Puck protestbajsar?
Helt plötsligt har Puck börjat protestbajsa.. Jag antar att det är det som det handlar om iaf.
2 gånger nu när vi stängt in dem i sovrummet för att vädra vardagsrummet så har hon skitit.. Ena gången på sambons jeans, och nu på en handduk.
Försöker komma underfund med vad det kan vara hon är så missnöjd med.. :/
Hon gjorde det innan vi fick veta att det inte blir någon Sverigeflytt än, så det kan inte vara att han känner av vår stress över det.. Och vi har inte gjort något nytt. Ingen ny sand, ingen ny mat.. Inget nytt alls faktiskt.
Hon verkar glad och busig som vanligt..
Fler tips?
Nästa gång vi luftar tror jag hon får stanna på toaletten istället.. Eller om det helt enkelt bara var otajming med att hon blev nödig.. *funderar*
Sambon är förstås jättearg.. *suck* Vilket gör att jag känner mig skyldig. Det är ju "min" katt..
//Ylva-Li
|| Studio Li (foto) ||

Men, visst har ni väl en låda åt dem i det rum ni stänger in dem i? Om inte så se till att ha det. En låda till kan också vara idé, åtminstone under en tid. Du skriver att sambon blir arg, men inte så att hon fattar att han är arg på henne väl? Det tror jag inte och det är viktigt att han inte "skäller" på henne (straffar henne) för hon förstår inte att hon gjort fel.
Du kan alltid maila mig, det vet du. crx@spotless.se
Är katten bara "din" när den gör bort sig eller har han något emot katten? Om han inte gillar katten så tror jag att den protesterar mot honom och att det kan vara därför den väljer till exempel hans jeans som mål för "terrordådet". När det uppkommer en jobbig situation för katten till exempel då den blir utestängd och uppföfr så passar den på att utföra sina dåd…
Bara en idé, men jag vet inte hur det skulle gå att lösa något sådant…
Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com
Mjo.. det är nog lite så att Puck är min katt när hon gör något knas, dessvärre. Han tycker om henne, det är inte det, men han ser inte katterna på riktigt samma sätt som jag. Svårt att förklara. Han älskar dem, men som han försökte förklara för mig igår så betyder tex jag bra mycket mer än någon av dem.. Och för mig ligger de rätt lika.. :/
Nåja. Nu brukar vi inte stänga in dem särskilt länge i sovrummet när vi vädrar, och jag brukar se till att de har gått på lådan innan.. så jag trodde det var ok. Hm, men nästa gång tar vi nog in lådan i sovrummet eller så får de vara på toaletten en liten stund. Grymt det låter.
Försökte förklara för sambon att det inte fungerar att straffa henne. Han gjorde inget mot henne, och efteråt var han väldigt ångersfull. Han ÄR inte elak och han tycker om henne. Men han har problem med sitt humör ibland, vilket han är medveten om så vi försöker jobba på det.
Puck har alltid varit vad vi kallar en "attentionkitty". Vilket dock blev bättre när Jade kom in i bilden.
//Ylva-Li
|| Studio Li (foto) ||
#3 Nå då var det ert eget fel och ingen protestbajs.Låda måste ju alltid finnas tillgänglig.De kan ju inte hojta och säga till..
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Håller helt med Eine. Protestbajs kan man bara kalla det om en inte alltför smutsig låda finns tillgänglig. Även om de nyss varit på låda kan de bli nödiga igen, mina kan göra nr 1 och sen nr 2 efter en liten stund.
Var glad över att hon inte kissade i eran säng. Jeans och en handduk går ju lätt att tvätta..
#5 Du är ingen dålig matte i mina ögon. Du reagerade ju direkt och undrade vad som var fel!
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Nu vet du ju hur ni ska undvika missöden i fortsättningen.
Jag gör allt för mina katter..
Puck kan dock göra sådanna där saker ibland. Även fast hon har en låda (ren) lätt tillgänglig. Därför började jag givetvis fundera om hon var missnöjd med något.
Minns förra året när jag skulle åka bort.. 5 min innan jag skulle rusa till bussen så sätter hon sig och kissar i min säng. :/ Så det var bara att kasta allt i duschen och kuta och ringa mamma på vägen och be henne att tvätta. (Hon skulle vara kattvakt åt Puck.)
När vi skulle hämta mina systersöner då de var ner på besök, så bajsade hon bakom vår toalett, av alla ställen. :p
Nåja. Läxan är lärd av matte iaf.. den hårda vägen.
//Ylva-Li
|| Studio Li (foto) ||