Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikett: sjukdomar-och-andra-bekymmer
Läst 742 ggr
RexPect
0

Buffys lilla tur till veterinären.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Från att ha sett ut som vanligt i fredags morse hade Buffys rumpa svullnat upp till max i fredagskväll. och hon var slö och varm. Hon hade helt slickat sönder sej från svansfästet till hasorna, och jag misstänkte att det var ngt med analsäckarna.

Tog taxi till Djurakuten som gjorde ett litet ingrepp och spolade rent, 4 timmar tog det, så det var som att sitta på vilken akut som helst…Nu har vi tratt å salva, fröken är mkt piggare, men vad är mer kränkande för en Cornish än att ha tratt…..(sen har jag lite svårt med att smörja in därbak så jag använder en kasserad smörkniv, inte poppis..)

Så självklart har det vankas skagenröra med sked hela helgen….

RexPect
0

Och Jack som äntligen fått en egen puff ligger ändå och tar hand om sin mamma som fortfarande är groggy efter narkosen….

RexPect
0

Men som sagt..en skönhet klär i allt….

Buffy-co
0

Men lilla stackars Buffy…..Rynkar på näsanKyss
Hade faktiskt inte hört om detta att katter också får problem med analsäckarna..bara hundar.
Men då vet jag nu då!!!

En liten fråga bara- är inte tratten för kort??på #2 ser nosen nästan ut att komma över kanten..den ser avkapad ut?ObestämdMan vill ju gärna kapa för djurets skull men…de har ju en otrolig förmåga att sträcka huvudet och komma åt när de inte får..

Numera finns lite bekvämare plastringar som blåses upp som en badring!
Vet att tex Albano har dom…(var själv dit och köpte en till en grannes Basset!!Gissa om den tratten var stooorFörvånadHan trivdes mycket bättre med ringen som blev som en halskudde att vila huvudet mot..)
Men de finns även på nätet-men det kanske förhoppningsvis blir kortvarigt detta för Buffy?

Söta Jack…Kyss#1Men…så har ju mamma lagt sig i Jacks puff ocksåFlört!!

Buffy 1 här hemma hälsar självklart till Buffy 2…att hon ska krya på sig!
Ok de har olika uttal..-min tjockis heter ju Buffy med svenskt U…OskyldigLite tur tycker han, att han inte har ett tjejnamn….
(han är ju döpt innan tjejen med vampyrerna landat i TV-Sverige..)

PS.Tips -ta engångshandskar och smörj på,om du tycker det är äckligt- så slipper hon smörkniven..CoolDS

IngerN
0

Stackars Buffy, krya på dig.

3#den där plastkraken du pratde om, vart köper man den och har du något namn på den.

RexPect
0

Det var jag som kapade tratten, och idag är hon utan.

Tänkte faktiskt att man skulle uppfinna något bättre, Buffy såg ingenting för hennes jätte-öron låg platt framåt över ögonen. Skrattar när jag tänker på det, hur blir det inte för kaniner….

Ska kolla in ringarna du pratar om kan vara bra att ha på lut.

Det var som om inget hänt efter 24 timmar. Dert var på grund av att mina föräldrar fött upp hundar som jag misstänkte att det var analsäckarna, det verkar inte vara så vanligt bland katter. Hon såg ut som en babian därbak… Skönt medf Djurakuten på Kungstensgatan som har öppet till 22.00 alla dagar, de är så himla trevliga där.

Buffy-co
0

Hmm det var svårt att hitta-sökte på google och här
är en variant av den på djursjukhuset Albano som jag menade..
(de har visst patent på sin modell)
Vet inte om denna funkar lika bra - men principen är densamma..
Annars kanske Albano skickar om man ringer dit..(de har ingen bild på sin hemsida..de har ju en liten butik där..)

#5 Ja du kanske har vägarna förbi Albano nån gång..de ligger ju i Danderyd nu- namnet har ju följt med dit, trots att albano är ett område vid brunnsviken nära Roslagstull..(för de som inte vet..)

Jag vet hur jobbiga kragarna är..hade det på min förra hund efter en op.men han fick panikångest av den-gick och slog i överallt så jag fick ligga bredvid honom på dagen och se till att han inte slet ut dränageslangarna och slickade..
På natten måste han ha tratten….nerdrogad..
Misstänkte att du klippt av denTungan ute- men du anar inte hur lätt de kommer åt då..de är smarta de små liven..Men-nu hade ju inte Buffy gjortnågon stor op som min hund..han hade ärr över hela magen med drän som sagt..hade op.urinblåsan..(helt i onödan visade det sigSkrikandes..så mycket lidande för honom i onödan-men det visste de ju inte innan!Förlåt OT)

Spotless
0

Stackars lilla fröken, tur att du var observant! DjurAkuten har liknande ringar som Buffy-co pratar om.

Buffy-co
0

Hittade även denna diskusssion om uppblåsbara "tratten"…vet inte om det är ok att länka dit???
Men- där skrivs om fördelar och nackdelar för katter..
Ibland är tydligen dessa uppblåsbara inte tillräckligt heller….katter är ju viga djur..Cool

HÄR  (scrolla neråt-både foton och kommentarer..)

JohannaK
0

Jössess! Otroligt snabb tänkt utav dig att räkna ut vad felet var, Buffy har en super mamma!

RexPect
0

#6 När Jack kastrerads fick han ha struten som en kjol istället, tror nån här gav mej tipset, funkade jättebra, fast det behövdes bara en dag. Då kommer de verkligen inte åt…..man får be om en större storlek på sjukhuset.

Det är som när nån ungtik löpte hemma, då fick hanarna ha på sej tikskydden för att inte komma åt……ha ha…..

RexPect
0

#9 och tack för berömmet……min son har lovat mej en tröja där det står…"jag skiter i mina barn men curlar min cornish". Tillaggas ska att det var HAN som gick och köpte skagenröra till sjukligen..så det är bara med glimten i ögat…..

RexPect
0

Ha ha…..har grejat med en annons på en dunjacka på Tradera samtidigt som jag skrivit i denna tråd, och på nåt jäkla vänster har bilden med Buffy i Strut hamnat i annonsen…….som en extra bild….har nu redigerat. Börjar man sälja sina älsklingar på tradera åker man väl ur forumet med huvudet före…..

MyTwiggs
0

Krya på dig, Buffy!

Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

RexPect
0

Buffy hälsar, hon mår bra……

Aje-T
0

#12 ha ha ha, ja du, då blev det nog inte nådigt här inne Skrattande