Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettavel-genetik-och-uppfödning
Läst 1124 ggr
MagicPaws
0

Behöver hjälp!!

Jag testade blodgrupperna på Ravi och Bellini samtidigt på djurkliniken här i piteå och skickade till Tirri Niini i finland.
Svaren jag fick var att Ravi är B och Bellini är A.

Dock är jag orolig om proverna råkat blandas ihop eller liknande och det är tvärt om så kan det betyda katastroff för min kommande D-kull, jag vill inte att Bellini ska förlora en kull till.

Ravi's pappa är ju en import, och enligt uppfödaren till hans pappa finns inge B-blod i de linjerna, dock anser jag ju detta vara omöjligt att veta. Hans pappa parade även en B-hona som fick två kullar med 4 ungar i vardera varav alla (trotts försök) dog p.g.a. att de var A (alltså 8 ungar), båda föräldrarna är A, visst kan de ju fortfarande vara så att de båda bär på B, men vad är chansen att en A hane inte lyckas producera en enda B unge med en B hona, men lyckas med en annan A hona?

Ravi's kullbror är även han A, samt en halvsyster på mammans sida.
Visst vet jag att procent betyder lite när naturen och slumpen bestämmer men jag är bara orolig för vad som händer om jag har rätt i min rädsla. Vill inte förlora en hel kull p.g.a. en miss någonstans.

Så därför vädjar jag nu till alla som vet blodgrupperna på någon släkting till Ravi & Bellini antingen i stamtavlan eller halvsyskon och liknande. Snälla hjälp mig om ni kan!!

Jag har skickat ett svabbprov till USA men jag vet inte om jag hinner få svaret innan Bellini föder kring den 14-16 Juli. OM jag får tillbaka att han är A kommer jag ta förgivet att hon är B och då kommer jag skilja henne från ungarna och försöka få Idril som jag vet är A att amma dom första 1-2 dygnen för att skydda dem men vill inte göra det om det inte är absolut nödvändigt.

Ravi
http://www.pawpeds.com/db/?a=p&id=630140&g=4&p=crx&date=iso&o=ajgrep

Bellini
http://www.pawpeds.com/db/?a=p&id=506048&g=4&p=crx&date=iso&o=ajgrep

//Christine mamma till Orion *160123
med S*Magic Paw's Cornish Rex Katteri och Storpudeln Spike

Lullan1
0

Oj, fy sjutton vilket dilemma! Jag hoppas verkligen att du hinner få provsvaren i tid!

MonicaLagerquist
0

Med tanke på stamtavlan på honan så skulle jag utan  tvekan förutsätta att hon är B om jag inte hade testresultat.Ferrari som är far till Örn bär B det vet jag han har fått B barn med en A hona.

Troligen hinner du få svaret det tog inte alls lång tid innan blosvaret kom Färgtestet tog betydligt längre tid.Mitt tips är att du mailar till labbet och berättar om ditt dilemma så kan dom säkert skynda på det.

Stolt ägare till tre La permer

Denna kommentar har tagits bort.
Eine
0

Om du inte hinner få svar, så är det ju bara att dela och mata?Det går bra, inte alls hela världen.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Zootz
0

Hej!

Fy sjutton vad läbbigt om det skulle vara så att blodprov blandas ihop? Det kan ju i det här fallet handla om liv och död!

Vad jag vet om Bellinis bakgrund och med Monicas ord så kan jag tillägga att hennes far är A och hennes mor är A. Men jag vet att hennes mormor hade skumt blod AB? Av alla avkommor efter Örn så här långt är samtliga A så vitt jag vet.

Vill du ha mer info om mormor så kanske du kan maila hennes ägare Christel på Magicbrook's katteri? Men fick jag "gissa" så tror jag att Bellini är A. Följer denna tråd med spänning nu.

[Silkwaves]
0

Honans stamtavla bär B. Utan tvekan. Mormor Walkie Talkie är helsyster med min Tittioo som är B-blod. Christel har fått flera B-katter på dessa linjer.

Sedan kan ju som du själv säger slumpen spela ordentliga spratt så visst kan Bellini vara A och Killen B .. men tittar man bara på stamtavlan såå.. 

Tråkigt om proven blandats ihop. Var inte provrören ordentligt märkta? 

Jag skulle tills de nya provresultaten kommit förutsätta att Bellini är B.

MagicPaws
0

Jo proverna var märkta men sen om det blev rätt ändå vet jag inte. Men som alla säger, det kan stämma och det kan vara "fel" prover är ju inte felfria heller.

Hoppas jag får provsvaren före annars kanske jag försöker få Idril att vara amma istället första dygnet eller 2, bara för att vara på säkra sidan.

Clee
0

Jag har aldrig ens hört talas om att prover skulle ha blandats ihop ifrån Tirri-Niini och eftersom hon som har labbet vet att det handlar om liv och död känns det självklart att testerna stämmer. När det handlar om recessiva anlag finns helt enkelt ingen mening att ifrågasätta resultaten via släktforskning, så länge anlaget är känt inom rasen.

Vilken tur att du har en annan hona med mjölk! Om jag var du skulle jag lägga över de nyfödda ungarna hos henne och några av de ungar du redan har nu hos den födande honan för att lugna henne. Lycka till!

MagicPaws
0

#8 Jo det är just det jag överväger att göra… hoppas i så fall bara att båda damerna godkänner det.

Eine
0

Den andra honan är väl A? Dum fråga kanske..

MagicPaws
0

#10 Jo Idril är A… men hade ju som inte velat byta ungar om jag inte MÅSTE… har ännu inte fått nått svar och hon har så smått börjat fylla juvret verkar det som, dock bara lite än. Så misstänker hon inte är mer än ett dygn bort.

