Få katt att gå upp i vikt
BAntningstrådar ser man lite då och då, men jag kan inte minnas att jag sett en tråd hur man får sin katt att öka i vikt.
Jag har en huskatt, 9årig kastrerad hona, som alltid har varit kräsen och smal. Det är inget som jag överlag oroar mig för och ingen veterinär har tyckt att det är nån fara för henne.
Men så skaffade jag ju en devon, som visade sig ha känslig mage och fixar bara RCs sensible. Då huskatten småäter hela dagarna måste maten kunna stå framme hela tiden, så även hon har fått nöja sig med RCs sensible. Nu tycker jag dock att hon är tunnare än vanligt.
Vi ska på semester till sommarstugan nu och då kommer devonen bo med min mamma, medans huskatten får följa med och njuta av utelivet dagtid. Tänkte då passa på att försöka göda upp henne lite, men med vad?!
I bantningstrådarna läser man ofta att burkmat är vägen att gå och det är väl det enda som min katt kan tänka sig att äta m lite större aptit…
Vad har ni för tips? Planen är att ta med en del smakpåsar av olika torrfoder så hon kan välja det hon helst vill ha och ssen är frågan om jag ska ge henne burkmat med eller om vi ska skita i det??
Vi har ju en tunnis och en rundis, och vi ger tunnisen lite kittenmat ibland, för att han inte ska bli för tunn. Kan det vara nåt hon kan gilla? (Torrfoder, alltså.)
Har fått tipset att få en katt att äta mer torrfoder eller att äta torrfoder att man värmer det i mikron några minuter på svag värme. Då kommer fett och framför allt smaken upp till ytan

Det finns ett foder hos veterinären som igentligen är för matsmältningsproblem
INTESTINAL är ett lättsmält och energirikt foder, för att det då krävs mindre portioner. Innehåller utvalda fibrer som bidrar till att återställa tarmfloran och stimulerar det naturliga försvaret i tjocktarmen. Detta foder är mycket smakligt och genom att katten äter det med god aptit återhämtar sig den snabbare. Kan ges under hela livet.
Detta fodret har ligger på 32% protein och 22%f ett, jag vet endel som varit för magra och fått detta, dom har blivit jättebra i hullet och etersom det är lockande i sin smak så vill dom flesta äta det.Det finns i blött och torrt.
Jag har alltid en påse blötmat hemma ifall det blir dåliga magar, min kastrat var dålig för ett tag sedan och fick detta som tiorrisar och det tog knappt en halv dag så var han bra igen.
Lycka till =)

#4 vilket märke?
Vi testade ett veterinärfoder som hette intestinal (minns ej märket nu, men det går nog att ta reda på) till devonen då han var så dålig, men han blev enbart sämre av det fodret! Så det är inget jag kan ha framme till dem konstant. Men kanske ska jag köpa med nån burk av det till sommarstugan iaf…
Kom på att jag ska ha en burk med återhämtningsfoder som ska vara väldigt energirikt nånstans. Hoppas den inte har gått ut, så ska hon få det med.
Tack för tipsen

#2 att få i henne någon typ av "riktig" mat är inte att drömma om! Ibland kan hon tänka sig att ta en minimalbit av något kött, men det är nog mest för att vara snäll. Erbjuder man en andra bit går hon jämt. :/

#5 Intestinal är Royals vet foder.
Jag har bara positiv erfarenhet av detta men alla katter är ju olika =)

#7 ok, isf var det väl det vi testade då och som sagt så var det allt annat än bra till min katt :( Men det kanske funkar bättre om det kommer till att få den andra kissen att gå upp i vikt.