Mathjälp Wiggo kastrat...
Hejsan.
Finns det ngn härute som blötmatar med Mjau och har en katt som är lika gammal som min Wiggo dvs 7 månader och kastrerad?
W kastrerades efter midsommar och jag har nu börjat ge honom Mjaus blötmat han är en högbent kisse så han är alltså stor i sig…men han är ju ff i ålder "kattunge" men hormonellt vuxen…min fråga är alltså HUR MYCKET BLÖTMAT PER DAG skall jag ge honom?
MKT tacksam för svar…
Vänligen Petra
Matar du bara med burkmat eller ger du honom något annat också?
Jag skulle tro att det lämpliga är att mata honom efter rekommendationer från fodertillverkaren efter hans vikt. Eftersom han är kastrat och uppnått en mer eller mindra full storlek så kan han nog betraktas som vuxen. Det bästa är att känna och titta. Ser han sund ut så utfodrar du rätt. Blir han lite för tung så drar du ner givan och blir han tunn ökar du. De är ju individer med olika livsstilar.
Är han en aktiv katt?
Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com
Varför inte fri tillgång?Han blir ju rätt mätt på blötfoder i vilket fall.
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora
# 2 Det går inte med alla katter. Av någon anledning så skulle fri tillgång på blötmat här bidra till hetsätning. Allan mår till exempel bäst av att få maten portionerad.
Går det att ge fritt så är det naturligtvis bra. Många katter vet sitt eget bästa, men det är ju ett faktum att de lever i en onaturlig miljö och vi måste anpassa vår djurhållning efter de förutsättningar vi har för att de ska må bra.
Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

#1 Han får även Orijjentorrfoder och kycklingvingar ibland…nu ger jag honom 3*80 gram mjau/dag men han är en huuuungrig katt. Han väger nu 3 kilo och när han kastrerades vägde han 2850 gram det var ju efter midsommar precis.
Men han är ju en stor katt i sig ( allså INTE TJOCK ) utan vackert högrest därför tänker jag att han kanske behöver mera pga att han är hane också?
#2 Lova finns ju också här och hon skulle bli stor som en elefant om det var fri tillgång
eller kanske hon r mer nöjd nu när hon också får blötmat så det skulle fungera att ha torrfoder framme?
Vill ju inte komma in i en ond cirkel för det blir ju jobbigt för dem också att åka jojjo upp och ned i vikt…eller tänker jag snett här?

Hej Petra!!
Tycker 3x80 gr låter ok i mängd med Mjau..men inte om han får Orijen också varje dag??Hur mycket av det?
För..det är ju låg dagdos på bara Orijen-så det blir svårt att lägga till tyckte jag..
Jag grundlade min förra katt Dannes fetma via eukanuba lightfoder(följde iofs uppfödarens vilja-han var foderkatt först..)
Jag insåg inte att han blev för tjock-var inte tillräckligt kunnig på rex då-och han blev som en huskatt i tjocklek..
Sen kom Buffy-och jag körde på med Hills Light till dom sedan…när även han kastrerats..
Samma där insåg jag ej att han var för tjock förän jag blev mer aktiv kattägare och började läsa mer via nätet bla(fanns ju ej först..)Jag hade enbart haft katterna till sällskap och var ej med i någon kattklubb eller så..
Mitt råd är MOTA OLLE I GRIND!! -för det är jobbigt både för matte och katt att kämpa med vikten sen..
Dessutom har jag hört att man inom viss tid efter kastrering ska ha någon koll just på matmängden så att inte katten blir tjock - det är något med hormonomställningen…men minns ej vem som sa det - och hur det var riktigt..
Det var inte det vanliga rådet med lightfoder..
Om man inte fixade vikten inom den tiden skulle katten bli svårare att få i matchvikt alltså..Någon som vet??
Jag hade bara Mjautetra ett tag-och Buffy gick ned i vikt..ca 1,3 kg..mätt och belåten..
Men gav sedan lite torrfoder för tändernas skull-och det blev då supersvårt med doseringen och ingen mer viktnedgång..för mycket mat!
Nu har jag övergått helt till Orijen- med strikt vägning av fodret ..55g per dag..(han är inte bara tjock-han är stor också..)
Han ligger dock stilla nu i vikten-men just nu är vågen ttrasig också..
Buffy är ju nu snart 9 år och jag vill enbart ha ned honom lite mer för hans hälsas skull..annars är han som min lilla "husis" med tigermage..
Lycka till!
(fri tillgång funkade aldrig här-då hetsåt de tills de spydde osmält foder och började om…det var med Light fodret iofs..)
Vet inte om svaret gav någon info alls..

Min Crille väger 4.4 och får 65 g X 3 majublötmat per dag.Vissa mål utbytt till lika mycket barfkött.
Jag skulle satsa på att ge honom bara blötmat och om han tigger mat lek med honom istället.Många gånger är det inte mat utan sysselsättning katten tjatar om.
Stolt ägare till tre La permer