Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikett: allmänt-cornish-rexprat
Läst 1491 ggr
Avots
0

Svullen hals på kattunge

Min lille Cello som är drygt 5 månader har blivit väldigt svullen på ena sidan av halsen det ser ut som om han har ensidig påsjuka. Knölen som är i storlek som en stor oliv är hård och går inte att flytta på. Jag har försökt titta honom i munnen och tycker mig ana att det är någon gul gegga där längst in, men han är ju inte så sammarbetsvillig precis.

Är det någon som har varit med om något liknande

Leffe
0

Kan det vara ett insektsstick av något slag eller är det någon typ av böld

[Silkwaves]
0

Mina föräldrars huskatt hade en knöl inte på halsen men väl på kinden som visade sig vara en rest av något förhistoriskt tandanlag enligt veterinären. Knölen innehöll förutom den tillväxande tandenäven var. Under kissens levnad operperades han tre gånger för att ta bort tandanlaget och varbölden som dess utväxt gav upphov till . sista operationen gjordes när han var 17 år och han fick leva 2 år till. Han var högt älskad den kissen.

Men precis som Leffe säger insektsstick eller bödl är nog troligast och en tur till veterinären väl motiverad . Halsar kan ju svullna igen med risk för andnöd.

Lycka till

Spotless
0

Isch, stackars liten. Kan tyvärr inte hjälpa dig, men tycker nog att du bör få det undersökt. Som Anki säger så finns risken för komplikationer, otäckt om halsen svullnar igen.

Denna kommentar har tagits bort.
miano
0

Stackars lilla cello,hoppas det ordnar upp sig.

Jag skulle nog som de andra också sagt,försöka få någon veterinär som tittar på det.

Hundar har ägare.Katter har betjänter...

Änglatassen's Cornish Rex

Avots
0

försökte hitta en söndagsöppen veterinär här på landet i går, men det var övet 10 mil till närmaste, avvaktade därför till i dag eftersom han inte verkade speciellt tagen av knölen. Hade bestämt oss att åka till veterinären i Sala 3,5 mil bort i dag, men knölen var betydligt mindre i morse och Cello väldigt busig och pigg, knölen har minskat under dagen, får se hur den ser ut i morgon. Jag håller nogrann koll. Precis som ni skriver så är ju knölar på halsen lite otäcka. Han kan mycket troligt fått ett insektsbett eftersom han är ute i sin ratfård på daganra når han vill. Det kan ju också vara tänderna han är ju i värsta tandbytarålder…… Får se hur han mår i morgon……….

chikan
0

Skönt att höra att det verkar gå åt rätt håll! Har det blivit helt bra nu?