Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettavel-genetik-och-uppfödning
Läst 4493 ggr
citrina
0

Temp innan förlossning...?

Brukar ni tempa era honor sista dagarna innan förlossnig?

Ika är på dag 61 idag och jag var iväg och köpte en temp precis. Har ju inte temapat henne innan så jag vet tyvärr inte hennes normaltemp. Iallafall så hade hon 38,1 i temp. Vad jag läst så ska tempen sjunka till ca 38,5 innan förlossning…

Ev har magen sjunkit, sambon tycker det men han har inte kollat så noga och jag vet inte vad jag tycker riktigt, håller nog med men när man tittar och tittar så ser man ibland inte skogen för alla träd.

Ljuvren känns ganska fyllda men jag har ingen erfarenhet av mjölkljuver på katt så…

Hon har inte bäddat någonting alls och jag har inte sett till nån slempropp.

citrina
0

Fast nu så¨g jag på ett annat ställe att tempen skulle sjunka till 37,5…

Nåja, ni som har tempat, har det blivit nån förändring innan förlossningen?

Fritz
0

Jag har tempade när jag skulle ha min första kull. Dom går först ner i temp och sedan går dom upp i normal temp innan dom ska ha sina kattungar.

Dolleminas
0

Jag har aldrig tempat nån katt, och inför förlossning tror jag (min mening) att det kan vara stressande för honan…

citrina
0

Ja hon har iallafall inte fött några ungar än. Samma temp nu på senkvällen så 38 verkar vara hennes normaltemp. Inget bäddande eller oro. Hon har dock helt klar börjat fylla på ljuvren. Magen hissar hon upp och ner som det verkar, ibland står den ut i 8 hörn ibland hänger den mer. 

Hon är rätt lugn med temp-tagandet så det tror jag inte är ngt direkt stressmoment för henne.

Spännande är det!

Krycke
0

Vi brukar inte tempa våra honor när det börjar bli dags, det brukar synas ganska tydligt när väl magen "halkar" ner.

Jag har nog bara märkt att vattnet gått 2 av 4 ggr, en av gångerna då en av våra honor släppte vattnet i knäet på mig när jag satt i soffan, svårt att missa då, den andra gången klev jag i det… =P

Ett hett tips är att bädda iordning något mysigt åt henne annars kanske hon föder i ditt sovtäcke som en av våra gjorde för mig Glad. Lycka till =)!

citrina
0

När jag var 3-4 år födde vår katt ungar i min säng mitt i natten. Jag var måttligt förtjust och tydligen hade jag tyckt att vi skulle sätta in en annons i tidningen och sälja både katten och ungarna…

Nåja. Bolåda har hon fått och hon sover där på natten åtminstone om man tar bort alla andra mysiga alternativ…

Ingen beteendeförändring. Mamma och halvsyster har fött sent så det är väl bara för mig att ställa in mig på att det tar 6 dagar till innan det blir några småknytt. Viktmässigt så fortsätter hon att öka ca 70 g var 2-3 dag. Idag (dag 62) står vågen på 4010g, en viktuppgång på nästan 1,2 kg.

citrina
0

Ja nu har tempen sjunkit till 37.3 efter att ha legat stilla på 38 under två dygn. Tempade vid 11 idag och då var den 37.7 och provade att ta om den nu för att se om det bara var ett felvärde men den hade sjunkit ytterligare. Kanske att det blir småknytt här inom det närmsta dygnet Glad

Eine
0

det var kanske inte riktigt dags än. I dag är det ju dag 65? Så det är nog mer realistiskt att du  tempar henne nu, om du känner att du måste.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

[Silkwaves]
0

Varför tempa? Känns onödigt att stressa den stackars högdräktiga missen . Ta det lungt ungarna kommer. Iakta beteendet gosa med henne och njuta av den underbara väntan. Titta om slemproppen har kommit. Den brukar komma som tidigast inom 1 dygn innan förlossningen men undantag finns förstås.

Njuut.  

Lycka till nu.

citrina
0

Tack! Vi njuter för fullt här hemma - speciellt som jag är ledig hela veckan och inte behöver känna nån stress.  

