Bråck från kastreringen?
Jag har varit lite fundersam nu ett tag. Det uppstod ju en liten invärtes blödning bara några dagar efter kastreringen. Den har nu lagt sig. Betty på toppen och är pigg och glad.
Själva operationssåret (alltså under magen) har varit relativt svullet nu ett tag, så det kanske bara är det. Men tycker att det känns lite för hårt och framför allt så bullar det ut rejält!
Har för mej att jag läste någonstans om någon annan som fick ett bråck efter kastreringen. Hur vanligt är det? Någon som vet?
Provat ringa veterinären, men fick inte tag på dem. Till saken hör ju att hon kastrerades uppe i umeå. Nu är jag tillbaka i östersund. Skall ju flytta upp, men det är ju dock mer än en månad bort.
Hur går det till sådana här gånger, får jag betala för ännu en operation, eller skall de stå för det?
Natali /Natta, Sajtvärd på Sphynx I Fokus.

Det blir ju ofta en ganska stor bula som försvinner gradvis under några veckor. Shmiis kändes ganska hård, jag inbillar mig att ett bråck känns lite mjukare om man petar på det? (Fast jag har ingen egen erfarenhet). Det bästa skulle ju vara om du kan låta någon veterinär kolla på det så slipper du oroa dig. Huruvida du får betala eller inte skiljer sig säkert mellan olika veterinärer, men de borde ju stå för det kan jag tycka.
Jag tror också att det är en vätskefylld bula som kommer att gå bort. Det är visst väldigt vanligt efter kastrering. 
Det är inte ovanligt med rätt så kraftiga svullnader när man kastrerar honkatter. Be din veterinär kolla lite extra när stygnen tas. Min första hona åkte på ett diafragmabråck flera år efter hon hade kastrerats. Detta troligen pga. att hon sytts ihop lite dåligt efter kastreringen och det bråcket kunde jag själv diagnostisera som bråck. Nu var det bara fett som hade tagit sig ut genom bråcket och det kändes som bulor av halvfast material som gick att flytta runt lite.
Ett bråck ska vara mjukt?Har jag lärt mig fel? Det är ju ofullständigt slutna hinnor, som låter tarmar och annat*puta ut*?Är det hårt är det säkert en tillfällig svullnad , som andra skrivit här.
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Jag hoppas att det bara är en tillfällig svullnad. Då hon inte verkar må dåligt eller har ont så känner jag nog att jag kan avvakta. Det är inte stenhårt, men inte så mjukt heller.
Natali /Natta, Sajtvärd på Sphynx I Fokus.
Jissa fick precis en sån bulle på magen i sitt ärr, det gick bort i samband med att vi tog stygnen.

Palle hade som en avlång "korv" i ca 2 månader efter hennes kastrering. Men nu märks det ingenting.
En av mina gamla siameser fick en hård valk som stannade kvar.Hon hade inget besvär av den.
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Hade samma dilemma med Wera, hon fick en vindruva-storlek på sin bula. Men veterinären sade att det kunde vara svullnad utav operationen eller så var hon känslig mot tråden som såret syddes med.. men efter någon vecka så försvann det..