Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettövrigt
Läst 909 ggr
MyTwiggs
0

Lite OT: Skrivskydd?

Jag är heeelt borta på datorer och kanske att någon av er andra kan hjälpa mig lite med en sak…

Jag laddar ner SVERAK-dokument (avlat, blanketter etc.) som pdf-filer, och när jag öppnar dem öppnas de i Adobe reader.

Jag skriver idagsläget ut dem och fyller i dem för hand, men det är både fult och tidskrävande. Jag vill fylla i dem på datorn och spara dem ifyllda så att det bara är att komplettera och skriva ut när jag behöver…

HUR GÖR JAG? Jag kan inte börja skriva på dem i Adobe.. Är de skrivskyddade?

Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

AnnaS
0

Ja, i Reader är de låsta. Det är egentligen bara en bild av dokumentet som visas i en PDF-fil. Ladda ner word-varianten så kan du skriva direkt i dokumentet

Anna - IT-supporten är i farten.

MyTwiggs
0

# 1 Tack! Jag har inte word… Bara open office och word pad.. funkar det att öppna i?

www.mytwiggs.com

MyTwiggs
0

Nu funkar det!

www.mytwiggs.com

Clee
0

…som sidospår: För att kunna skriva i dokumentet räcker vad jag vet inte gratisprogrammet Reader, utan då behöver du Adobe Acrobat, så att du kan skapa nya pdf:er och spara. Har för mig att det är så i alla fall. Obestämd

AnnaS
0

#4 Finns ett gratisprogram som heter PDF Creator också, vet inte om det kan öppna redan låsta Adobe Acrobat-filer.

AlexH
0

open office funkar bra med sverak blanketterna :)

Alexandra H

Medarbetare på Cornish Rex Ifokus

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

MyTwiggs
0

# 6 Märkte det Skrattande

Men när jag fyllt i blanketterna så blir hela dokumentet lite längre även om jag inte ändrar typsnitt från standard, så det blir två ark istället för ett. Det har ju en viss betydelse för avtal och liknande. Hur motverkar jag det då?

*jag är pucko, så pucko att jag har mage att använda ett 90-tals-uttryck, eller hur? * Hihihi!

www.mytwiggs.com

AlexH
0

det är för att du använder open office, et programmet hanterar MS Office bra men inte perfekt :)

Antingen så delar du av avtalet mitt på, så att du får avtalet på två sidor eller så försöker du spara med att få dokumentet att anpassa sig till en sida..

har du sparat det som en microsoft document? man kan välja att spara som då kanske det passar sidan bättre, så du inte spart det som en .odt , den måste vara sparad som .doc

Alexandra H

Medarbetare på Cornish Rex Ifokus

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

MyTwiggs
0

Ok… kanske kan man också ta bort lite marginaler om man ändrar utskriftsformatet??? Hmmmm

www.mytwiggs.com

smirik
0

#9 konstigt jag har också open office och där öppnas dokumenten på en sida, kanske du kan ändra lite på marginaler eller ta bort dem helt ?

MyTwiggs
0

# 10 Jovisst. De öppnas rätt, men när jag fyllt i dem och sparar så blir de tydligen större. Det kanske helt enkelt går att lösa genom att ändra storleken på texten…. Kan man göra det måntro?

www.mytwiggs.com

chikan
0

Jag vet inte hur dokumentet ser ut, men gissar att det är uppbyggt som en tabell? I så fall kan du dra i rutornas kanter så att de blir större/mindre. Lite svårt att förklara. Annars tror jag säkert att du även kan prova att ändra textstorleken. Word är ett dåligt dåligt program som bara vill ställa till med hyss om du frågar mig. Tungan ute

MyTwiggs
0

Ja… det är nog så. Jag använder open office nu :P

www.mytwiggs.com