Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etiketthälsovård-skötsel-omvårdnad
Läst 535 ggr
Stj3rnfallet
0

Är det dyrt?

Hej!

Jag har funderat på att ge Orijen till min Sphynx och jag undrar om 899 kr för 20 kg är dyrt eller om det är vad man får räkna med om man köper 20 kg kattfoder? Jag har ju insett att kattfoder är dyrare än hundfoder iaf. Jag har aldrig haft katt innan, så det är därför jag frågar.

Ha det så bra!

//Sandra

Eine
0

Jag ger mina 10 katter Orijen och en del rått kött. Jag tycker det är helt ok pris för torrfoder.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Stj3rnfallet
0

#1 Okej, en vännina till mig tyckte att det var dyrt, men jag sa till henne att kattfoder är mkt dyrare än hundfoder. Det billigaste jag har hittat för 20 kg Orijen är 829 eller 839 (minns inte vilket). Är Orijen ett bra foder? Jag har iaf hört mkt bra om det =)

citrina
0

Orijen oar ett standardpris som verkar gälla överallt. Det är inte dyrare än andra foder, ex royal canin.

Det har högt proteinvärde och lågt kolhydratinnehåll vilket gör att råvarorna blir dyrare än i ett skräpsoder ala friskies.

Med det i åtanke så anser jag att Royal canin mfl är klart överprisade.

Eine
0

#0 Katter är köttätare, hundar mest allätare. Det är stor skillnad på behoven.Jag undviker i görligaste mån foder med högt kolhydratvärde.Kött ja, majs och vete nej!

Stj3rnfallet
0

#4 Okej, då vet jag =) Jag ger inte foder till hundarna som innehåller vete heller, då det kan orsaka en massa problem hos dem då.

#3 Haha, jag skulle aldrig ens få för mig att köpa kattfoder på Coop :P Vet att de är värdelösa foder de har!

Zsarorna
0

Även om Orijen kan upplevas dyrare så är det mycket billigare eftersom det är lågt kolhydratvärde och högt proteinvärde, och dessutom ska ju katten äta mindre av Oijen än av skräpmaten. Plus att det verkar smaka delikat (Winnie blir som tokig när man ska hälla upp matenFlört)

Stj3rnfallet
0

#6 Hehe, ja, det är ju sant! Men jag tittade att t ex James wellbeloved var mkt dyrare, då det kostar 589 kr för 10 kg och då tjänar man ju på att köpa 20 kg Orijen. Fast 20 kg kanske räcker i en evighet när jag bara har en katt? Jag ska ju förstås ge mina illrar Orijen utblandat med iller foder, men de äter ju inte heller särskilt mkt. Jag får se hur jag gör. Oavsett så måste jag ändå beställa det via internet, då det inte säljs här.

[Wiveka]
0

Jag har hört att en säck kattmat ska ätas upp på 3 månader annars kan fettet i fodret härskna……men jag vet inte om det är så.

Medea
0

#8 Det har jag också hört, kanske inte just tre månader, men en 20-kilos säck till en katt låter onekligen lite mycket. Tror dock att man kan frysa torrfoder?

Stj3rnfallet
0

#8 Jag har hört 6 månader

Eine
0

Man kan frysa allt, även torrfoderGladdet brukar också vara datummärkning på en del foder..