Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettallmänt-cornish-rexprat
Läst 1622 ggr
mammatass
0

kattungepäls!?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej det är jag igen!som har en blandis mamma cornish + pappa okänd!Morris heter underverket och han är nu 15 veckor  , min undran är    Kan han verkligen inte ha ärvt lite anlag till cornish päls,,,,?? han har en väldigt silkeslen päls, tunn också ,han hårar ingenting  men det kanske bara är kattungepäls….den kanske blir tjockare sen  ?? nån som vet…

Lullan1
0

Jag vet inte, men jag tror att han kommer att få helt "normal" kattpäls när han har vuxit upp.

MyTwiggs
0

Han kommer att få normal päls.

Anlaget för "cornishkrull" är recessivt och måste nedärvas från båda föräldrarna. Om inte båda föräldrarna bär på anlag för cornishpäls så blir avkommorna normalpälsade.

Söt var han i alla fall!

Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

Clee
0

Cornish rex saknar helt och hållet täckhår, som din kisse är täckt av ;) så vad den biten gäller är han inte som en cornish. Däremot kan han ju ha gott om underull och tunt med täckhår av polygena orsaker, alltså att anlag ackumulerats så att pälsen är väldigt mjuk eller så. Men eftersom täckhåren är det som känns på en normalpälsad katt så borde nog inte skillnaden vara så stor mot en bonnis.

Vet du ifall kullen var ett misstag eller har ägaren till cornish-honan henne utsläppt så hon får springa runt fertil? Ledsamt i så fall, oavsett ras givetvis.

MyTwiggs
0

# 3 Håller med dig om det, clee, men självklart skulle jag aldrig förbittra mig över existensen av din katt, mammatass, och det tror jag inte att clee gör heller!

Skrattande

www.mytwiggs.com

flis
0

Jag tycker att det ser ut som han har lite större öron än vanliga huskatter. Han är jättefin.

Buffy-co
0

Jättesöt är han hursomhelst…..
Jag tycker öronen är stora mot vad som är "vanligast" bland huskatter..han har en härlig uppsyn!

[Silkwaves]
0

Jättesöt huskatt du har. Men som de andra sagt. Han kommer att få en vanlig päls.

AnneAlva
0

Alltså, han är ju gudasöt! Kyss Och öronen verkar som andra redan sagt vara lite arv på mödernet.

---------------------------------------------------

Att leva utan katt är inte att leva.

S*Godreign's Cornish Rex

PetrasLova
0

Vackraste Morris Kyss jättefin…

PetrasLova
0

3# Måste bara få fråga, trots att vi har renrasiga Cornish rex katter många av oss härinne…är det verkligen en sådan kat(t)astrof om nu Morris mamma idkat älskog med en okänd fader?

Mammatass har pga detta en underbart älskad kattvän i sitt liv…jag tycker det var plumpt skrivet:

Vet du ifall kullen var ett misstag eller har ägaren till cornish-honan henne utsläppt så hon får springa runt fertil? Ledsamt i så fall, oavsett ras givetvis.

Kan ju faktiskt vara så att familjen som äger henne gett henne p-piller, men precis som hos människan händer det att det blir bäbisar iaf?

MyTwiggs
0

# 10 Jag tror inte, som jag skrev, då jag håller med clee angående själva tendensen, att hon menade att på något vis ifrågasätta Morris existens.

Här är citatet med fet stil på något du kanske missat:

"Vet du ifall kullen var ett misstag eller har ägaren till cornish-honan henne utsläppt så hon får springa runt fertil? Ledsamt i så fall, oavsett ras givetvis."

