Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettövrigt
Läst 1955 ggr
night-bliss
0

skillnad på cornish och devon??

Hej!

Jag undrar om ni kan hjälpa mig förstå skillnaden mellan en cornish och devon, utseende och päls skillnader ser jag, men rent mentalt på katterna? Jag har erfarenhet av cornish rex, men ej devon och det jag läser om devon tycker jag också passar in på cornish, någon här som kan förklara??

tack på förhand

ylvan
0

Jag har också bara personlig erfarenhet av cornish, Du är dock inte den första som frågar och vad jag hört/läst på detta forum och på rexringen.se så är de väldigt lika, ev är devon ännu lite mer aktiv, men med det där är det ju även stora individuella skillnader, så klart.

Eine
0

Ja, det är två helt olika raser,så jag kan bara tipsa dig om att gå ut på Nordiska Rexringens,Rexalliansens,eller Rex Uniteds sidor.Där finns/ska finnas alla rexraser,beskrivningar om dem, samt olika ämnen och debatter.Bilder finns också där.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Buffy-co
0

Det finns några medlemmar här som har både cornish och devon…Bla Elica och MariaT (om jag ej minns fel..)

Så vänta tills de säkert svarar här-hur de upplever skillnaderna!!Glad

night-bliss
0

#2hmm, jag har redan kollat runt, men när de beskriver devon så tycker jag att det är som en cornish

#3 okej, då tar jag mig friheten att putta lite på denna tråd lite då och då så att de inte missar den Flört

night-bliss
0

dagens puff….Flört

Elica
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Okej - medges - jag har två av båda sorterna.

Skilnaden är inte så himla lätt och skildra, men jag försöker visa lite med bilderna

Först på bild djupt sovande cornishar - som jag upplever som jätte sociala, människokära och nyfikna. 

Samtidigt har jag en känsla, att de behärskar situationen (och sin kropp) helt suverent. De berättas ofta hur en cornish råkar i komiska situationer - men de tycks klara allt med värdighet ändå. (Och om du tittar på deras utseende. De har en romersk näsa - och tittar på livet och människor lite "längs näsroten" uppifrånCool ) dom är som vinthundar i hundvärlden. Tycker jag.

Elica
0

Sen på bild mina två devons.  

Devons är precis lika sociala, människokära och nyfikna. Kyss

Men de är lite mera clowner, är ännu mera "påträngna", och på sitt sätt kanske mera "relax". Kanske om jag säger, att de lever lite mera i nuet, och kommer inte alltid undan med behållen värdigehet.Tungan ute 

En svoren cornishuppfödare undrade om devons har en raggdoll -gen! Hon har också upplevt att en cornish slapnar aldrig av riktigt på samma sätt som en devon.  (Skulle jag sen jämföra dem till spaniel eller en retriver? Finner inte rktigt en "rätt ras"). 

I verkligheten varierar det naturligt jättemycket mellan individerna under båda ras. Men  kanske har en devon ett "öppnare" ansikte (med trubbnos och låga öron) och "öppnare" själ/lynne?

Elica
0

Ännu en sak: vi älskar här bilder - och folk har skickat bilder av sina cornishar i det mest komiska situationer. Men aldrig ser de ut lika galna som en liten devontös, när matte försöker ta en nätt julbild!Skrikandes (jag har tusentals galna bilder av henne - inte en ända riktig porträtt!)

Om du är en estetiker - välj en cornish. Om du vill att katten är en liten markatta - och du har mycket humor - då duger nog båda, men en liten demon är toppen. Tungan ute

(Fast jag har kanske bara råkat ut för två förnäma cornishar och två clowner till devons? Jag har hört någon devonmänniska kalla sin hona en lady - men kanske känner hon inte till cornishar? Vad vet jag?)

Men den absolut bästa sättet att lära skilnaden är att ta en av varje ras.Guld i mun

chikan
0

Haha! Elica - du är helt underbar! Jag har saknat dina små betraktelser. Skrattande

Aje-T
0

#8 klockren bild! Skrattande

zickan
0

hha.. mysiga bilder :-)

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Elica
0

Tack, Tack!Glad

Jag puttar denna uppåt med en bild, som visar, att inte är rexar så rasistiska- och att skillnaderna inte är så stora ändå Flört, kanske någon annan vill ännu säga något om rasskilnader?