Avel är fantastiskt!
Det är så kul med avel, att få följa med kattungar när de föds och utvecklas. Men det som är mest spännande är ju det som sker i långa loppet, vad som händer efter flera generationer!
Jag började ju med en aningens medelmåtta fröken, S*Enduro's Bestla. Hon är inte köpt för avel utan sällskap, jag skulle ju bara ta en kull, som så många andra, men så blev jag fast.
Hoppas ingen tar detta som en skryttråd, för det är det absolut inte utan mer en fascination över livet och genetikens mirakel! För det är verkligen ett mirakel när varje kattunge föds!

Jag tycker Bestla är jättefin 
Även om det är spännande med utveckling!

#3 Bestla är en riktig sötnos
Men hon ser mer ut som en huskatt med lite stora vågor på ryggen. Besökare som kommer och tittar tycker hon ser "normal" ut 

Jättekul tråd Anna!! Mera sånt!!
Det skulle vara så kul att få lite mera utbildning här också..när du hinner och har lust?(eller någon annan som känner sig manad..)
Just denna linje (hrm..säger man så?
) var ju jättekul att följa tyckte jag….hihi..Vad ska det nu bli utav Miss Troubles kattunge..Rory (Vilda) sen då??
Och..hennes (förhoppningsvis) ungar??
Jättespännande!!
Bestla är lite som Buffy tycker jag..och precis som du skriver-mina kompisar som inte gillar Cornish tycker ju att Buffy är sötast och ser ganska normal ut..(konstigt nog tycker de ändå han är lite speciell-men fin..Jag tycker ju han ser helt "vanlig" ut..Men de är väl vana vid långhårs-husisar…)
OT:
Bifogar ett foto som visar ganska bra på skillnaden på Buffy och Danne i typ - även om det är ett dåligt foto..och Danne här är sjuk och dåligt pälsad..De är ju inte släkt, så det hör ju inte hit egentligen..men tänker på hur olika dom kan se ut..
(Buffy väger 1 kg mindre nu än på detta foto!)

Härligt alltid kul att se hur utvecklingen går framåt :)
//Christine mamma till Orion *160123
med S*Magic Paw's Cornish Rex Katteri och Storpudeln Spike

Mycket fin och intressant serie! Tack AnnaS
Roligt!

Finns det inga mer som kan visa lite generationer..Det är så kul att se..

Nice
//Christine mamma till Orion *160123
med S*Magic Paw's Cornish Rex Katteri och Storpudeln Spike
Åh, vad fina katter. Verkligen spännande och bra idé att lägga ut flera generationers katter. Men skulle ni kunna skriva hur ni har tänkt med aveln från det ni började? Sökte ni efter någon speciell karaktär? Eller parade ni helt enkelt snyggingar med snyggingar?
Tänk att få en en kull efter Estin o spara en honkatt efter honom som man kan ställa ut också… *drömmer mig bort*
//Steph
Vad roligt!!! Jättekul tråd, vill gärna se fler generations skiften! 

Jag har ju inte haft så många kullar ännu men med de ovan så tänker jag först villken typ jag gillar ..Högbent , smal, stora öron och jag gillar ju då inte den fifeprofilen utan jag gillar Cfa profilen med en liten bump..samt starka hakor och en lång svans.välpälsade men inte för mycket päls utan den fina korta med många vågor..Så tittar jag på min hona vad jag önskar mer av tex hakor och hittar en hane som passar henne..och det gick ju bra och blev nästan vad jag ville ha..sedan jobbar man vidare på avkommor och förbättrar ytterligare med vad man önskar förbättra..Att de ska vara friska och trevliga är en självklarhet..Om inte kissen är bra mentalt utan rädd och fräsig så får den vara hur snygg den vill men då avlar jag inte på den..Stackars kissen har ju fullt upp med sig själv och ska inte behöva ställas inför krav som utställning och bli mamma..
Kort på Jack Black S*Pemicos Placido da Prada..