Dvs: Var det ett misstag är det inget att göra åt saken, lite slarvigt, men ingen är perfekt! Morris är älskad, och det är troligen hans syskon också. Jag håller med clee däremot om att det faktiskt är synd att det korsas så mycket. Synd på rasaveln.

www.mytwiggs.com

Anna77
0

Åhh vad jättesöt han är lilla Morris!Skrattande

mammatass
0

tack för svar och kommentarer! huruvida mamman är utsläppt eller äter p-piller förtäljer inte historien !

jag har världens guligaste smartaste gosigaste katt det är huvudsaken!

sen håller jag fullständigt med att man inte ska låta fertila honor och okastrerade hanar springa fritt ute! det finns redan så många ovälkomna kattungar i världen!!

kram från morris och mammatass

Clee
0

#10 Nej, det är alls ingen katastrof (förhoppningsvis, men vi har ju ingen aning vad pappan lämnat till sina avkommor, eller mamman för den delen men det går ju att kolla upp åtminstone) men jag är av åsikten att så länge vi har fler katter än ägare i Sverige så ska kattungeproduktion ske under kontrollerade och de bästa av former, inte av rent brist på ansvar.

#13 Wow, han har verkligen solklart CRX-arv bortsett från pälsen givetvis då. Men öron och hals skvallrar om hans påbrå på mödernet.

Avots
0

Vill bara visa en bild på min, Cello 12v på bilden. Jämför man mammatass bild på Morris ( #13), så  skulle Cello och Morris kunna vara bröder…… förutom Cellos lockar då…

Som sagt mycket har han fått från mamma… det kanske är lite CRX i den okända pappan ocksåGlad i vilket fall som helst är han ju otroligt sööt!

Clee
0

#15 Absolut, det är ovanligt med huskatter som har så rak profil.

mammatass
0

Hej igen! ville bara visa MORRIS nu när han vuxit lite..

Han har levt lantliv i 6 veckor helt fri att springa lös och fånga möss och allt annat som rör sig till och med en stooor ekorrunge som jag lyckades rädda ur hans mjölktandsgap!

AlexH
0

en fin kisse :)

Alexandra H

Medarbetare på Cornish Rex Ifokus

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

MyTwiggs
0

Söt katt! Vilka morrisar han har, Morris!

www.mytwiggs.com

[Wiveka]
0

Vad söt han är, Morris!!

Eine
0

Gud så söt han är! Han kan inte få lockig päls, men han får förmodligen extra len och mjuk!Massor av underull!!Jag har hybrider av German  Rex och Europé.De är riktigt silkiga i pälsen och jag kan gott tänka mig att din Gulle-pojk blr sådan också-Du kan med rätta vara stolt över en så vacker katt!

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

citrina
0

Jättesöt katt du har!

Men jag måste bara säga att jag får krupp på denna självgodhet som verkar råda bland många kattfrälsta. De tar på sig någon slags polisroll när det gäller att klanka ner på hur andra väljer att hålla sina djur. Den stora kattpopulationen är ett problem och det är naturligtvis inte bra att det springer omkring fertila katter ute men kära nån, låt folk få visa upp sina blandiskatter utan att direkt börja ifrågasätta om honan fått springa vid för våg, eller om den rent av kommer från en planerad kull (och vem skulle ägaren i så fall kunna vara, och som vi hade kunnat idiotförklara denne i så fall osv). Det enda man kan göra är att som uppfödare försöka hitta så bra hem som möjligt till sina katter, sedan är det upp till ägaren att bestämma, och tur är väl det.

Spotless
0

Måste bara få säga att Morris är en urläcker liten katt! Kyss

Eine
0

#22 med risk för att låta virrig:Alla katter som finns har ett existensberättigande, inget snack om saken-Jag gråter när jag ser programmet Hitta hem, som Leffe tipsat om ett antal ggr.(Tack för påminnelsen Leffe!)Jag tycker du har rätt! De underbara katter som finns, de är bara att älska! Rakt upp och ner! Vem i hela världen kan göra annat?Att man i förlängningen kan råda för kastrering av huskatter, är bara en förlängning av en önskan att se att alla katter får ett bra liv.Jag kan inte tro att någon här nedvärderar en katt för att den inte är renrasig? I så fall kanske man ska ta en nära titt på sina värderingar..Tack för ditt fina inlägg #22

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora