Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettallmänt-cornish-rexprat
Läst 920 ggr
A-M.H
0

..kanske korkad fråga...

..nu verkar jag väl rabiat…Skäms..men då får jag väl verka sådan…jag har gett upp..mina katter får ju ben att gnaga på i stort sett varje dag…(Alma gnager inte fnyser föraktfullt..men "pojkarna" älskar det..helst kyckling..vilket de aldrig fått (älskar rå kycklingfilé…det har de fått när kycking tillagats)…nåväl de har fått lammribs..inte så poppis..som revbens..sistnämna mums…men nu idag gav jag mig…köpte hem ett kg kycklingvingar..gissa om jag blev populär..Cigge hjälpte till att öppna och fördela ut vingarna…

..långt om länge så kommer min förmodligen rabiata..korkade fråga…om jag nämner att jag fått campylobakter en gång för länge sedan efter att ha inmundigat kyckling på krogen..så förstår ni ..kanske…

..de råa vingarna släpas ju runt..inte bara i köket…utan runt hela lägenheten..dock bara på golven…vad är risken att vi männsikor ska drabbas av "magåkomma"..hur gör ni skurar ni efter varje intag..(har torkat mycket golv efter revbenen)..men de har syntas tydligt var de varit..det blev ju lite mer blodiga spår av dem…

..oj har ni orkat läsa igenom hela inlägget…Glad…ähum…då har ni säkert ett bra svar på min "lilla" fråga…Flört

SandraK
0

Om kycklingen bara kommer i kontakt med golvet tror jag det är liten risk att du smittas (om du inte tillagar din mat på golvet förstås då Flört). Fast i och för sig… katter brukar ju vara överallt så det kan ju vara möjligt att de drar runt bakterier med tassarna från golvet till tex. diskbänk och bord. Jag skulle nog torka golvet efter utfodringen, det blir väl en del kladd också.

Eine
0

ha, det är hazard,något kul ska vi ha.Mina släpar också runt på sina älskade bytesbitar.Jag har inte hjärta att försöka begränsa deras härjningar.Tvättar golvet och mattor i stället

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

ylvan
0

Härligt, hi hi..jag kan se dem framför mig!!

Jag kan ju tyvärr inte få mina fisförnäma kissemissar att befatta sig med sådant, men om de gjorde det skulle jag nog stänga köksdörren tills de tröttnat på ätandet och släpandet och därefter torka golven. Jag är ganska nojjig med rå kyckling men jag vet faktiskt inte hur stor den eventuella smittrisken är. Det är väl salmonella som man kan vara lite rädd för när det gäller kyckling och då måste man ju själv på något sätt få i sig bakterierna från sina egna eller katternas fötter…Hm, det kanske inte är så stor risk……

Medea
0

Jag har slutat att servera kycklingen på golvet, då vi har en bebis som ålar runt där. Känns inte så fräscht med tanke på honom. Istället är jag en elak matte som serverar kycklingvingar i badkaret (skrubbar det givetvis rent både före och efter). Funkar bra, och i regel stannar kycklingen i badkaret och blir inte dragen runt i rummet!

[Silkwaves]
0

#4 Så smart!! Det ska jag absolut pröva. Jag har hittills skurat köksgolvet efter kycklinvingejakterna. Klinkersgolv som tur är.

AnnaS
0

#4 Vilken strålande idé!!!

Jag blev så inspirerad av tråden att jag åkte iväg och köpte revbensspjäll åt mina damer. Tror ni de åt? Nä! Men slicka byttan de hade legat i var mumsigt… Latmaskar, de vil ha maten paketerad i små kulor eller helt passerad. Jaja, det får stå framme någon minut till.

Eine
0

Liten rapport från S*Djäknens:Badkaret fungerar inte.Visst, man kan sno åt en sftig bit därifrån, men sedan iväg in under bokhyllan, eller soffan eller ..ja .

Så det blir som vanligt, har ju inga småbarn.

A-M.H
0

#6..hmm..bortskämda…prova med kycklingvingar….de är verkligen favoriten…din uppfödde Gunvald..slänger med "kyllingarna" och hälsar damerna…en av dem är väl hans mamma….Glad..att det är mums för både smaklökar o tänder…

#7..ha ha ha…Eine..samma här….inget är som att bära runt på sitt byte..med huvudet högt…runt hela lägenheten..gärna morra åt nån av de andra som försöker sno "kyllingen"..efter att den egna är uppäten…Skrattande….

..fortsätter skura….efter varje "jakt"…är glad att "bytena" håller sig på "golvnivå"…..Obestämd….noggrann handhygien och inga nakna fötter på golvet….innan de är skurade…suck….ja golven alltså ..inte fötterna..Skrattande

SandraK
0

Jag brukar bjuda mina på kycklingfilé när jag tillagar till mig själv, (det jag skär bort innan tillagningen). Det är bara Rasmus som äter lite.

Aje-T
0

Mina fisförnäma katter vägrar tugga på ben, suck, jag har provat med alla olika sorter men de bara tittar på mig som om jag vore en idiot……Rynkar på näsan

Eine
0

#10 prova med kycklinghalsar i stället.

Aje-T
0

#11 ah, det ska jag göra, tack för tipset Eine!