Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettutställningsresultat
Läst 1433 ggr
AnnaS
0

Resultat Kristianstad

Den här helgen har Mis (S*Jazz-Annas Rory) varit på utställning och haft premiär i vuxenklass.

Igår var det för små öron, för kort svans, inte tillräckligt elegant, dålig haka och för glesa lockar. Men hon fick sitt CAC.

Idag var allt bra förutom att domaren tyckte hon var lite för tunn över ryggen och hon fick sitt CAC.

Bedömningarna är som natt och dag Skrattande

Några som har några fler resultat? Clee? Flört

Eine
0

Grattis till certen.Det är ju för dem vi ställer ut(oftast iaf)Sedan är domarnas smak väldigt olika.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

A-M.H
0

Grattis !! Cool….långben !!!!Det är lustigt vad domare kan ha olika "uppfattning"..men så är det…visst blir man glad åt certen…men jag ska i ärlighetens namn säga att visst är det lite x-tra roligt med NOM, BIV…och nåt alldeles kanonextra med BIS….Skrattande

..inte det viktigaste självklart…(inte för mig i alla fall)… för det är alltid roligt att ställa ut och träffa trevliga kattmänniskor…somliga träffar man ju endast då….

Nåväl..grattis igen Rory..till premiärcerten..Flört

RacerDonnans
0

Grttis till certen och jag antar att det var en hel del som trots allt var bra igår också då hon fick sitt cert, men visst kan bedömningen variera mycket.

www.racerdonnans.se. Medhjälpare på Cornish Rex i fokus.

Buffy-co
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja haha…lilla Rory som har så långa snygga spiror!!
Helt otroligt konstigt tycker jag..

Men grattis iallafall Anna och fodervärd-Swift!!

PS…vaddå  kort svans och inte elegant!!FörvånadDS

Buffy-co
0

Och för er som inte vet det…så är Rory fotomodell (som det anstår en fin prinsessa!!) i finska rextidningen "Rex Uutiset" sista nummer…

Och jag är stolt fotograf..hihi Skäms

Du Anna har väl också fått ett ex???

Bifogar ett av fotona..

(A-M.H du får gärna översätta artikeln sedan…Flört - fattar noll!!)

[Silkwaves]
0

Hrmm tja Clee sa ju att jag fick skvallra så jag gör väl det då fast sent påkommet och Clee får lägga till alla detaljer. (Och ta åt sig all ära !! Tack Clee för att du visar lilla tjejen!)

Lilla sötnosen Tamsin tog sin Ex1 (av tre) och blev också BIV. Sedan blev det inget mer för lilla damen verkar ha kommit på att hon är tonåring, dvs lite småfräsig och morrig och då har man inget att göra i panelen utan vilar bäst ut i buren.

Grattis till Pernilla och vackra Rory också - Vad då inte tillräckligt elegant och små öron och … ? Tja ibland förstår man ingenting. Tur att hon fick certen, men skam skulle väl varit annars. Hon är ju en bra katt!

Buffy-co
0

Så här såg vågorna ut den 12 feb.(nästan 9 månader..)

Förlåt dåligt foto - men man ser att pälsen var redan var på g att bli riktigt fin då tycker jag!Glad

MonicaLagerquist
0

Grattis til fina resultat.

Stolt ägare till tre La permer

[Wiveka]
0

Grattis!!

Pus-
0

Gratulerer! Noen som har flere resultater?

Max&Terri -og prinsesse Amy  http://cornish.blogg.no/

smirik
0

Grattis till alla Skrattande

Jag kan blir ganska irriterad över så olika bedömningar på samma katt. Vist kan man som domare har olika smak men det finns en standart i Sverige och det är Fife's. Mis har ju på inget sätt några av dem manglar dommaren på lördagen påpekade. För låga öron etc…..Det är ett skämt att säga så och jag tycker man borde ha rätt att få sina pengar tillbaka när man får en så okunning domare.

[Silkwaves]
0

Jepp

Änglarnas RAw and Chilly Nom och BIS-kastrat

Osäker på ordningen mellan de andra tjejerna (Ex2 och Ex3) i grupp 4 klass 11 så där hoppas jag att Clee reder ut turordningen.

