Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettomplacering
Läst 840 ggr
Monarchy
0

Söker efter Cornish rex, omplacering

Jag söker efter en Cornish rex
Jag har även lagt ut en annons på Köpes på blocket
http://www.blocket.se/vi/17428671.htm?ca=4_k

Desto yngre desto bättre och bor ni som sagt i närheten av Örnsköldsvik så är det jäätte bra!

Hör av er om ni är tycker jag låter som en intressant kille

MyTwiggs
0

Jag önskar dig lycka till! Hoppas att du hittar drömkatten!

Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

Monarchy
0

Tack! Hoppas nån på den här sidan ger mig den drömkatten!
Håller tummarnaGlad

Dolleminas
0

Vi är ju några häromkring Ö-vik, men vi har inga dierkta omplaceringar eller dyl vad jag vet just nu… men enklast för dig om du söker en katt nu är väl att kolla här på sajten under omplaceringar, där finns det säkert nåt som passar dig. Lycka till!!

Monarchy
0

okejokej :)

Eine
0

Oh jag har precis omplacerat en ung fin hona för att hon var så elak mot en svagare kompis, och trivdes inte. Men rätt som det är dyker det upp någon till ska du se. Jag ska ha dig i åtanke om jag hör något.Vill du ha hane eller hona? Eller spelar det ingen roll?

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Monarchy
0

Åhå låter ju jättebra det Eine!
om jag får välja så tar jag nog hane, men det spelar ingen större roll direkt. Är det vara nån skillnad igentligen?   bara den är kastrerad osv så :)

Eine
0

Nej de är så goa var och en på sitt vis.Det spelar ingen roll, jag älskar dem alla.De är sig själva nog!Har du flera katter?

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

smirik
0

Du vill gärna ha en raskatt som är kastrerad och klar och gärna så ung som möjligen, men den får inte kosta något ….tror du det gratis att föda upp katter? Jag blir så arg över sånna annonser. Vad har du då tänkt att göra om katten blir alvarligt sjuk och du får ligga ut 10 tusand av kronor på veterinär etc. Har man inte råd att köpa katt till fult pris då tycker jag man skall tänka på om man har råd att ha katt överhuvudtaget!  Personligen säljer jag inte katter till människor där prisen spelar en roll.

Monarchy
0

Jag förstod det:p
Nej jag har inga andra katter, men jag har bekanta som har katter dock, Brorsan min, moster,kompisar och så:)
Om 1-2 år så kan det nog bli att jag skaffar en till cornish, om allt faller iplats för det.
----------------
Ja Smirik, jag har lite höga krav jag vet.  Men allså jag tar hellre än 3 åring ist för en 9åring osv.

den får såklart kosta, men inte så mycket som Kattungarna gör,

Jadu ,om nu min katt skulle bli sjuk, så kommer den ju vara försäkrad, och ja. skulle nu operation eller likande kosta 10 000kr så blir det problem.

Jag tycker det är bättre att jag lägger pengarna på köpa saker till katten ist just på att köpa katten.   Men klart det ska få kosta, det säger jag inte imot.

Jag är 18år så det kanske kan förklara lite varför jag inte kastar ut 10 000kr på kattungar bara sådär.

kissan78
0

Vet om en hona som om ca ett halvår behöver nytt hem, jag bor i Öviks trakten… Men frågan är om du vill/kan vänta så länge ;)

S*Kattmillas Sphynx  
www.kattmillas.se

Monarchy
0

jasså?  ja enda negativa är väntetiden:P 
vilket pris är det då frågan om på ett ungefär?

kissan78
0

har skickat ett mail till dig via blocket…

S*Kattmillas Sphynx  
www.kattmillas.se

Monarchy
0

aha okej,  Jag har inte fått nått än iaf.
Tror blocket är lite överbelastade eller liknade, för det tog 4timmar att få in annonsen på blocket, (igentligen ska det max ta 2timmar)

aa men det kommer nog under kvällen.

kissan78
0

Fick kopian av mailet på en gång… Om du vill kan du maila mig på info@kattmillas.se

S*Kattmillas Sphynx  
www.kattmillas.se

Monarchy
0

Om ni har någon katt som behöver ett hem, tveka inte att höra av er.
Jag har fortfarande inte hittat min katt

citrina
0

Låter som att det kanske är en något opraktisk tid att skaffa katt när man är 18 år (jagskaffade själv två Birmor när jag var i din ålder, det var inget misstag men visst gjorde det saker och ting mer komplicerade) tvivlar inte alls på att du skulle ta hand om katten på bästa sätt men det är ett långt åtagande och kanske är det bättre att vänta tills du kommit igång med ev. studier osv. Måste man bo på korridor eller inneboend är det inte alls säkert att man kan ha katten med sig tex.

