Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etiketthälsovård-skötsel-omvårdnad
Läst 5051 ggr
Maria-O
0

Hjälp: Fettsvans?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Imorse såg jag att Tummeliten har ett parti på sin svans som är lite hårlös (ca 8-10 cm långt). Blev lite bestört och orolig över vad som hänt eller vad det kan tänkas vara. Funderat på veterinär ett tag, men han verkar inte bekymra sig över det alls.

Man kan ha lätt med att ställa dumma frågor och vara mer orolig då det är ens första katt och man inte vet så mycket. Detta är då mitt fall :)

Jag skulle vara tacksam om ni kunde ge mig era åsikter och tips, gärna även på hur detta kan fixas.

Maria-O
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Och här en närbild på svansen…

Eine
0

Tvätta, tvätta..Använd milt kattshampo och handvarmt vatten.Använd en mjuk borste om det sitter hårt fast, annars bomull eller tvättsvamp eller liknande.Det är fett från fettkörteln,inget farligt.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

MyTwiggs
0

Fritz hade en kal svans från att han blev fertil (vid ca 5 månaders ålder, han var tidig) till dess han kastrerades och vi testade allt och lite mer. Tyvärr var det inte mycket annat än kastrering som verkade hjälpa mot stud-tailen. Jag tyckte dock inte att han var det minsta oren och fet i huden utan bara kal. Det blev inte bättre av tvätt, aloe vera-salva, massage och gud vet allt vi testade. Nu är han jättefin igen och kastrat. Pälsen växte ut direkt efter att han kastrerades. Det är väldigt vanligt på cornishar med stud-tail, och det är bara att bita ihop med vissa katter verkar det som.

Obesevera att jag inte förnekat det faktum att bahandling kan hjälpa, jag har bara haft en stud-tail-katt hittills *peppar peppar*.

Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

[Johanna84]
0

Så där ser Enyas svans ut också…. fast inte riktigt lika hårlös… :) Jag har inte gjort nåt åt det än… vet inte riktigt vad som är bäst att göra… hoppas du får bra tips i den här tråden! :)

//Johanna

KaCee
0

Vi fick tips av en jättesnäll utställningsdomare för x antal år sen att använda Calendula-salva. Den fetaste vi kunde hitta! Smörja på så ofta som möjligt och DET FUNKAR!!!

Eine
0

Jag har provat med fett, men det såg mer tufsigt och äckligt ut..jag tvättar hellre bort fettet.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

A-M.H
0

..ja smörjer in med groomers goop…(följer bruksanvisningen) tvättar sen med kattschampo..det enda som hjälpt..provat allt det andra….det är bara Alf hemma hos oss som har ..det kom innan han kastrerades och försvann aldrig efter..som det ofta annars gör efter kastrering..prova olika varianter..det som hjälper på en ena hjälper inte på den andra….som det ofta är i livet..Glad

..jag såg inte riktigt på fotot..är svansen bara lite hårlös..eller har den även pormaskar…om det finns pormaskar är mitt råd att behandla redan nu..större chans att det inte blir så mycket av dem då…Tungan ute

Spotless
0

#5 har provat den salvan på Tummelitens pappa också efter tips av domare, funkade inte alls utan blev snarare värre. Qat var tidig med sina svansproblem.

Håller helt och hållet med Eine här, tvätta med ett milt schampo och om han får pormaskar badda med klorhexedin.

Maria, detta är alltså inget farligt utan något man kan vänta sig. I och med att hans kastreras kommer det med stor säkerhet att ge sig av sig självt, under tiden kan du som sagt tvätta och hålla rent.

MalinJ
0

Brorsan Tretjak har inte fått kal svans ännu men har fått lite svarthaka istället…hormonerna börjar komma igång på de små killarna!

Spotless
0

#9 pappa var ju riktigt tidig! Tror att Tretjaks "bekymmer" kommer att bli mindre, han har en annan päls. Vi får se…

Samma råd ang. svarthakan, tvätta och håll rent med ett milt schampo. Du kan även köpa en liten mjuk barntandborste och borsta bort det svarta med innan tvätt.

Clee
0

Jag tycker att man inte ska pilla för mycket med det, borsta och hålla på. Det kan snarare förvärra och stimulera talgproduktionen, är min erfarenhet. Aloe vera för att lugna och desinficera samt kastrering hade jag satsat på.

MyTwiggs
0

Håller med Clee! Jag tror inte att man ska vara på det för mycket. Det gjorde bara Frillans svans värre och rodnad.

Jag tänkte på detta med fetsvans… Någpn som vet varföer Cornishar så ofta får sådan svans. Finns problemet hos många andra raser? På jobbat har jag då aldrig sett en fetsvans…

Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

Avots
0

Blaui fick fettsvans då han blev fertil och jag var inte tilräckligt uppmärksam så han fick inflammation i pormaskarna det var inte roligt. Det var rejält varigt och ömt, jag trodde inte att Blaui skulle återfå tron på sin matte efter den perioden med daglig tvätt av den ömma svansen. Men nu är han en glad kastrat utan fettsvans och han gillar sin matte igen.

Det jag ville komma till är: Var uppmärksam så det inte blir inflammerat…. utan behandla i tid d.v.s tvätta ofta och nogrannt. precis som bl.a Eine säger

JohannaK
0

#12 Jag tror det är för att dom bara har ett hårlager, dom kan inte transportera bort överflödigt fett lika bra som andra långhåriga katter. Har läst det någonstans och det verkar rimligt.

Alice har också drabbats av detta äckliga fenomen och med en matte som har "pill" syndrom har det inte varit lätt för min lilla tös. Vi har provat ALLT och kommit fram till att tvätt med groomers goop 2 ggr i veckan hjälper. Svansen är numera mer pälsad än övrig kropp och nästintill por fri. Matte är nöjd och Alice är åter en glad katt!