger Nappis! (om man frågar henne)…
Men rent juridiskt så skulle hon nor räknas som min.. 
www.mytwiggs.com
#61 Nja, jag tycker nog att dina andra katter har bättre/rakare profil. Hans profil ser liksom ut att "dippa" efter vinkeln. Men han har starkare haka, ser det ut som. :)
Mina favoritprofiler i den här tråden är 1) rexmammas Dave - åh, perfekt!
2) majsans Jack - men jag föredrar en rakare linje snarare än att det "går in" vid munnen mellan nos och haka 3) A-M.H:s Gunvald - men jag gillar när hakans linje är utan "brott" och liksom slimmas upp mot halsen. Sedan fanns det massor med andra fina profiler - både mer och mindre i min egen smak.
Jag var länge en bestämd ivrare för FIFé-profilen men det finns något, eh, "sexigt" ;) och väldigt estetiskt tilltalande i den klockrena CFA-profilen (då i kombination med ett i övrigt bra CFA-huvud). Nu kommer jag ju sannolikt att registrera avkommor i CFA och följa den standarden, som jag tycker är föredömligt tydlig och bra, men jag favoriserar ingen profil utan uppskattar de varianter som finns inom standardernas gränser, dvs så länge det inte blir en dipp eller i värsta fall backhopparbacke av profilen.
I en sådan här tråd på ett annat forum visade någon en gång en bild på Windseeker Hebe Rosehearty - hon såg ut att ha en makalöst snygg profil. Tyvärr kan jag inte hitta någon bild på henne nu. Batty Catty Tishbite (Kif, som söker nytt hem bl a via forumet nu) har också ett magnifikt, muskulöst huvud.
I min avel tänker jag inte lägga någon ansträngning på endera CFA- eller FIFé-profil utan så länge profilen är något av det vill jag satsa mer på resten av huvudet, såsom höjd, längd och haka. Jag föredrar ett kortare huvud än många, tror jag, och tycker att min Tamsin (Silkwave's Good Choice) har riktigt fint huvud. Eftersom jag inte har någon bra bild på Tamsins profil bifogar jag i stället en bild på Batty Catty Tishbite (foto av Ellen Westfelt/Anna Müller), mumma!
Här är en bild på GIP & GIC S*Vågen's Bond, alias gamle Pysen, som på en av sina tidiga utställningar ställdes ned på domarbordet av assistenten. Domaren tittade på Pysen och bara gapade. Flög sedan upp och lyfte upp Pysen och gick runt domarbordet soch ställde sig framför publiken med katten i händer och sa i exstas "Titta på profilen, titta på profilen". Sägas kan att Pysen blev BIS Junior på utställningen. Det var också första gången han blev Best of the Best.
Leffe, din Älskade Pysen!Han håller länge. Idag skulle jag gärna se honom lite längre i nosen, men oj vilken härlig kille!Jag minns hans framgångar . Pussa på honom från mig!Hans pappa hade också några fina meriter..
#71 Håller med . Idag är nosarna längre, men profilen är rätt så bra ändå

Jag gillar min Stacies profil. Är så nöjd med den även om det finns annat som skulle kunna vara bättre. Är ju på semester nu så jag kunde inte fixa fram en bra profilbild, men den syns rätt ok på översta bilden på hennes egen sida. http://www.racerdonnans.se/stacie.htm
www.racerdonnans.se. Medhjälpare på Cornish Rex i fokus.

Jag måste hålla med Marie och fler med henne att Jack har en helt OTROLIGT vacker profil! Den är precis sådär lagom som jag vill ha den!
#73 Ojoj, Stacie har en sådan där profil som FIFé-standarden hade kunnat vara skriven efter!
#74 Lagom? Jag tycker den är riktigt fierce! 

#76 Den profilen gillar jag skarpt. Även Stacies profil är vacker.
Skrållan och Stacie,go girls!!Och Stacie har *den där höjden*som inte många har.

# 79 Jag gillar den profilen skarpt!
www.mytwiggs.com

#81 Haha, den blev ju perfekt ju! Tror du man kan utvinna mygg-gift och ha inför utställningar?? *fniss*

#84 mums vilken profil………..

#83 helt perfekt!!