Verkar också som att du har ganska bråttom i ditt sökande. Du kanske skulle kika in på ex rexringens hemsida och se vilka uppfödare som bor i närheten. Kanske kan ni lära känna varandra och att det så småningom är ex en avelskatt som behöver omplaceras.

Ekonomin i sig är ju inte heller oviktig. Säg att du lägger undan 1000 kr i månaden i ett halvår, då har du råd att köpa en kattunge samtidigt som du kan fundera över vilken ras du är ute efter och hinna träffa olika upfödare och katter.

Ett 15-20 årigt åtagande ska man inte hasta fram.

MVH Hanna

Zsarorna
0

Ett tips: Skriv i lite mer info om dig (även om det står en del i blocketannonsen), så blir det lättare för människor att tipsa om katter. Man vill nog veta lite mer. Står inte var du bor eller någonting. Bara tjej ;)

Har funnits massa troll som rör upp folk på forumet, så det är nog bäst att du skriver i en liten pres, så verkar du inte lika mystisk ;)

Hoppas du hittar din drömkatt <3

Monarchy
0

jodet är klart att det är en tid som det händer mycket i nu.

Jag ska iaf bo kvar hemme minst 1år till, kanske 2-3år.
sen blire antagligen studier igen.
Och skulle det bli att man måste bo där man inte får ha katt, så blir jag väl tyvär tvungen att omplacera katten, men det borde jag inte behöva göra, borde finnas lägenheter där jag ska plugga där jag kan ha katt.

Ja jag vill gärna hitta katten så fort som möjligt, kliar lite i fingrarna:)

allså jag får 1050kr i månanden i studiebidrag nu när jag går i gymnasiet,
men som det är nu så har jag pengar kvar från det, och det blir ingefär som att jag har sprarat 500kr i månaden (har 3000kr kvar)
Och det tycker jag är väldigt bra gjort för en studerande kille som jag.

jo sant att man igentligen ska fundera Mycket, men jag tror att dom flesta katter är jättetrevliga, och jag söker nu efter en som jag tycker ser jättefin ut som är helst i närheten  så jag kan träffa den före eventuellt köp utan att behöva köra jättelångt för att sedan bara fara hem, sen skulle det vara bra att få ha katten hemma ett tag och se hur det funkar, och om det imot förmodan intet skulle gå så äre enkelt att ge tillbaka katten till förra ägaren.
en tanke som jag har iaf.

jag förstår att 15år är en väldigt lång tid, men som det är för oss alla, men allra mest jag som är 18, att saker kan förändras som man aldrig trodde, folk kan bli allergiska, Nya katten och den gamla går inte ihop alls, jag kan behöva bo bo där man inte får ha katt etc etc

Jag tror iaf inte att jag gör något misstag genom att skaffa katt nu, helt perfekt tidpunkt för mig faktist.

Vi får se hur det går

Mvh Peter

Clee
0

#18 Nja, saken med att ha skaffat katt är att man så långt det är möjligt helt enkelt får välja bort sådant som att bo där man inte får katt. Då får man helt enkelt skaffa annat boende eller avstå från den bostaden. Man får söka utbildningar där det funkar att hitta boende med katt. Man får stilla sina infall att åka utomlands i ett halvår-år eller hitta en vettig fodervärd som kan ta hand om katten under den tiden. Det viktiga är inte att du hittar en katt nu-nu-nu "som ser jättefin ut" utan någon som du kan leva med tills du är över 30, oavsett vad som kommer i din väg. En katt som du älskar som en familjemedlem och inte kompromissar för att du är ung och kan få lust att göra "annat". Jag tvekade över just den saken i fyra år innan jag bedömde att jag "lekt av mig" nog för att våga skaffa katt, då var jag 23 år. Det behöver inte vara samma ålder som gäller för dig, men på SKS' forum fick jag lite intrycket att du tyckte att en katt passar bra NU och om du blir sugen på annat i framtiden är det ok att sälja katten, och riktigt så enkelt är det inte. En katt är inte en sak, utan en varelse som du har en relation till.

Hursomhelst, lycka till att hitta din katt, om du kommer fram till att du är mogen för ansvaret!

