Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettallmänt-cornish-rexprat
Läst 692 ggr
majsan
2008-08-14 15:37
0

Hemskt

I Usa har de flertalet räddningshem för just cornish rex.. Det finns flertalet olika sidor att läsa på och man får följa katterna från en fruktansvärd missär till att det oftast slutar lyckligt.. Här är en länk till en historia. Uppfödarens katterinamn är också utskrivet och jag tror tom att en katt därifrån importerats till sverige.. Detta visar baksidan av katterier och får mig att undra över varför i hela friden vill man ha djur när de lever såhär..Hur f--n kan man hålla katter i burar..En snygg hemsida kan vara väldigt vilseledande, för vad vet man egentligen.. Jag vill varna för starka bilder men härligt är det att läsa att katterna har det bra idag..

http://www.rexphiles.com/

Eine
2008-08-14 15:39
0

det blev bara en blank sida! Jag som så gärna ville läsa..!

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

majsan
2008-08-14 15:46
0

Jag kan inte få länken att funka men kopiera den adress jag satt ut och klistra in i adress så fungerar det.. Om du scrollar ner på sidan står det om fallet och tryck på gröna orden 78 cornish rex..

smirik
2008-08-14 16:01
0

Usch vad fruktansvård - det så hemsk när människor säkert en gång för många år sedan förlorad kontrollen över däran katteri - bilderna påminnar ju så hemsk mycket om olika exemplar på kattsamlare som man har sett dem hemma i sverige också.

Stakars katter hoppas dem som kan räddas blir räddat och dem som inte kan får sova in och få evigt vila.

Tror jag fick länken att fungera

[Wiveka]
2008-08-14 16:19
0

Tragiskt att läsa. Man undrar hur man kan förlora kontrollen över sitt katteri på detta sätt.

tack för länken!

Eine
2008-08-14 16:20
0

Så fruktansvärt synd om de stackars rexarna.Jag saknar ord,jag mår illa.

Aje-T
2008-08-14 16:22
0

Fruktansvärt!!! Hur kan man vara så grym mot djur??

A-M.H
2008-08-14 16:24
0

…så fruktansvärt att jag finner inte ord…hur bara kan man…stackars djur….först tänkte jag inte öppna länken…för jag blir så tagen….men jag var bara tvungen till slut…tack majsan att du försåg oss med info om denna vanvård…så kanske folk får upp ögonen lite…

majsan
2008-08-14 16:32
0

Det förekommer missär även i vårat land.. Tyvärr så går de nästan alltid fria..Jag skulle villja ha djurpoliser som de har i bla usa.. Jag skäms över att vara svensk när vår regering tillät det äkliga tidelag igen..Skrikandes

Clee
2008-08-14 16:42
0

Hm, det var flera år sedan jag först läste om Cascadian-tragedin. Dock tror jag att vi är naiva om våra katters förbättrade typ inte har kommit sig av uppfödare som betraktar sina katter som huvudsakligen medel för att nå "idealkatten". I USA är uppfödare ofta stolta över sina nurseries, där burarna står staplade på varandra och "ger katthonan den ro hon behöver med kullen." CFA har på sin hemsida utförlig information om hur man inreder ett katteri, ventilerar det osv. Allting är inriktat på storskalighet.

På t ex Kokopellirex hemsida visar de stolt upp sitt katteri. Det är säkert så att de hör till de seriösa och noggranna uppfödarna, med amerikanska mått mätt, men jag önskar ändå inte att det storskalighetstänket med burar och voljärer kommer till Sverige. Då har man lite tappat fokus varför man ens föder upp katter, befarar jag.

Leffe
2008-08-14 16:47
0

Det är fruktansvärt, men det finns sådant i alla länder även här i Sverige. Förstår inte vad som händer i skallarna på människor som låter det gå överstyr, men jag är förståss ingen psykolog. Något fel måste de ha eller har fått i alla fall.

AnneAlva
2008-08-14 17:00
0

#9 Jag tänkte precis som du. Vi måste bli mindre blåögda…

Det är lätt att förfasas (med rätta!) och tro att sådant inte förekommer i vårt kära Sverige men jag tror vi måste öppna ögonen och se en verklighet som inte bara förekommer i USA, tyvärr.

---------------------------------------------------

Att leva utan katt är inte att leva.

S*Godreign's Cornish Rex

Eine
2008-08-14 17:19
0

Människan är grym.Vi är de enda levande varelserna som är grymma.Det är gräsligt hur vissa av oss  behandlar djur (och andra människor)över huvud taget.Och visst känns det värre när det är vår egen rexras som behandlas illa och bara fränt affärsmässigt.

[Silkwaves]
2008-08-14 19:55
0

Jag undrar vad som gör att en del människor spårar ur så totalt. Jag tror ändå att de flesta skaffade katt till en början av det skälet att de älskade katter, men vad hände sen? När tappade de kontrollen? Kattsamleri, prestige, pengar, mer prestige… jag vet inte men det är alldeles förfärligt.

Nu ska jag gosa lite extra med mina missar som aldrig kommer att bli några utbytbara avelsmaskiner.

AnnaS
2008-08-14 22:30
0

Precis som Clee skriver så var det många år sedan detta hände och den katten som importerades kom många år innan detta hände. Uppfödarna hade ett mycket gott rykte i USA så ingen kunde ana vad som var på gång.

Katten importerades inte till Sverige från det katteriet. Däremot så lånades han ut från ett annat katteri i ett annat land till Sverige för att para några honor.

Det var en trevlig hane som har fått fina avkommor som har varit ett tillskott till aveln och vad jag vet så har det varit friska och trevliga avkommor. Självklart så försvarar det inte hur uppfödningen bedrevs, jag ville bara inte att det skulle kastas en skugga över dessa linjer just pga denna bakgrund.

majsan
2008-08-14 23:05
0

14# Bara en idiot skulle hålla denna misär mot katten och hans avkommor..Jag ser det väl snarare som tur att katten kom därifrån..

Eine
2008-08-14 23:40
0

#15 Samma här! Det kan inte bli en katts eller linjernas fel.

MyTwiggs
2008-08-14 23:54
0

Jag har med egna ögon fått bevittna fruktansvärda förhållanden för djur under min tid som undercover-arbetare. Kära hjärtanes vad mitt hjärta fortfarande blöder när jag tänker på djuren! Gråter

Som tur är finns många historier med fina slut!

Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

Leffe
2008-08-15 02:55
0

Har också varit med om att hämtat och räddat katter från misär. Det är fruktansvärt, lukt, skit och urin överallt, men helt underbara katter trots det

Buffy-co
2008-08-15 03:54
0

Vidrigt är det…Gråter

Visst finns det djurplågeri här också…
Men en sak jag tycker är vedervärdigt i USA - och som stod med i beskrivningen av flera av dessa stackars katter - det var att flera av dom var "declawed"….
Jag hoppas och tror att detta aldrig kommer till Sverige…det är ju grovt djurplågeri och utförs ändå där av veterinärer med deras"goda minne" tydligen (men jag hoppas det finns de som inte utför detta och jobbar mot det också…)
Att ta bort klorna från en katt….hur sjukt är det inte?Skrikandes

Det är ju en stor op. som påverkar katten otroligt…jag undrar hur en sådan katt rör sig egentligen?Någon som vet??

MyTwiggs
2008-08-15 11:01
0

# 19 Håller med dig! Jag tror inte att det kommer att bli accepterat i sverige i första taget. Det är en mycket omfattande stympning!

Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

rexmamma
2008-08-15 13:22
0

Usch, jag ångrar att jag klickade på länken  Rynkar på näsan .

A-M.H
2008-08-15 19:14
0

..säger som en del av er..tur katten kom iväg sig därifrån….en som slapp eländet…

..tror inte det kommer att bli tillåtet i Sverige att ta bort klorna..det vore ytterst märkligt och framför allt ytterst olyckligt….

Eine
2008-08-15 19:36
0

Finns ingen anledning att ta bort klorna på katterna.Vem ska då sätta märken i alla möbler??Jag byter mina soffor och fåtöljer med jämna mellanrum.Det räknar jag med som kattägare.

A-M.H
2008-08-15 19:50
0

..ja absolut..lite märken här och där får man räkna med..annars får man väl nöja sig med att ha plyschpantrar eller guldfiskar…och sen finns det ju klösträd och de fyller verkligen sin funktion…

Eine
2008-08-15 21:32
0

#24 hahahaha, Plyshpantrar, den var bra!!