Dillution
Ännu en färg fråga 
Har läst och läst men förstår fortfarande inte grejen med dilutionsanlaget. Fatter att det är recessivt men behöves genet från båda mammakatt och pappakatt?

Ja, det är det som är definitionen av recessivt anlag, det behövs från båda föräldrarna för att det ska bli diluterade kattungar. En katt som är diluterad har bara diluterade färganlag att ge och det är därför en avkomma till en sådan katt alltid får ett dilutionsanlag.

Tack Anna, jag undrade med det dubbla anlägget eftersom pappakatt (Mykros Maserati of Blytt) till vår blåpadda, enbart har svartvit bakom honom äntlig stamtavlan. Sen vet jag många CFA stamtavlar inte är helt rätt när det gäller färg. Vår Nova har t.ex massor choklad bakom sig men CFA dommarna som har färgbedömt dem choklad katter i hennes stamtavla har skrivit dem som svarta (fast dna test har visad annat & katten tydligen är choklad)
Dessutom blev det en en solid choklad i kullen när Maserati blev parad med S*Fort Knox Poison Evy - så jag mistänkar att något av det svarta bakom honom inte är svart, det får ju faktisk vara så.

Maserati måste alltså minst vara både dilutions- och chokladbärare eftersom han både har gett choklad och blått. Skulle gissa att han är svart under det vita samt dilutions- och chokladbärare. S*Fort Knox Poison Evys mormor Kazimirez Eldranka är choklad.