Eine
0

Du kan fortvarande dela och stödmata, det brinner ju inte.Det ordnar sig.

Clee
0

#11 Du behöver ju inte byta ungarna om du är rädd att oroa Idril, utan kan ju lägga alla ungar hos henne i stället. Det var mer för att lugna den blivande mamman jag tänkte det kunde vara bra att lägga några hos henne också. Jag är av åsikten att det alltid är bättre att låta ungarna snutta, om möjligheten finns, framför att stödmata och hade tackat gudarna ifall jag haft en A-hona med fyllda juver vid en delningskull. Lycka till!

MagicPaws
0

#13 Jo jag vet att Idril lär vara så "tokig" så hon lär inte neka några fler ungar di… är med Bellini jag är orolig för.

Känns samtidigt dumt att skilja Bellini från ungarna när jag inte har nå fakta för att hon skulle vara B istället för Ravi.

Vill inte vara en hönsmamma men eftersom hon förlorade förra ungen känner jag att OM jag skulle ha rätt i min oro, och kullen dör, kommer jag inte klara av att utsätta henne för en till dräktighet. Känns inte rätt mot henne, och jag skulle inte klara det själv heller.

Hon har inte börjat föda än, men har inte heller fått nått svar av blodgrupperingen av Ravi. Och jag vet ännu inte om jag ska utsätta ungarna för detta när de föds, och Bellini… dom kommer ju gå miste om antikropparna då oxå.

Vet inte hur jag ska göra. *suck*

Clee
0

#14 Kan du inte berätta lite mer om varför du inte tror på blodgrupperingen? Var det något som gick fel? Som sagt var ser jag själv ingen anledning att det inte skulle vara fakta att hon är B men eftersom du inte vill tro på det så låter det som att något gick fel? För som sagt var, ärftligt är det ju inga konstigheter.

MagicPaws
0

#15 Har mest med å göra att Ravi's far inte lyckades få en enda B-unge med en B-hona (2 kullar sammanlagt 8 ungar)

Men att han då skulle lyckas med en A hona… där är min oro i grunden.

Clee
0

#16 Alla Ravis avkommor är alltså blodgrupperade? Jag tycker inte att 8 avkommor är ett särskilt gott statistiskt underlag. Men ett snabbtest skulle ju kunna utreda saken en gång för alla.

LinusCRX
0

Varför inte ringa till Tirri och fråga?

Hon pratar svenska och kan säker förklara hur det hela ligger till om ev prov blivit blandade (vilket jag har svårt att tro) eller hur det funkar genetiskt (hennes specialitet).

MagicPaws
0

JIPPI!! Fick svaret idag!!!

AB Blood Group results for S*Shangri-La Felin Ra-Horakhty(CAT19015):

b/b - Cat is Type B

Nu behöver jag inte oroa mig mer. Men visst är det ett typiskt exempel på hur naturen och slumpen kan spela en ett spratt! Skrattande

Nu ska jag bara vänta på att Bellini ska föda och hon får dia ungarna hur mycket hon vill min älskade sötnos!!!
Nu behöver jag inte vara hönsmamma mer Kyss

MagicPaws
0

#16 Inte Ravi's… utan hans far förlorade två kullar sammanlagt 8 ungar i Neonatal Isoerytrolys.

Men allt stämde och jag slipper nu oroa mig. :)

Eine
0

Skönt att mammakatt kan amma sina små, efter all oro du haft .Ungar mår nog allra bäst av att få dia sin mor.Lycka till!

KaCee
0

Så skönt att du hann få papperna och att allt var ok!

(Men, nu blir jag ju såklart liiiiite oroad att kanske Ravis syster (som jag har) har B-blod. Men hon ska ju testas efter sommaren så då får vi se!

Clee
0

#20 Aha, då hänger jag med. Men gud vilken onödig tragedi - och flera kullar dessutom! Hade proverna blandats ihop då också? För vad det inte vad som hände nu, att Tirri-Niini hade blandat ihop resultaten? Var de ordentligt märkta? Blir ju helt klart tveksam inför att skicka in fler prover än ett åt gången. Lycka till inför nedkomsten!

Denna kommentar har tagits bort.
Eine
0

Mänskliga faktorn måste man kallt räkna med, även om det är sällan det blir fel. Ju fler inblandade desto större risk för att det blir fel,så är det ju tyvärr, fastän alla är noga.

MagicPaws
0

#23 Nä inga prover har blivit ihopblandade eller nå, jag litar på Tirri Niini men fick bara ett orosmoln när pappan inte lyckades få nån B-unge med en B-hona vilket nog många kan hålla med om är ovanligt, men onekligen händer det ändå.

Uppfödaren höll ungarna från mamman i minst 12 timmar men tyvärr dog ungarna ändå trotts försök. Det är ju tyvärr så otroligt olika hur höga titrar en hona har, och finns så många åsikter om hur länge man ska handmata en blandkull. Men hade någon av ungarna varit B hade ju den överlevt trotts di men i dessa kullar dog alla. Mycket sorgligt.

#22 Ja då skulle slumpen verkligen spelat ett spratt på oss och uppfödaren om en A-hane och en A-hona får flera B-ungar i samma kull trotts att samma A-hane inte lyckades få fram en enda B-unge med en B-hona.
Hoppas systeryster är A, hon kan ju dock bära B, men det kan ju "alla" katter om man inte har gentestat och på så sätt VET vem som bär vad.

Eine
0

#26.

12 timmar är inte tillräckligt lång tid..Så synd!

MagicPaws
0

#27 Nä det konstaterade den uppfödaren oxå tyvärr den hårda vägen. :/