Hon blir inte stressad av att man tar tempen. En hög med godisar och hon märker knappt att man sticker in termometern, men eftersom den nu bevisligen sjunkit så behöver man ju inte kolla. Tycker att det är intressant att följa alla tecken och att tempen sjunker är ju ett av dem.  

Hon har varit precis som vanligt tills nu. Nu ligger hon mer och myser. Hon verkar lugnare/aningen inåtvänd. Inget bäddande utan hon har placerat sig på den enda kluddbeklädda stolen i köket och där ligger hon nu och slappar. Ingen slempropp men lite kladd/slem i baken har jag sett. Men hon kanske bara luras, det återstår att se.

Eine
0

det är slemproppen, något annat kladd "finns inte " i det stadiet! Inom ett dygn har du säker bebisar…

smirik
0

#9 Ika är nu ganska svår att stressa hur lugn som helst och mycket tillitfull mot matte och alla andra - Besökte henne i går och hon var totalt opåverkad av allt - mycket mindre än vår egen Iris som blir en humör bomb hon skulle alldrig tillåta det Skrattande (lika älskad ändå)

Katter är olika & eftersom jag känner Citrina tör jag nog uttala mig om att hon inte skulle tempa Ika om hon blev stressad av det. Det så lätt att döma hur andra gör för man själv gör olika.

#10 vänter spänd hemma…blir nog snart då Skrattande

citrina
0

Ja det verkar som att sambon får gå och äta själv hos sin kompis ikväll. Glad

Eine
0

Hmm..eller be dem ta med maten hem till er

citrina
0

Har funderat på det men han brukar laga ganska avancerade grejor så det är kanske inte så praktiskt. Men jag ska föreslå att sambon tar bilen och åker och hämtar både kompis och mat.

citrina
0

Ringde sambon - det är imorgon vi är bjudna dit… Bra att jag har koll på dagarna…

Eine
0

hehe, viktiga saker håller man i huvudet, resten hinner man ta reda på..

citrina
0

Ja nu ser det ut att vara på gång. Ika har förvärkar var 3-5 min ungefär. Magen blir stenhård, som 2 hönsägg på var sida. Hon har varit och slumrat en vända i bolådan men nu tog hon en promenad.

Ang. tempen så har den hållit sig på 37,3-5 under nästan 2 dgr men men hade stigit till 37.8 vid midnatt.

citrina
0

Första fosterblåsan 6.30.

Sätesbjudning.

smirik
0

Oj oj vad spännande - håller tummar allt går bra stort nospuss till Ika

citrina
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En röd född 6.41 och en blå född 6.50.

citrina
0

Det finns fler i magen.

citrina
0

En Creme (el kanske snarare röd)  född 07.29!

Gud så duktig hon är lilla Ika-gumman!

citrina
0

Ytterligare en finns i magen!

Det här är fantastiskt :-)

[Silkwaves]
0

Grattis till de tre som kommit - Spännande.

smirik
0

KyssKyssKyss duktiga ika …grattis till dem 3 som har kommit…uh det så spännande

citrina
0

4 st ute! Sista var ytterligare en creme eller kan det kanske vara choklad??

Time will tell.

chikan
0

Men å vad roligt med onlineförlossning! Och hjälp vad kul med röda och creme-ungar! Kyss Jag kommer med spänning följa kullen!

Medea
0

Grattis till kullen! Kyss

citrina
0

Här är dom!

MonicaLagerquist
0

Grattis till kullen.

Stolt ägare till tre La permer

rexmamma
0

Grattis till dom söta småttingarna Kyss

citrina
0

Här är färgerna.

Troligtvis är det 4 hanar.

citrina
0

Mamma och bebisar har fått flytta in i lådan. Föda ville hon göra på filten på golvet - tur att jag plockat med lite underlägg hem…

citrina
0

Här är länk t fotoalbumet som kommer att fyllas på efterhand.

http://galleri1.southernwaves.se/

Fritz
0

Grattis!

smirik
0

Grattis grattis igen Skrattande jag tror absolut du har fått en choklad - tycker inte den ser röd ut - åh så fina dem är små Ika/Abbe bebisar …

Medea
0

#37 Vilken av dem är det som skulle vara choklad? Jag tycker att de ser röda ut allihop (utom den blå), även om en av dem är lite ljusare. Generad

smirik
0

Bild 34 - kattunge nr 2 från mamma's huvud - tycker jag ser choklad ut - sen kan bilder lura en mycket

Strawberrygirl
0

Oj vad kul! Grattis! = )

citrina
0

Det kan faktiskt vara en röd hona (den rödaste) och 3 pojkar.