#27 Efter min första kull så letade jag efter en hane till min Ariel och hittade då S*Mammgårdens Ässet på en utställning. Jag bara gapade! Han var så snygg och jag hade ingen aning om hans existens, annars brukar man ju ha lite koll på detta. Ägarna skulle bara testa att ställa ut - vilken tur att vi hamnade på samma utställning!!
Jag frågade om jag fick låna honom till min Ariel och det fick jag och eftersom jag fick låna hem honom till mig så frågade jag om det var OK om Bestla träffade honom också. Det var så den linjen startade. Jag har inte kommit lika långt på Ariel-sidan, men jag hoppas komma igång snart
Däremot så har andra kommit längre med Ariels avkommor, jag fick tillbaka Ariel långt tillbaka i en stamtavla när jag lånade S*Bimsie's Schrödinger Silverdröm till S*Jazz-Annas Miss Trouble och det är en dotter i den kullen som är Vilda 
Skickar med en bild på IP & EC S*Mammgårdens Ässet som tillsammans med min Bestla är starten till det hela
Han är inte bara starten på min linje utan ägarna fastnade de med och har nu stamnamnet S*Rexmyntas.
Att para snyggingar med snyggingar ger inte alltid snyggingar. Jag tycker min Bestla har, i jämförelse med sin egen typ, gett så mycket bättre kattungar än vad Ariel gjort som är något bättre än Bestla i typ. Ariels kullar har varit mycket spretande i typ medans Bestlas har varit mycket jämna. För mig är avel att förbättra något och att då ha ett "utgångsmaterial" som är något "sämre" är en extra utmaning. En "sämre" katt kan också ha avelsegenskaper som är viktiga, som t ex min Bestla, hon är en utmärkt mamma, så lugn och harmonisk och haft extremt lätta födslar. Men hon är en väldigt blyg katt och det är inte särskilt typiskt för en Cornish Rex. En snygg katt som inte kan föda är absolut inget att ha. Det är inte alltid heller det yttre är de egenskaperna man behöver. Egentligen, för mig, så har alla friska katter ett avelsvärde. Med bra planering och rätt kombinationer så kan det bli kanonbra kattungar även om föräldrarna inte är stjärnor!

oopps Kom inget kort på Ässet..

#31 Jag har redigerat inlägget så många gånger så bilden trillade bort
Får alldeles för mycket hjälp av kattungarna…

#11 Wow vilken helt otrolig lång svans han har..
eller hur??
Snygging..
Hoppas den kommande kullen blir lika fin som den med Jack som pappa - den med bla Stig som unge…
Jag är ju så kär i din Nappis…
Jättekul att se hur generationerna ser ut-kul om fler kan lägga till linjer här!
Vad kul att ni delar era erfarenheter!
#29. Jag håller med dig i nästan allt vad du säger om typen. Det ända jag inte håller med om är öronen, jag tycker inte om extremt stora öron, ser så opropotioneligt (men gulligt förstås!) ut. Men är det inte så att man söker att göra sin ras lite mer raslik, lite mer "extrem" ut (hoppas ingen tar illa upp, jag undrar bara..)?
Jag skulle ju säga att min hane har en stark haka och normalstora öron, tror han kommer få sin fars päls som är finlockig, inte tjock. Han päls är lite sen, han har precis börjat få så lång päls att man kan skönja vågor (på sidorna, ej mitt på ryggen). Eftersom jag inte kan uttala mig så proffesionellt om hur min katt ser ut (för jag inte studerat och lärt mig hur en "snygg" rex ser ut [vilket ju säkert varierar]) så undrar jag vad ni säger om min rex. Har han normalstora öron, stark haka? Jag kan ju inte bedömma riktigt…(bilden är inte den bästa +några månader gamal).
Uh, vad svårt det måste vara att vara domare. Finns så många olika varianter och typer som är fina…

Jag tycker han ser häftig ut..vad heter han på stamtavlan?
och inte har han små öron, lagom tycker jag..

#35 visst är det Vågade Veras Estin? Honom och dig hade jag äran att träffa i Linköping när han slog min Quadrophenia i BIVen. Han är fin!
Åh, vilken trevlig tråd. Jätteintressant! Några namn känner jag ju igen i Linus stamtavla oxå 
#36. Tack! :D Precis som Spotelss skriver så är det Vågade Veras Estin han heter.
#37 Hej! Jo men så är det nog! Nu var det så mycket katter och folk jag träffade och allt var så rörigt på första utställnignen så jag är inte hundra på vem du är (du får ursäkta). Var det du som ställde flera katter då? Som hade en maskad hona? Isf vet jag! :)
Hans andra utställning blir den 6:e oktober i Nyköping som "min" kattklubb Östkatten anordnar (ngn mer som ska dit?).
Estin kanske har en brud på G också, man vet inte riktigt…
Fotade lille Pestin idag.

Eftersom det började pratas om avel och liknande i en annan tråd så kom jag på den här tråden där vi visade upp lite resultat i olika kullar och kombinationer :-) Så jag puttar upp den liten eftersom diskussionen har startat igen :-)
Fyll på med kullar och generationer!!! :-)

Vilken kul tråd. Jag har ju inte lyckats komma igång ännu, men det gör itne mig ett skvatt.. Vem vet.. det kanske kommer att ta fem år, eller kanske tio. Om det går som det ska ser min första kombination ut såhär
S*Faries Jersey Girl + S*Brave new curl Evil doer
Sen kan man ibland tänka… Vad ska det bli av mig? *fniss*
Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

Hihi.. Ja, tänk vad ska det bli av dig goa lilla Twiggie..
Kul tråd.. Men nog finns det fler som har kort att visa,,Jag tycker det är väldigt rolig tråd..