Pemicos
0

Lördag S*Änglarna´s Ray Of Light (Yoko) Lördag EX 2 lördag och söndag EX1 NOM och BIS-Junior  - vill inte ha pengar tillbaka…

Swift
0

Bifogar färsk bild på kise-Mis :-)

Känns som ytterligare en domare som glömt kaffet till frukost, eller nåt…. Men det är konstigt att det ska bero så mycket på domarens eget tyckande. När det som sagt finns en standard…

men ok, man är kanske inte så elegant när man är lite rädd och kryper ihop på bordet. Och då kan ju ryggen kännas ganska benig också…. Sen vet jag ju att hakan är lite liten, hon ser ju ut som Lilla My :-) och visst kunde öronen vara större, även om jag tycker de är alldeles lagom.

Jaja, man kan ju ändå inte låta bli att syssla med bedömningssporterna :-)

idag blev änglarnas ray of light BIS. igår blev hon ex 2 och gandakis samona blev ex 3. axioms "hane 7 mån svart vit som jag inte vet namnet på" fick ex 1 idag.

Swift
0

en bild till

Swift
0

och en till

Pus-
0

Av ren nyfikenhet (det dere sier?), kan noen sende meg en PM med navnet på dommerene? Skjønner at man ikke vil gå åpent ut med det på forum.

Max&Terri -og prinsesse Amy  http://cornish.blogg.no/

Buffy-co
0

#14- #15

Sönosen…Kyss

Grattis ändå Pernilla - jag hade blivit så irriterad över helt olika bedömningar på samma katt..

Hmm… tålamodskrävande med utställningar!!Cool

AnneAlva
0

Grattis tll alla fina resultat!

---------------------------------------------------

Att leva utan katt är inte att leva.

S*Godreign's Cornish Rex

Clee
0

Hejsan alla - tack Anki för att du uppdaterade här! Stort GRATTIS till Peter och Micke samt Yoko som blev BIS-J i dag! Jättekul!

Igår dömde Donatella Mastrangelo och jag är helnöjd med hennes bedömning. Det kanske verkar givet eftersom Tamsin vann över den katt som blev BIS-J idag men jag tänker faktiskt på den negativa kritik Tamsin fick. Domaren såg precis de fördelar hos Tamsin som jag själv ser och precis de nackdelar. När jag lyssnade på hennes bedömning höll jag också helt med om vad hon sa om även de andra katternas styrkor och svagheter.

Dock verkar hon föredra en väldigt extremt gracil kropp med långa pisksvansar och vid en googling för att kontrollera hur hon stavar sitt efternamn såg jag att hon skrivit samma sak om S*Bimsie's Wei Qi alias rexmammas fantastiska Sessie: "could be more elegant but ex fine boning" om typ och "could be longer, ex shape" på svans. Hon skrev dock flera understrukna super och ex på bedömningen också! :) Inför nomineringen sa hon även att katterna som var framme alla var "super kittens" och abyn som blev NOM då blev även BIS-J senare. Helt rätt, eftersom Tamsin var på oroligt humör. Så, jag är trots allt mycket nöjd med bedömningen. Tamsin fick också ett jättesött hederpris från Pemicos i form av ett fint rött hjärta i ylle! Kyss

Leffe
0
Strawberrygirl
0

Grattis till fina resultat! Jättekul när våra rexar visar framfötter på utställning! = )

AnnaS
0

Kanske ska poängtera att jag inte är missnöjd över bedömningarna alls, Mis fick ju sina CAC vilket är det vi hade hoppats på. Allt annat är bonus. Mis har sina svagheter som alla katter har men också styrkor.  

Däremot är det fascinerande att se hur olika domare kan se på samma katt! Ibland verkar det som om det är helt olika katter man visar upp samma helg för två olika domare :-)

majsan
0

Finfina resultat..Grattis till alla och en liten extra till S*Änglarnas Ray of Light och Raw and ChillyKyss. Jag har missat totalt allt då jag och min dotter har haft en väldigt skön helg med att rida islandshäst. Vi hyrde häst och stuga i tre dagar..Måste jag säga att jag har superträningsvärk i benen..Förvånad

Aje-T
0

Massor av grattis till alla era fina resultat!

Eine
0

Grattis till Pemicos också(jag hänger snart inte med i tråden vilka som utmärkt sig..och det finns så många fina)

Och det är en skönhetstävling, alla kan inte vara bäst.Har en katt svagheter ,ja, då lyfts de fram av domaren.Sedan kan de se på lite olika saker.Jag tänker inte gå i försvar för domarna, de har sin makt och ska så ha.Men som AnnaS påpekar, ser de på samma katt?Ja det gör de uppenbarligen.Jag har varit med om nästan samma sak själv, med en katt i klass 3.Ena dagen var allt fel och hon fick draget cert, nästa dag fick hon sitt CACE, BIV,och blev nr 3 av 6 honor till NOM.det är ju också olika synsätt som kommer fram.

smirik
0

Fast min pointe är att det är fel att samma katt kan få 2 SÅ olika bedömningar. Då får det vara en av dem som inte kan rasstandarten bra nog!

