Låna ut katt?
Är det någon här som har lånat ut katt till potentiell kattköpare, eller till någon som vill se om de "tål" cornishar?
Jag har nämligen fått en fråga om jag kan låna ut en av mina katter en vecka. Men jag har inte svarat än… Det är så många frågor som surrar i mitt huvud.
Vilken av katterna passar bäst att låna ut? Findus förmodligen, för han älskar alla… men hur kommer det att funka här hemma med bara tjejerna som inte kommer så där jättebra överrens? Och hur blir det när Findus kommer hem igen? Känner de igen varandra, eller finns det risk för bråk och osämja?
Hoppas att ni förstår hur jag känner, jag skulle bli glad om ni berättar om era tankar, funderingar och kanske erfarenheter omkring detta. *kram*

Jag har också fått den frågan och jag lånar inte ut mina katter. det finns andra vägaer att undersöka om man tål rex eller inte. Jag är alldeles för rädd om mina katter för att vilja låta dom agera som testkatter, vem vet hur katten upplever det och när den kommer hem igen kanske den blir mobbad av de andra.
Nä, min katt är min katt.
#2 Jag känner precis som du, men samtidigt så vill jag ju vara snäll och tillmötesgående…. men usch… nä…. jag vet inte!

Vi lånar inte ut katter härifrån. Jag känner inte att jag litar på någon tillräckligt för att bara sådär ge bort min katt över en vecka till någon jag har träffat endast ett par ggr. Mina katter är som mina barn och mina barn skulle aldrig lånas ut även om någon frågade snällt :)
Däremot får vemsomhelst komma och provnosa både hos oss och våra fodervärdar om de vill kolla sin allergi.

Jag skulle inte ha några som helst problem med att låna ut mina katter.Jo visst skulle det bli tomt men det överlever nog jag.Jag lånar ju andra katter och det fungerar ju hur bra som helst.Har idag lämnat tillbaka Ögonaböjs systerson som har varit här i en vecka.Jag har ju även haft andra uppfödares parningar här hemma.
Mina katter är trygga och sociala och skulle säkert bara se det som ett trevligt äventyr.
Stolt ägare till tre La permer
Kattklubben ArtDeCo har visst något system där man först får nosa och sedan låna. Kolla med kassören för hon har ett finger med i spelet

Jag har lånat ut Candy två ggr och det har fungerat bra. Jag lånade även ut Elvis en gång.
Det är dock inte självklart att jag lånar ut till vem som helst utan det skall kännas bra. Jag ansåg dock att jag haft kontakt och träffat personerna och det kändes bra och att jag skulle sålt en unge till dem om de varit "vanliga" spekulanter. Jag tänkte även att jag lämnar bort honor på parning till personer som känns rätt men som jag inte känner osv…
Jag skulle dock inte låna ut vilken katt som helst utan de som jag vet tar det som ett spännande äventyr och är lika go och glad var de än är. Det viktiga för mig var att skriva ett kontrakt på vad som gällde om något skulle hända samt när katten skulle tillbaka m,m.
Det fungerade bra och skulle rätt personer fråga skulle jag nog göra om det. Nu är dock Candy "gammal" och tyr sig extra till mig så hon skulle inte ut på äventyr igen.
www.racerdonnans.se. Medhjälpare på Cornish Rex i fokus.
Hmm… Tack så mycket för era svar, men jag vill nog ändå inte låna ut någon av katterna. Det känns inte bra helt enkelt, och eftersom jag känner mig tveksam är det bäst att låta bli.
Jag lånar ut katt ibland.Vill ha besök först av personen ifråga, så att jag ser hur vi fungerar ihop.Blir kontakten god, får de låna en trygg ,kanske äldre katt av mig i 4-7 dagar.Likaväl som jag kan sälja en liten kattunge , eller omplacera en vuxen, likaväl kan jag låna ut en katt.
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora
Jag har bara bra erfarenheter av att ha lånat ut en av mina katter till blivande köpare. Självklart är det "magkänslan" som styr och givetvis har jag träffat personen innan när de har varit och "provnosat" här hemma hos mig. Katten som jag har lånat ut gillar nya miljöer och älskar människor så det har funkat väldigt bra. Det har heller aldrig varit några problem när de kommer hem igen.
För min och "lånarens" säkerhet så har vi skrivit ett litet avtal ang försäkringen, att inte släppa ut eller låta träffa någon annan katt, det kan man ju komma överens om.
Det gar visat sig att vi har fått väldigt god kontakt och att de har återkommit och vill ha ytterligare en katt efter ett tag.
Lycka Till Lullan & lita på magkänslan!!
Ta ut all lycka i förskott, det värsta som kan hända är ju att du varit lycklig i onödan
Jag skulle inte göra det för jag är nog lite för fäst vid mina "barn". De får väl helt enkelt komma och vara hos dig och gosa med katterna ett antal gånger och hoppas att de tål dina pälsklingar.
#0 Lullan1
Jag har inte lånat ut en katt men jag har fått låna en utav en uppfödare tidigare. Ska dra hela historien:
Jag är pälsallergiker men har alltid velat ha ett husdjur, då bror min har en Cornish kollade jag upp olika uppfödare och hittade Bodmin Moor som har ett Nosa-Gosa program för de som är allergiker (som de själva är). Efter två besök fick vi låna hem Artemis i ett par dagar och se hur det är att ha katt samt om jag kände av något.
När vi sedan kom och lämnade tillbaka henne så gick det jättebra mellan henne och de andra två katterna de hade, en fertil hona samt en kastrerad hane.
Du kan möjligtvis fråga dem om råd, mest hoppas jag att du får svar på dina frågor!

"#11 Låter lite som mitt då jag också är pälsallergiker och intevill neka någon chansen som jag fått. Hos mig börjar man provnosa och om det går bra och omständigheterna talar för det så får de låna hem en kisse.
#0 och #7 Jag tycker inte du skall låna ut då det inte känns rätt för dig utan hänvisa dem till andra som kan tänka sig göra det (själv bor jag ju lite väl långt från dig annars hade jag nog kunnat lösa det.)
www.racerdonnans.se. Medhjälpare på Cornish Rex i fokus.
Tack för era svar! Ni är så gulliga och omtänksamma!
Jag vacklar fortfarande, men jag är jätteglad för att ni delar med er av era erfarenheter