Avelsfråga
Hejsan!
Jag har en fråga angående en katt jag har köpt, katten såldes till avel, i kontraktet är det kryssat, hade från början inte tänkt ha katten i avel, men nu har det visat sig att katten på grund av olika anledningar inte går använda till det, har jag som köpare rätt till ersättning?
Om du har en avelsgaranti på katten som ingått i kontraktet då du köpt den har du rätt till ersättning om katten haft dolda fel när du köpt den och visat sig olämplig för avel, ja. Det spelar ingen roll om du har planerat att avla eller inte. Ett kontrakt är ett kontrakt.
Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com
Lycka till!
What the bleep | Killing my darlings | Kimimilas
Det är en fråga mellan dig och säljaren.Har h*n lovat ny katt om den sålda inte kan användas i avel,så är det ju redan clearat sas.
Försäkringsbolag brukar nog däremot inte ersätta förlorad avelsegenskap om inte katten redan fått kull och visat att den kan gå i avel.Dolda fel är säkert uppfödaren försäkrad mot om det rör sig om annat fel.
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Nu blir jag allt lite kluven när jag läser ditt inlägg. Köpte du katten till sällskap(men uppfödaren sålde den till avel…..
)hade det varit min katt och jag köpt den till sällskap, då skulle inte mitt samvete tillåta mig att kräva tillbaks några pengar. Har uppfödaren av misstag kryssat i rutan för avel…. eller!!!! Låter märkligt i mina öron detta. Det bästa tycker jag är att du pratar direkt med uppfödaren till katten och försöker komma överens om något. Med lite goodwill brukar det mesta gå att lösa.
Lycka till
Nej, uppfödaren kryssa inte fel, katten är såld som avel…det är det som är saken…som sagt antar man har rätt ångra sig senare ( köpte från start till sällskap) men kattens pris var avelspris, vilket känns nu dumt ha betalat för det första för att då skulle jag inte ha den i avel, och andra för att den är nu sjuk.
Så det jag menar är det känns fel jag betala så mkt för en katt som nu om jag önskat fungerar ej till det, det är ju anledningen till höga priset
Betalar man extra för en avelskatt bör man se till att det skrivs ett kontrakt om vad som sker om katten pga. sjukdom/defekt/infertilitet inte går att använda i avel. Nu är det ju för sent för det, men till nästa gång kan du ha det i bakhuvudet.
Jag är ju inte själv uppfödare, men enligt min erfarenhet så är priset det samma oavsett om katten ska användas i avel eller "bara" vara sällskapskatt… Eller har jag helt fel?
Vissa uppfödare har olika priser om katten säljs till avel eller till sällskap.
Och då tycker jag definitivt att man som köpare ska ha nedsatt pris om sedan katten inte lämpar sig för avel.
Jag köpte en katt utan avelsgaranti som var tänkt för avel och fick kastrera henne för att hon var olämplig för avel. Så kan det vara. Jag skulle aldrig kräva kompensation för det eftersom vi inte hade något sådant avtal.
Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com
Ett mycket känsligt område kan jag tycka.Beror nog helt på hur uppfödaren å sin sida uppfattar detta . Men ett kontrakt är ett kontrakt. För min egen del är det inget att knöla med, utan det följer man från båda sidor tills/om/när annat har avhandlats och bestämts och bägge parter är nöjda och överens.Man ska kunna lita på dem man gör affärer med.
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora
Jag tycker att det är självklart att uppfödaren ska ersätta dig om katten inte kan användas till avel. Som konsument har du ju rätt att kunna använda en vara i enlighet med dess syfte, för att vara krass och tala om hur detta faktiskt klassas avtalsmässigt. Och för att fortsätta i all krasshet har du med andra ord rätt att reklamera katten eftersom den inte lever upp till att kunna användas som avelskatt.
Brr, längtar efter att konsumentlagar görs om så att sällskapsdjur inte klassas som vilka varor som helst…