Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettallmänt-cornish-rexprat
Läst 349 ggr
Natali
0

Kastrera nu eller sen?

Jag kom bara på en fundering som jag vill lufta lite. Här hemma bor ju en 9 årig gammal huskatt, kastread sedan länge förstås. Så har vi Pepsi 5 år CRX, Fertil. Betty, som ev, skall flytta, då hon är för mycket på Pepsi, men hon är 4 år CRX, och kastrerad. Pepsis sondotter, som är Bettys dotter, Saga 1 ½ år, fertil, CRX så klart. Osså Ego, 1 år SPH, fertil.

Nu är det bara spänningar mellan Pepsi och Betty. Trots att Betty är kastrerad och Pepsi fertil så har inte Betty sjunkigt i rang gentemot Pepsi. Pepsi är en ganska snäll katt. Pepsi kommer bra överens med alla andra. Ego och Pepsi är super bra vänner och de leker jätte bra. Även Saga är med i bland.

Pepsi har ju fått 3 kullar, allt som allt 9 kattungar. Hon skall inte ha något mera. Men hade ju en fundering på att inte kastrera henne än, så hon behöll den lilla status hon hade. Men kom nu också på, att om jag väntar ett år o kastrera henne, så kanske det blir ännu värre. Då har de två andra kull eller ska ha/har haft.

Kanske är det bättre att kastrera henne nu, så får det sjuka in i kattflocken tills de andra blir ännu mera vuxnare? Vad tror ni? Erfarenheter?

Natali /Natta, Sajtvärd på Sphynx I Fokus.

A-M.H
0

…min tanke ang. kastrering är att fertila katter (honor som hanar) som ej används i avel…oavsett….."kattkompisar" hemma eller ej…. mår bäst av att kastreras….. eller jag anser faktiskt att de ska kastreras….de får lugn o ro..inga p-piller…risk för sjukdomar minskas rejält i och med kastrering av honkatt…Glad

Natali
0

Fast nu var faktiskt min fråga angående dynamiken i gruppen. Alla ev, risker med fertila honor, p-piller osv är jag så klart redan medveten om.

Att hon ska kastreras är självklart. Frågan är när det är bäst för hennes status i katteriet. Om det faktiskt är bättre nu, innan de andra honorna vuxit på sig, eller om hon hinner befästa sin status om man väntar till våren.

majsan
0

Jag skulle nog ha kastrerat nu..Om du gör det när det finns kattungar som föds så blir det mycket omställning hemma och även en kastrering på det,,nja,, jag skulle nog låta Pepsi finna sig under kommande år som kastrat.. Så vet hon och förhoppningsvis de andra fertila katterna att hon utgör inget statushot när nya bebisar föds..

AnneAlva
0

Vi hade samma problem, två fertila honor som inte riktigt gick ihop. Vi kastrerade den bossigare av dem för att försöka dämpa lite, det funkade inte. Hon hade fortfarande kvar sin status gentemot den andra honan och gick fortfarande på henne eftersom hon ville behålla den. Då kastrerade vi den andra honan och sedan dess går de mycket bättre ihop. Trots att vi har en kastrat som alfa-hona så är dynamiken mycket bättre i gruppen nu än innan. Om jag var du skulle jag kastrera nu, jag tror det blir minst slitningar i längden på det viset. Lycka till!

---------------------------------------------------

Att leva utan katt är inte att leva.

S*Godreign's Cornish Rex

Eine
0

Jag skulle också kastrera omgående.Två kastrater tror jag finner mindre hot hos varandra än vad *en kastrat äldre -en fertil ung* gör.Det är mer spänningar när hormonerna åker berg-och dalbana….Lycka till.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Natali
0

Tack för era funderingar. Jag har nog beslutat för att hon kommer kastreras så snart vi har flyttat och det har lugnat ner sig efter flytten.