Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikett: allmänt-cornish-rexprat
Läst 455 ggr
lockar
0

Kattunge från Finland

Den 11 september ska jag få hem en katt från Finland. Vad jag förstår så ska man göra en ansökan till jordbruksverket. Jag har inte fått alla uppgifter jag behöver än. Om jag inte hinner få tillståndet hur gör jag då. Det blev bestämt i helgen att jag ska köpa en kattunge. Får jag han den 11 så hinner han inte bli 3 månader.

Strawberrygirl
0

Du måste ansöka om tillståndet senast 30 dagar innan katten ska komma in i landet enligt deras hemsida. Vet inte hur pass välvilliga de är när man är sen dock. = ( Om det inte går igenom så lär tyvärr katten få stanna i Finland tills godkänt rabiestitertest är taget minst 120 dagar efter sista rabiesvaccinationen.

Hanna-H
0

Ja, vad jag vet så måste man ansöka minst 30 dagar innan införseln, när man skickar in ansökan ska man bifoga kvittokopia på att man betalat den administrativa avgiften för ansökan. Sedan måste man ha numret på microchip samt intyg från uppfödaren att kattungen inte har eller haft möjlighet att träffa vilda djur och enbart visats i uppfödarens hem.

När man sedan kommer till sverige med katten måste man ta katt och dispens för införsel till tullverket och förtulla katten.

Eine
0

Det var snabbt bestämt! Undrar om du hinner i tid, du har 1 vecka på dig! Tillståndet kostar 7-800 kr .Kontakta en handläggare på JBV,du har inte en chans annars! Och alla papper måste också med in till Sverak när du registrerar katten.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

MyTwiggs
0

Ja, det verkar lite bråttom då! Vad säger uppfödaren om detta beslut om hon eller han vet hur reglerna ser ut?

Jag önskar dig lycka till med ditt kattköp i alla fall!

Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

lockar
0

Tack för era svar. Jag mailar Jordbruksverket ikväll och håller tummarna. Han är verkligen fin den lille killen.

MyTwiggs
0

# 5 Det är bra! Spännande att se vad det kan vara för en rackare :)

www.mytwiggs.com

Sewena
0

Jag tror jag vet vem den lille rackaren är…Flört

Eine
0

Det räcker inte att maila, du behöver prata med någon som har ngt att säga till om.

MyTwiggs
0

När det gäller sådant brukar dock regler vara regler :(

Skynda dig!

www.mytwiggs.com

Eine
0

Och låt dig ej förledas av att *det är så enkelt att ta in den* Du kan(bör) inte regga den om du inte har alla papper.

Sewena
0

Jag skickade in mitt papper ang. import från Finland den 13 augusti och fick det idag, 3sept så det tar tid att få ett intyg.

Hoppas att det ordnar sig för den lille killen är snygg!!

Spotless
0

Hur går det för dig? Min mor kunde ta hem en liten orientalisk långhårspojke för en tid sedan med kortare tid än 30 dagar i framförhållning. Men att ha bara en vecka att spela på känns tufft! Som flera redan sagt, för att det över huvud taget ska gå måste du ha alla papper i ordning. För utom det som Hanna och Eine mfl redan sagt så behöver han ha EU-pass också.

MyTwiggs
0

Sen är ju karantän ett alternativ, men hur kul är det? Och skillnaden är obefintlig…

www.mytwiggs.com

Eine
0

#13 Kostnadsmässigt är karantän dyrare, än att katten får stanna i Finland tills rabiestestet är klart.Eller har jag fel?

MyTwiggs
0

# 14 Jo, så egentligen är det bara själva förflyttningen som är löst med karantän. Jag tycker heller inte att det är schysst eller lämpligt att sätta en kattunge i karantän så länge, och sedan om rabiestestet inte är okej efter 120 dagar… ??? Vad gör man då?

Det är ju inte alltid de går igenom testerna!

www.mytwiggs.com