Rätt intressant att många av er lägger in bilder på katter som ni själva fött upp eller äger… 

#89 Förstår inte riktigt din fråga, har du inte själv något kort på dina katters profil att lägga ut för allmän beskådning, eller !!!!….själv sitter jag inte inne med andra katters profiler på kort som jag kan delge er.
Den här profiltråden är väl till för att visa vilka profiler man gillar bäst(utav sina egna) därmed inte sagt att andra måste tycka det, det är fritt att diskutera de olika typerna av profil. Jag älskar många andras katters profiler, bla maris Jack, clees Tamsin och windseeker honans, bland många andra.
Så det är inte alls tänk som någon"nu ska jag bräcka dig tävling"
Häng på vettja, roligare om fler visar sina katters profil, alltid kul att se.
#90 Håller med dig Inger. Finns ingen anledning till överdriven blygsamhet i den här tråden, utan ju fler varianter desto roligare! Din Rina har en extremt cool CFA-profil tycker jag. Påminner om bilden på Änglarnas Magic 8 Ball, som var med i Våra Katter som exempel på cornish rex-profil för något nummer sedan.

#91 ÅHH tack Clee för dom orden om Rina, blir mer o mer förtjust själv i den typen av profil, men den får inte vara grövre än så i sin bump(tycker jag) men hellre det än för rak profil. är det något på rexarna som jag inte kan se mig mätt på så är de deras profil, hittar jag sen en i mina ögon heljuste profil, då blir jag alldeles salig.
Andra rexars profiler jag gillar utav dom som ligger ute här i tråden är då även Allan Ballan, Daves profil dreglar jag över, den är i mina ögon PERFEKT.
Så fram med fler profiler.
En anan sak som jag tycker är intressant är att se föräldrars profil och deras avkommor och jämföra lite hur det nedärvs.

Förstår inte heller vad du menar??
Jag håller med Inger i #90
Vi har haft trådar med profiler förr…bla denna tråd, som jag själv skapade…och där var det mest pga det är så kul att se olika typer av profiler..
Min gamle Buffy har ju inte en så rastypisk look precis..
han är av den äldre typen dessutom..men jag tycker hans profil är fin såsom den katt han är i typ!!!Och jag älskar honom oavsett..!!
(Fastän jag numera gillar de mer "extrema" katterna..vid val av ny kattunge..)
Jag har läst tråden med nöje!(la dock inte ut Buffys profil här också-då jag uppfattade som att denna tråd mer handlar om bra-önskvärda profiler!- den jag startade var mer allmän…)
PS.Läste min gamla tråd-och inlägg..hihi..Ser nu vad mycket jag lärt mig på det senaste året..genom trevliga katt-kontakter,uppfödare-AnnaS
,utställningar, internet…mm
Jag ser själv mer alla fel på Buffys profil nu..Kul att jag lär mig.. haha!
Jag var ju i många år en helt "utställnings-ointresserad" kattägare bara -ok kattägd….
DS
Mer profiler vill jag ha!!
# 88 Jisses så hon är SNYGG! Vilken pärla!
www.mytwiggs.com

Nr 43 tycker jag har supersnygg profil med tydlig övergång. För att bara nämna någon.
Nr 83 och 84 är också jättefina men jag håller inte riktigt med om att 84 har en skarp böj, tycker tvärtom att övergången är mjukt rundad.
Ner 88 blir jag inte riktigt klok på. Var kommer egentligen övergången? Där jag skulle vilja ha den är nosryggen/pannan konkav vilket jag tycker gör att övergången blir diffus och att det inte riktigt blir rätt höjd. Men det är en häftig profil även om jag är Fife-nörd… Hakan är helt underbar måste jag tillägga!
För att bidra med något själv får jag väl bifoga en bild på min Ika.
Kunde ha varit aningen rakare och flatare på toppen. Kanske även lite skarpare övergång. Hakan kunde definitivt varit starkare.

#96 När jag säger att 84 har en skarp böj menar jag att kurvan på hela huvudet är betydligt skarpare/brantare än t ex hos Tamsin. Jämför gärna bilderna intill varandra. Däremot är just själva övergången fint harmonisk, och i min mening idealisk. Jag föredrar inte någon av de två profiler jag visade utan tycker att båda är utmärkt rastypiska. :)

#99 Hon är jättefin i profilen, precis så som jag vill ha den. Fast jag gillar ju en något längre nos också, sålänge hakan hänger med. 

Jag tycker verkligen om Lintons (S*Godreign's Attila) profil, han har även höjden i huvudet som jag gillar.

Tycker även om Ringos (S*Magicbrook Jaques Clouseau) profil, men hade jag fått hade jag önskat lite mer höjd i huvudet, vill ha en mer markerad övergång. Men han är bra snygg. 

