Vikter på er katter
Det fanns en tråd med vad era/våra katter väger.
Jag försökte söka efter den men lyckades inte. Är det någon anna som vet hur man hittar gammla trådar numera?
Min Tindra som är kastrerad sedan en drygmånad börjar se lite knubbig ut så jag skulle vilja kolla den tråden för att se vad era kastrerade (4-åriga) honor väger.

Det är ju så olika.Hon ska ju inte öka i vikt så väg henne regelbundet.Min Stella kastrerad sen ett år tillbaka väger 2.4 kilo.Stella är 2.5 år
Stolt ägare till tre La permer

Tindra väger 3,4 nu och jag har för mig att hon vägde runt 3 vid kastreringen. Jag skall ringa till kliniken där hon kastrerades för att få exakt vikt. Jag tycker dock att hon börjat bli lite väl rund.
De får nu sedan några dagar orijen och äter det hyfsat bra alla tre men får de välja mellan det och något av royals vuxenfoder så väljer de ju royal suck!
Min hankatt Blaui är ju inte så smal han heller, men han har tillhört den stora storlen redan innan han kastrerades vilket inte Tindra har.
Så har vi ju lille Cello som är 6 månder och då jag kollade mina vikttabeller så ligger han 1 kg under Blauis 6 månders vikt. Cello väger 2,4 nu.

Hej, du hittar tre olika trådar, om du går till sök - och skriver som sökord: Vad väger 
Jag vågar inte titta - för mistänker att mina kastrater har gått upp lite (för mycket)

#3 Tack nu hittade jag tråden jag var ute efter, då jag försökte söka tidigare i dag fick jag ingen träff alls.
Måste nog försöka få ner mina vuxna lite i vikt, har ni några bra idéer…..

BLÖTMAT
Stolt ägare till tre La permer
BARF 
Hihi…, nej men ransonering och blötfoder är bra!
Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

Vilken blötmat rekomenderar ni?
Låter ni den i så fall alltid stå framme? Eller portionerar ni maten till katterna och i så fall hur många gånger per dag?
Nu har mina katter fri tillgång på torrfoder….
Jag har ett par vänner som har mängder av blötmat framme till katterna jämt och jag tycker det är lite ohygienskt och så luktar det ju inget vidare heller.

Nejmen usch…blötmat framme jämt-det är ju verkligen ingen bra grej..det måste bli massor av bakterier..
Samma gäller ju torrfoder som blötlagts-måste ätas upp snarast..
Jag använde förut Mjau i tetra- och Buffy gick både ner i vikt och älskade det- dock gav jag små portioner som han åt upp direkt!Om något blev över slängdes det och skålen diskades..(mycket klet med blötmat..)
Jag tröttnade dock på kletet med Mjau och dessutom fick han ju inte tillräcklig motion för tänderna..(gav lite torrfoder också = det blev för mycket mat till min feta kastrat..)
Nu ger jag bara Orijen i noga dosering- väger varje dagsranson..
Vet ju många katter som gått ner av Orijen-men just nu verkar Buffy "stannat" i viktnedgång..han har iallafall gått ner över 1,5 kg..
Buffy är ju 9 år nu så..kanske svårt att få ned honom helt i trim…
Men-jag kämpar på med Orijen…(ska ev. byta till annat nytt torrfoder snart-har beställt provpåsar..)

#2 Om du vill att de enbart ska äta Orijen så ta bort RC, de kommer aldrig bara att äta O ifall de har annat att välja på. Om de äter O alla tre skulle jag utan dåligt samvete ta bort RC.
Vad gäller vikt på 4-årig kastrerad hona så har jag två hemma.
Den ena väger 3,2 och är i bra form (lite mjuk på sina ställer men det är inte hela världen) och den andra är på viktnedgång men väger just nu 3,8. Tindra är ju en lite typ, så mer än vad hon redan gått upp är väl kanske inte så bra, men det brukar avstanna efter ett tag om de inte äter jämt, det är iaf min erfarenhet.
Hoppas allt är bra med kissarna, är ju lite extra mån om alla dina eftersom Blaui är så lik Pyret och Tindra är mamma till Pyrets och hennes bebisar och Pyret är pappa till Cello.
Pyret är ju ganska liten så jag tror inte Cello kommer att bli någon jättekatt, 2,4 låter väl ungefär som pappa i den åldern, fullvuxen (både fertil och kastrerad) väger han blygsamma 3,5.
---------------------------------------------------
Att leva utan katt är inte att leva.