Eine
0

#Ja rasstandard är ju bitvis en tolkningsfråga, och  de har kanhända olika ramar?

Clee
0

Jo, Donatella är ju väldigt hård, det märktes. Hon verkar också ha en grej för att trippelkolla alla svansar efter knick eller något annat udda. Hon sa flera gånger att hon kände små förhårdnader o dyl i svansar till förvånade ägare. Samtidigt har det sin fördel också. Hon var ju trots allt väldigt generös med hyllningarna där hon verkade anse att de var på sin plats. Då tycker jag faktiskt att det är tristare att bli förvånad åt andra hållet, när en domare säger att en öronsättning är bra fastän katten ser ut som en devon osv. Jag har ibland blivit lite fundersam som assistent när en domare har sagt att pälsen är jättebra fastän vågorna är öppna och skivade. Ändå vet de, tycks det, eftersom den katten inte blir NOM sedan utan den som är mer "wow!" Men det är viktigt att inte devalvera ett "Ex" på en bedömning och som utställare/uppfödare vill man ju veta nackdelar mest, eftersom det är de som har störst betydelse för kommande kombinationer.

smirik
0

Fast det är skilland på att talka olika och tolka fel. Att säga att mis har för låga öron! Jaha då skall 2/3 av sveriges rexar ha även hådare kritik än mis och faktisk inte få cert.

Eine
0

Så länge det bara står *långa ben* eller *stora luftiga öron*så är det en ren tolkningsfråga tyvärr. Om det däremot står *35 cm långa ben* och *7+7 cm stora öron* eller *40 cm lång svans*, ja då är det det som gäller.

AnnaS
0

#29 Jo, DET vet jag Flört Donatella var fullt upptagen med att kolla Juppis svans så hon helt glömde bort att hon hade en katt på bordet och Juppi rymde… Jag var också en förvånad ägare som fick höra att min katt hade något på svansen och NEJ hon har inget på svansen. Jag kände där, flera andra kände och till slut så konstaterade Donatella att det inte var något. Jag är superpetig med svansar själv och känner igenom mina katter nästan dagligen och jag har inte känt något på Juppi varken hemma eller på utställning. Däremot är hon kraftigt pälsad på svansen och lockig, så yttersta kotan får man leta efter och även försöka komma igenom pälsen för att hitta den och det var där Donatella trodde hon kände något.

Juppi har sedan dess ställts ut för andra knickfixerade domare utan att de har känt något, så jag är inte orolig Skrattande

smirik
0

#31 så du tycker mis har låga öron?

Eine
0

#33 Men visst var det för små öron domaren tyckte?Låga kan jag inte uttala mig om för jag har aldrig sett henne framifrån-

smirik
0

# ok, tycker du då hon har för små öron? Det finns en bild av henne i #4 som är hyfsad fram i från

Eine
0

#35 Jag har faktiskt ingenstans sagt något som helst om henne som katt! Jag bara skriver att domare dömer efter standarden som går att tolka på olika vis. Vad mitt personliga tycke och smak har med den frågan att göra får jag absolut inte att gå ihop med denna tråd?Hur kan du se det så?

smirik
0

#36 du skriver att det är en tolknings fråga och att standarden inte är exakt. Det har du alles rätt i men samtidig tycker du och alla andra inte att det er fel att säga om katten i fråga att den har små öron bland annat. Öppenbarligen är det en rätt tolkning av standarden och där är jag så glad jag inte är överens för jag tycker hon har mycket fina öron, bra höjd och en bra vid i basen. Det som det olagligt att kritisera en domarna fast bedömningen är helt off.

Vist skall vi sträva efter det bästa men det kan också bli en grej att vara hård för att vara hård och då är syftet borta. Katterna skall dömas ut i från standarden och inte efter vilka grillor dem olika domare har.

LinusCRX
0

Har visst glömt skriva i tråden här. Grattis till alla fina resultat!!!