79#Är i min smak i den absolut bästa profilen av alla. En mycket imponerande profil med en bra haka. Jag älskar cfa profilen och även romersk.. Benet mellan ögonen ska vara kraftig och höööög. När jag ser en fifeprofil som är rak så tycker jag att den är(ursäkta) tråkig.. Men det är härligt med denna mångfald och att alla typer finns. När jag tänker fife så finns faktiskt en katt som jag tyvärr bara sett på kort,..Som är snygg med fifestandard men så är ju katten i övrigt också maffig och det är Mammgårdens Ässet..

IP & EC S*Mammgårdens Ässet 

En sån UNDERBAR katt, i alla bemärkelser!!
Mer rak profil kan man inte få!
Han är pappa till Neuf, chokladpralinen, jag har foto på längre upp. SNARLIKA i profil. Jag är ganska säker på att Ruskträsk har fått sin raka profil från honom också även om det är lite längre bak. CeCe ovan är också dotter till honom.
Hoppas inte ägarna misstycker att jag lägger in ett av deras foton…
# 103 Håller med dig om #79… och det jag jag redan skrivit 
Tänk att denna tråd behöver bli liiiite längre hela tiden ;)
www.mytwiggs.com

#104 Underbar och vilken utstrålning. Där har vi det upphöjda näsbenet som jag blivit så förtjust i och vilken pannavsatts. Underbart
Jag har så svårt att säga vilken profil jag igentligen tycker bäst om, men den här var i min smak bland några till.

Ni missar väl inte Nordiska Rexringens diskussionsträff den 25/10 där rasstandard skall ventileras. Blir nog jätteintressant det.
# 107 Nej det får jag inte missa! Jag har varit på väg att anmäla mig flera gånger nu men glömt det! ;)
10 minuter senare: Nuså var det anmält och klart! Tack för påminnelsen!
www.mytwiggs.com

#93 Åh, Gallian!
Hans profil var underbar.
Va hjälp ä å fly om du ha töjje fel väg?

Måste ge mig in i profil diskussionen, här kommer ett bidrag från mig: S*Rexmyntas Bärra Bärnstens profil går inte av för hackor 
Han är en avkomma från inlägg #104 IP & EC S*Mammgårdens Ässet, hur grym som helst.
Bärra ägs av min kusin och det är jag som har tagit bilden så jag tror att matte Lina bara blir glad över att se sin älskling här!

#111 Alice har en härlig profil

#110 Oj, Bärra går verkligen inte av för hackor! Jag dreglar lite här i smyg. 
Har ni tänkt på en sak?Haka! Ingen av alla dess katter med sina ljuvliga profiler har en i mitt tycke perfekt haka. Den är alltid bara nästan, (om inte himla dålig!) DET tycker jag ni också ska ta upp på rexkonferensen!Det ska vara mer än bara underläpp på en kraftfull Cornish!

åjo, nog hittar jag några med bra hakor utav dessa bilder, men helt klart har du rätt i att det är något vi avsevärt måste förbättra, vi får inte stirra oss blinda på profiler och öronansättningar utan måste se till helheten, ingen profil, hur snygg den än är är fullvärdig utan att bla. hakan föjer med.
Men nu var ju iockför sig denna tråd ämnad åt just profiler, så därför har väl hakan glömts bort i denna tråd. Men vi kan starta en ny tråd där profil möter upp med kraftig haka, det är ju drömsenariot för oss alla och något att jobba på.
# 115 Håller med om att det bör vara en välprioriterad fråga. Jag tycker även att pälsarna ska få ta lite plats på dansgolvet 
www.mytwiggs.com

Vem lägger ut första bilden på en snygg profil med en bra haka
ska själv kolla in mina bilder o se vad jag hittar.

#121 För att se om det är underbett behöver i alla fall jag kolla i munnen. Upp till 2 mm underbett är godkänt för avel och utställning, vilket är ganska mycket…

#121 Hennes haka ser ut som vår Lethes och hon har ett minimalt underbett (0,5 mm ungefär) så jag skulle misstänka underbett, men som AnnaS säger är det väldigt svårt att avgöra utan att kolla i munnen.
# 123 Hon ser charmigt bestämd ut i alla fall 
www.mytwiggs.com

#125 Hon går under benämningen Kajsa Kavat när jag är o hälsar på 
Kajsa är grym, Kajsa regerar.
hon ser skönt kraftfull ut..
och sen när svullnaden lagt sig lite….Voila!- en rak profil