AnnaS
0

När jag omplacerar en katt så är det för att jag vill att katten ska få ett långvarigt hem. Inte för att den eventuellt kommer att få flytta ännu en gång. Det ska helt enkelt vara ett hem som är bättre än det hem jag just nu kan ge den. Så därför är jag nästan ännu mer petnoga med hem jag omplacerar katter till… Katten jag omplacerar har kanske redan flyttat en gång, hem till mig, och ska sedan kanske få sitt tredje hem. Då vill inte jag att katten sedan ska flytta till ett fjärde hem…

Bara lite om hur jag tänker när det gäller omplacering.

Monarchy
0

Ja CLee, jag förstår och det är så jag kommer göra.
Jag kommer inte välja ett boende där jag inte får ha katt, jag söker såklart ett annat boende då. annan stad eller likande.
Och jag vill inte åka utomlands.

njea. det jag menade var om iframtiden tex, måste ,verkligen måste tex,flytta utomlands för att praktisera efter jag läst på universitet etc (tror knappast det men man vet ju aldrig vad som kan hända, vet inte ens vad jag ska bli) Då måste jag ju bara sälja katten eller liknande. Det kommer säkert vara jättejobbigt för mig då. och ingen kommer må bra av det men om det nu skulle hända mot all förmodan är det inget att göra åt.

Det är mina tankar om allt det hära .

------------------

aa Anna S jag förstår hur du tänker.

chikan
0

Och så ska jag också lägga mig i och vara kärringen mot strömmen. Tungan ute

Förstår hur ni resonerar allihop och att det är dumt att skaffa katt om det inte är ett genomtänkt beslut. Det tycker jag också. Man ska så klart vara medveten om vad det kostar i både pengar, tid och uppoffringar. Att man måste ha en bra försäkring och även ett sparkapital som man är beredd att offra på katten (jag och min sambo har betalat artontusen för att operera Fuffens när han ramlade ner från balkongen). Att man måste se till att ha kattvakter i närheten som kan ställa upp om man vill resa bort (jag älskar att resa och ser inte det som något hinder så länge katterna har andra människor som kommer hit och ger dem mat och leker och gosar) och att det är ett beslut man får leva med i kanske tjugo år om katten blir så gammal.

Men jag tycker samtidigt inte att man ska förmana med pekpinnar och måla fan på väggen. Allt går alltid att lösa. Så är det bara. Om man i hela sitt liv avvaktar med allting man vill göra för att det kan ställa till det i framtiden OM och UTIFALL ATT och MAN VET JU ALDRIG så lär man inte få ett speciellt innehållsrikt liv. Då går man hela tiden och väntar på någonting ospecificerat som kanske någon gång i framtiden eveutellt kanske kanske skulle kunna hända så därför är det bäst att jag bara sitter här på min stol och andas försiktigt så länge…

Jag letade själv efter en omplaceringskatt i första hand när jag började leta cornish, av två anledningar 1)att jag tyckte att sextusen var mycket för en katt. Och då är jag inte ens en fattig student utan en väldbetald konsult och 2) att jag gärna ville erbjuda mitt hem till en katt som av någon anledning inte kunde bo kvar där den bodde. Nu har jag dock lärt känna flera kattuppfödare och börjar få en bättre förståelse för vad det faktiskt kostar att föda upp katter och att sextusen inte alls är särskilt dyrt. Själv har jag nu en katt hemma som kostade mig femtusen i inköp, plus artontusen i reparationer (om ni ursäktar skämtetFlört) och en omplaceringskatt som totalt kommer att ha kostat mig ca 1500kr i inköp.

Som ett ytterligare litet råd på vägen vill jag bara tipsa om att just cornishar kan vara mycket svåra att ha som ensamkatter då de är extremt sociala… som de säger: en cornish kommer sällan ensam.

Jag vill avsluta mitt maratonlånga inlägg med att önska dig lycka till med ditt kattletande Monarchy! Jag är säker på att du blir en bra kattägare, nu eller i framtiden.

Monarchy
0

ÅHå,   Nu jäklar. Det är såhär det ska skrivas. tack chikan!Glad

och det med att cornish inte gillar att vara ensam. hmm
ja man får prova sig fram. och gillar inte katten det får jag lämna tillbaka den och försöka hitta en annan.

för jag kan inte skaffa två katter nu direkt, mina föräldrar måste vänja sig med en först^^

aa men det här kommer gå jättebra på ett eller annat sätt.

tack igen,
Mvh
Peter!"