Har Donatella alltid varit svansfixerad? Känner inte igen det sedan jag hade henne i Åbo…. Hon kanske kom av sig när hon fick träffa Linus. Skrattande

Det är verkligen märkligt med bedömningar att de kan vara så olika. Ibland undrar man om man verkligen ställer ut samma katt…

Fritz
0

S*Duxford's Al Capone tog sina cert båda dagarna, nästa resa för honom är till Norge i oktober och då hoppas vi på en IC-titel…

Grattis alla till era resultat!

Swift
0

Nej det var ju som sagts inte låga öron hon hade. Båda domarna gillade placeringen men i lördags kunde de varit lite större. det finns ju katter med större öron, och det är ju lite det som sätter ribban ibland. mer och mer "extremt". vad är det annars som gör att crx ändrat sitt utseende så sedan rasen blev godkänd?

Olika referensramar.

man vill ju varken bli neddömd eller uppdömd på en tävling. om man tar ett medel från helgen så blir det ju ganska bra :-)

Elica
0

#40: Där kom det!Flört  Det är en stor skillnad, om domaren skriver: "öronen kunde vara (ännu) större (som de oftast står hos både CRX och DRX) eller om domaren skriver "små öron".

Jag tolkade redan från #0, att det egentligen var fråga om precis från dessa "kunde vara ännu bättre"  fraser. Som man sedan som ägare tolkar "de är för små/korta" osv. (har någon fått en kritik: för stora öron, för lång svans" Tungan ute?) 

För annars hade hon inte fått sina cert.Cool

Så kanske har domarna ändå tittat på samma katt? Flört

AnnaS
0

För mig är Mis alldeles lagom och har enligt mina mått mätt tillräckligt stora öron Kyss Med den placeringen så tycker jag inte att öronen behöver vara större! Sedan kan hon vara lite snål med att både visa storlek och placering på utställning tyvärr…

Swift, lånade en bild på din hemsida. Hoppas det är OK!

Buffy-co
0

Glömt att gratta övriga forumkatter…

Grattis Clee!!!! (med favvo-TamsinKyss ), Fritz och Pemicos!!Skrattande

#24 Men vilken forummedlem äger  S*Änglarnas Raw and Chilly??Någon forum katt jag missat??Skäms

Clee
0

#43 Det är Päivi Palokangas som äger Chilli, hon har fött upp devon rex i mer än 10 år under stamnamnet Tiddlywinks. Numera är hon också i startgroparna för uppfödning av cornish rex. Chilli är dock enbart en kel- och showkastrat. Tror att hon har en användaridentitet på iFokus men hon är nog inte inloggad så ofta.

Och tack så mycket för gratulationerna, jag är jätteglad! :)

majsan
0

43# Måste man vara forummedlem för att få en katt grattulerad??Dessutom tror jag att de flesta här vet vad det är för katt och han är vacker som få..Kika in på S*Änglarnas hemsida så får du se villken katt det är.. Han är uberskön,charmar  alla domare med sitt kelsätt och är totalt orädd..KyssLättare att se på S*Änglarnas hemsida då tyvärr Päivis hemmis inte fungerar..

A-M.H
0

#45..nu kan det väl vara så att alla inte känner till alla katter..speciellt om man inte ställer ut …eller är uppfödare…det är nog inte så att nån missunnar att någons katt "grattas"..det är väl inget konstigt om nån undar…eller ???

…alla kan ju inte som jag bo granne med uppfödaren till nämnda katt…Skrattande eller hur ????

Grattis Päivi o Chilli igen….och jag säger som jag sa när vi träffades i Vallentuna..vi "tar" er nästa gång…Flört

EvaG
0

Grattis till alla duktiga cornishar!

Medarbetare på Vilda västern iFokus

Pemicos
0

Tack för gratulationerna - nu har hon 4 BIS…

Clee
0

#48 Lycka till i Varberg och Eskilstuna! Det vore ju fasen om ni inte lyckades få henne att bli JW - med råge, tycker jag!

Gittan
0

Grattis till resultaten.
#49. Kanskeen dum fråga. Vad är JW för något?

Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld

[Wiveka]
0

Junior Winner.

Clee
0

#50 Junior Winner innebär att en katt har vunnit BIS vid fem tillfällen i klass 12 och/eller 11, dvs innan den blir 10 månader och därmed går upp i öppen klass.

Min Tamsin har i klass 11 vid två tillfällen fått en röst i panelen mot en (då) niofaldig BIS-vinnare. Snacka om att matte var stolt då! Skrattande