Rasmus går mig på nerverna...
En mycket krävande liten herre på 2,5 år (kastrerad). Jag började gå ut med honom i sele i början av sommaren för att han skulle få lite extra stimulans då han är så rastlös. Nu vill han gå ut hela tiden och skriker på mig nästan från morgon till kväll… Balkongen duger inte.
Vet inte vad jag ska göra. Jag tror inte han skulle kunna bli utekatt om jag lyckades hitta ett nytt hem åt honom.
Har funderat på att skaffa en kattunge så han skulle få någon att leka med, då "gamlingarna" är mycket lugnare av sig. Men jag känner att jag egentligen inte har tid med en till katt, inte råd heller då jag studerar. Och det skulle kanske inte hjälpa heller med en kattunge då det är ut med mig han vill…
Jag går bara ut med honom en gång om dagen och det tänker jag fortsätta med. Försöker ignorera hans skrikande, han borde väl fatta till slut att det inte hjälper?
Nån som har något tips?
/Sandra.
Oj, vad jobbigt det låter! Jag förstår att det går dig på nerverna. Vissa katter har ett otroligt behov av stimulans och de kan verkligen bli jobbiga om de inte får vara utomhus eller få konstant uppmärksamhet. Man får inte glömma att cornishar är precis som vildkatter, fast med annorlunda look. Som Lorentz sa: Man kan ta ett djur från det vilda, men man kan aldrig ta det vilda från ett djur. Det var Lorentz som fastslog att instinkterna och de naturliga beteendena hos ett djur är konservativa egenskaper som går att göma något med hjälp av selektiv avel, men man kan ALDRIG ta bort dem helt. På mina etologikurser har jag lärt mig mycket om konservativa egenskaper och de dyker ofta upp när ett djur är frustrerat.
Du skriver att han troligen inte skulle kunna gå ute om han flyttade. Varför? Jag förstår att du känner en oro och jag skulle verkligen inte gilla att släppa mina katter ute, men ibland måste man för katternas skulle rucka lite på sina grundpelare.
Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com
Vi har samma problem, och det är svårt. Men jag försöker att ignorera Peter (som det handlar om), och bara hyscha åt honom. Sen försöker jag passa på att gå ut med honom när han faktiskt inte står och skriker - så att inte jamandet lönar sig. Det tror jag är ganska viktigt.
I höstas, när vi fick sluta med promenaderna för att det blev kallt, så tog jag ut honom en gång när det regnade och var just kallt. Sen slutade han att jama vid dörren, så möjligen kan det vara ett trick - att ibland ta ut katten även i dåligt väder, och få honom att inse att det inte alltid är spännande och mysigt. :-)
Jag har haft samma problem tidigare med en annan katt.
Funderar på om det som #2 säger, att göra det när katten inte står och skriker, tillsammans med att koppla det till något speciellt, dvs att när matte gör just "såhär" det är då som jag får gå ut. Men då får detta speciella inte förekomma för övrigt under dagen…
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Tack för era svar!
Jag försöker precis som ni säger att gå ut med honom när han varit tyst ett tag.
En dag när vi var ute började det regna och då fick han lite smått panik, men det hade ingen längre effekt. Jag får väl ta på mig regnstället och gå ut någon dag när det regnar ordentligt 
En helg tog jag med honom till syrran som flyttat till ett hus på landet, hade en idé om att han kanske kunde flytta dit. Men de har en rex-kanin som de har lös på husets markplan när de är hemma och Rasmus blev livrädd för den. Jag fick installera Rasmus i källaren (där vi skulle sova över natten) och han vågade inte gå upp. så den idén sprack.
Det bästa vore ju om jag kunde flytta till ett hus och ha en rastgård på tomten. Tyvärr har jag inte ekonomi till det. (kanske om två och ett halvt år då jag ska vara färdig sjuksköterska)

Ska investera i en kittyshow video också, såg att ni har en sån Abigail-Gabble. Han brukar faktiskt tycka om när jag tittar på "Mitt i naturen"-program. Dom andra missarna bryr sig inte i tv:n.
Åh, håll ut! Oftast brukar det lösa sig med strikta rutiner och tålamod när katter är sådana. Var t ex noga med att försöka gå ut vid samma tidpunkt varje dag så att han känner naturligt när det är dags. Om du ger mat flera gånger om dagen kan det ju vara bra att planera det före/efter en måltid t ex för att via betingning nöta in en vana. Hyscha tror jag inte är så verkningsfullt egentligen utan bäst är nog att ignorera honom när han står vid dörren eller - om han verkligen inte ger upp - distrahera med något annat. Vipplek el dyl. Hoppas det löser sig!
#5 Linus älskar KittyShow speciellt den med fåglar :-)
Vi har samma problem här, men vi gör precis som Abigail_Gabble att Linus får gå ut när han minsta anar det. Han har varit så desperat så han t o m har klättrat upp på skohyllan och försökt hoppa på dörrhandtaget. Tur att han inte har klurat ut hur dörrvredet fungerar än….
Idag har han fått stick aut nosen på balkongenoch insett ätt det är väldigt blött och kallt så han gick in igen….
Hoppas du hittar en fungerande lösning

Idag regnar det rejält så idag ska han få känna på det, antar att det blir en väldigt kort utevisit idag 
Blomvattensprutan gillar han inte så den tar jag fram ibland när han skriker, då gömmer han sig.
Annars när jag ligger i soffan brukar jag locka med borsten, (han älskar att bli borstad av en ansiktsborste för hästar i ryktmodell) då håller han sig lugn en stund.

Nu har vi varit ute en snabbis, det var inge mysigt ute idag tyckte Rasmus 
# 9 Hihi! Det är rätt!
www.mytwiggs.com

Hihi, den verkar poppis!
Verkar vara en poppis film i familjen 

Som tur är har jag en gammal TV 

Jag har precis samma problem med Lovis. Hon har, sen jag börjat ta med henne ut, bara gått omkring och jamat. Ska testa det där med fasta tider!
Lite OT- Ungefär när blir en katt könsmogen? Hon har senaste veckan inte bara börjat jama vid dörren utan även lagt sig till med lite andra nya vanor. Har en teori om att det kan vara "puberteten" som spökar ;) Hon är snart 6 månader….
# 16 Det låter som en mycket trolig teori. En honkatt kan definitivt börja marsa vid 6 månader.
www.mytwiggs.com