Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etiketthälsovård-skötsel-omvårdnad
Läst 922 ggr
AnnaOAstrid
0

Behöver hjälp!!!

Jag har ett litet problem med Astrid…

De hår hon slickar i sig när hon tvättar sig gör att bajs "korvarna" fastnar i rumpan på henne….eller de sitter ihop i varandra så att säga… Detta ger att när hon går på lådan så blir det ibland hängande kvar i rumpan o sen har jag bajsspår i hela huset där hon sprungit för att få los den med ändan i backen…

Finns det något som man kan göra åt detta??

KRAM Anna

MariaT
0

Man kan ge mer fiberrikt foder som binder in håret bättre, sen har jag hört att endel ger katten lite olja varje dag för att det ska underlätta.

rexmamma
0

Fast… cornishpälsen borde inte vara så lång så att den skulle kunna binda ihop bajskorvarna tycker man … Det kan inte vara hår från människorna i familjen som slinker ner i lilla kattmagen? En del katter är ju fenor på att sätta i sig sånt som inte är bra för dom.

Jaha, det var ju inte mycket till råd jag kunde ge Generad

Skickar pussar och kramar till Astrid och hennes matte iaf Kyss

AnnaOAstrid
0

#2 Jo…men det är allt Astrids hår, det ser jag….det liksom trulsar ihop sig…Hon har ju faktiskt "ganska" långt hår..

Tack för alla pussar o kramar!!!!

AbigailGabble
0

Vi har bara råkat ut för det där vid nåt enstaka tillfälle (men då var det mattes hår Generad), så vi har inte behövt vidta speciella åtgärder. Däremot har Peter fått äta lite extra olja då och då, just för att få lite bättre glid Flört på bajset. Peter är ju smal och behöver säkert lite extra fett, och det har gjort susen. Dessutom älskar han det! Vi har bara hällt nån halv tesked rapsolja ovanpå hans torrfoder under några dagar, sen har det varit bra igen. Vi ska faktiskt dessutom börja ge honom extra olja i kapslar nu, hans päls är lite tufsig, så veterinären rekommenderade det. Och som sagt, han behöver nog lite extra fett dessutom. Så testa med lite olja - jag tror inte att det behövs särskilt mycket. Det får ju inte bli föööör mycket glid. Skrattande

MyTwiggs
0

Jag har en liten tokfia som älskar att slicka i sig hårstrån. Hon kan sitta på min axel och så hör jag hur det börjar smaska.. Hon brukade ofta göra det så kallade "bajs-tricket" (som någon här på forumet myntade) då hon kom farande, jagad av en elak bajskorv. Jag har alltid håret uppsatt nu, så hon har inte gjort tricket på länge.

Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

Buffy-co
0

Hmmmm detta kanske vore något??Flört

(mer allvarligt.. så finns det ju foder som är mot "hairboll" som det står har jag för mig…..Jag vet att Hills har ett..men vet inte hur bra dom är i övrigt - ingen erfarenhet av det..)

LinusCRX
0

#6 Hahahhaah.. vad hittra du allt skojigt? Skrattande

AnnaOAstrid
0

#6 *Asg* Underbar ju!!! En sådan vill jag ha!!

Jag har redn mat som ska motverka det där…men kanska ska prova annan sort… det är bara det att Astrid ratar all annan mat..*suckar* Jag har försökt att få henne att är "riktig" vetrinärsmat… men hon strejkar… "In home" är det enda…. Vad gör man när dom vägrar egentligen…hur länge kan/orkar man vänta ut dem? Det jamas ju en hel del ;-)

#4 jag provar med lite olja :-)

Buffy-co
0

Har mina hemliga källor…Flört

Njaee…*hrm*..den där finns visst bara på planeringsstadietOskyldig

Jag brukar hälla lite vatten på torrfodret… de brukar gilla att först sörpla i sig det -som då blir lite smak på - och sedan brukar maten gå i av bara farten..Nu har jag inte haft en matstrejkare..Generad..men när Danne var sjuk och hade njurfoder ville han ibland inte äta-och han behövde få i sig, och då fick jag "igång" honom att äta..

Buffy gör jag så ibland åt för att han tycker det är så gott - han får Orijen torrfoder bara nu-fick även Mjau tetra förut.Fastän han dricker bra är det ju bra med extra vatten…
Du kan ju prova om hon gillar maten bättre då?Alltså inte låta svälla utan ge direkt med vatten över!Har hört fler katter som gillar det..

AnnaOAstrid
0

#9 Kanske vore en bra ide´…fast hon är riktigt duktig på att dricka faktiskt…för det har jag oxå funderat på…om det behövs mer vätska.

Nu ska jag ta med kidsen på resturang… Sambon är på svensexa idag så vi kan "gör lite som vi vill idag" = så lite som möjligt!

aggeelin
0

Jag har samma problem - fast med Maxen som har lång päls - förut hände det några gånger per vecka och det är inte roligt. Jag vet inte vad man kan göra åt det, men när det har hänt får jag plocka bort kottar som ramlar och sen får Maxen barnpuder så att bajset sugs upp… hmm så kul…

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

AnnaOAstrid
0

# Bajset sugs upp???