Mauritz jakt lyckades tyvärr
Usch, jag är så ledsen. Igår kväll hittade jag en av ekorrungarna på köksgolvet, död, med en stolt Mauritz bredvid :-(
Så det var bara att bita ihop och gå ut och gräva en grav. Hon vilar i vår skogsbacke nu. Det är såå sorgligt men thats life och Mauritz bevisade ju bara att han är en otroligt duktig jägare, den hann inte plågas i alla fall.
Inget att göra, det är fullkomligt naturligt om än sorgligt för oss.Mauritz är en duktig katt som bidrar till försörjningen..
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora
Det är tråkigt från vår synpunkt att vår lilla älskling gör något sådant.. Men från misses synpunkt har han hyllat dig som sin ledare och flock och visat upp hur viktigt och "skilled" han är för flocken
Så trots det sorgliga så vill jag säga BRAVO Mauritz din matte är jättestolt över dig! *från en annan stolt rexägare*
Min Sture tog tillsammans med min Faraohund Saga 14 möss under första vintern som vi bodde uppe i Dalarna ute på bruket, och varje gång var båda lika stolta och jag höll min och berömde.. :) även om jag led med mössen. Endast ett fåtal gånger kom mössen undan med blotta förskröckelsen då Saga och Sture kunde börja bråka med varandra om VEM som skulle få äran och fånga musen ;)
Kort sagt trots det sorgliga/hemska så säger jag Jätteduktigt Mauritz!! du är en duktig jägare!
Mauritz är mån om att Karin ska ha det bra. En riktigt bra familjeförsörjare.
Men stackars lilla ekorren. Naturen är grym ibland, men ganska skönt ändå att våra rexar har kvar sina naturliga instinkter.

Att det var en liten ekorre som föll offer för jakt-Mauritz gör ju att det känns ännu sorgligare. Men sådan är naturens gång och Mauritz har säkert fått kämpa många långa timmar för att slutligen lyckas. Han har varit envis, listig och ihärdig. Inte kan man bli "besviken" på någon med det tålamodet? Men jag vet hur du känner dig! Klart man får vara ledsen över ett förlorat liv.

Ojoj…men lille korren-att han tog sig in till katterna?
Har ni flera ekorrungar??De är ju så bedårande söta så jag förstår det var sorgligt..
Jag fick begrava en fågel som låg död på landet i somras-Bufffy o Smilla var helt oskyldiga dock..-konstigt…en stor björktrast som låg död med fötterna upp..som om den flugit på huset..tycker det mest brukar vara småfåglar..
Efter det kom äntligen såna där klister-fåglar upp på fönsterrutorna,som är avskräckande för fåglarna…för det är så sorgligt när de flyger in i dom..
Men som sagt- det är naturens gång och det är tur att man inte vet om allt som sker ute i naturen…

Usch vad sorgligt, men som Anki säger är det ändå skönt på något sätt att se att rexarna har kvar sina naturliga instinkter och fortfarande är katter trots allt. Shmii tog en trastunge som hade förvirrat sig in i katternas inhägnad och släpade in den genom kattluckan där hon hade dödat den, tidigare i somras.

Ja Mauritz är ju duktig fast det gör ont i hjärtat på oss. Man får i alla fall hoppas att lilla ekorre fick en snab död.

..men fy dig lille Mauritz….tar du kål på Karins kompisar…ja tänk vad lite avundsjuka kan göra…
…

Ja visst är han duktig min lille jaktkatt och jag berömde honom naturligtvis, försökte att inte visa att jag blev ledsen. Ekorrungen dog omedelbart utan blodspill så hon led knappast. Jag hörde ett tumult i köket och var där på en sekund så Mauritz var verkligen snabb och skicklig.
Ekorrungarna var två från början men den andre har inte synts till på ett tag men mamman bor kvar på vinden så nästa år kommer det nog nya små villebråd.
#9 Och om de små långsvansade villbråden inte faller Mauritz i gapet så att säga,så kanske de i sin tur tar en del småfåglar för er. Naturen är ju inte grym,men de starkaste överlever.Och för att bli stark måste man äta..
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

#10 Ja, och jag är så lycklig över att åtminstone lyckats rädda en skogsmus och en liten fågel den här sommaren…