Tre av ungarna har tydliga små förstadium till kulor men inte den röda.

citrina
0

Tack alla som grattat! Det har varit en lång natt. Ika fick förvärkar vid ett-tiden och sedan har hon och jag bara slumrat kortare stunder, vi har bott i gästrummet senaste dygnen för att sambon, som måste jobba den stackaren, skulle få sova. Kl 05.30 kom Ika och lade sig i sängen hos mig och jamade högt. Första rejäla värken som jag såg kom ca 05.50 och sedan tog det bara 40 min innan första ungen dök upp. Roligt att det skedde på morgonen så sambon kunde vara med och uppleva miraklet.

AnneAlva
0

Grattis till de fyra bedårande små liven! Jag tror att du har fått (från vänster på bild 34) en röd, en lila, en creme och en blå.

---------------------------------------------------

Att leva utan katt är inte att leva.

S*Godreign's Cornish Rex

Eine
0

Du ska inte tro att det är färdiggrattat än..Jag vill också vara med! Grattis till de underbara ungarna och stor nospuss till mamman!

:balloon:

citrina
0

Tack!!

Här är en bild på vad jag tror är honan (till vä) jämfört med hur alla de andra ser ut (hö).

Eine
0

Jo det ser ut att vara en stor skillnad..

citrina
0

Ja men… man blir ju osäker, speciellt som honan var störst och först och RÖD.

Dolleminas
0

Ibland kan färger förvilla… hur som helst grattis!!!

Clee
0

Stort grattis till ungarna och att allt gick som på räls!

Eine
0

Visst är mamman padda och pappan röd?? Då kan du få röda honor.

Spotless
0

Grattis till kullen! #39 nej, nej, nej, den är inte choklad. Tycker inte heller att den blå är blå, tror mer på lila där… Fast det är ju jättesvårt att avgöra utifrån bild, man blir ofta lurad av att blixten slår på olika sätt eller av sin egen inställning på skärmen.

Min gissning är en röd, en lila och två creme alt. att en av cremebebisarna är padda (men om den är hane så blir ju det lite svårt…).

Eine
0

#51 jag tänkte också lila , rött och creme….ev någon padda

smirik
0

Jag tror på samma färg kombination som #43 -kan gott se att den är för ljus till choklad men röd/creme tror jag inte på. Så Röd, creme, Lila och blå. Tycker inte det är tvekan om den blå är blå. allt för mörk i färgen till lila

Buffy-co
0

Grattis till söta småkrull!KyssMysiga färger…

Eine
0

här har jag en lila

Eine
0

och här..

citrina
0

En undran… Jag trodde att öronen skulle vara vikta, men alla ungarnas öron står rakt ut.

citrina
0

Och om någon inte fått nog av bebisbilder så är galleriet uppdaterat… Skrattande

http://galleri1.southernwaves.se/#home

Medea
0

Sötisar! Tror på Spotless linje angående färgerna, en röd, två creme och en lila.

citrina
0

Ja jag är nog nödd att hålla med. Creme:arna är väldigt lika. Sen kan det ju vara silver med i leken också.

Men det är häftigt med en röd hona! Hon verkar vara den tuffaste och mest försigkomna i kullen

(ja se dessa rödhättor… Skrattande )

smirik
0

men åh så söta dem är…stora och fina puss på dem allaKyss

ps abbe har firad med räkor

citrina
0

Det gjorde han rätt i!

Ika får mat på sängen :-)

Ja de var stora och välnärda, vikt 102, 99, 97 och 94.

Eine
0

mat på sängen, du är en klok matte du!

[Wiveka]
0

Stort grattis till kullen!!!