Rasmus går mig på nerverna...
En mycket krävande liten herre på 2,5 år (kastrerad). Jag började gå ut med honom i sele i början av sommaren för att han skulle få lite extra stimulans då han är så rastlös. Nu vill han gå ut hela tiden och skriker på mig nästan från morgon till kväll… Balkongen duger inte.
Vet inte vad jag ska göra. Jag tror inte han skulle kunna bli utekatt om jag lyckades hitta ett nytt hem åt honom.
Har funderat på att skaffa en kattunge så han skulle få någon att leka med, då "gamlingarna" är mycket lugnare av sig. Men jag känner att jag egentligen inte har tid med en till katt, inte råd heller då jag studerar. Och det skulle kanske inte hjälpa heller med en kattunge då det är ut med mig han vill…
Jag går bara ut med honom en gång om dagen och det tänker jag fortsätta med. Försöker ignorera hans skrikande, han borde väl fatta till slut att det inte hjälper?
Nån som har något tips?
/Sandra.
Oj, vad jobbigt det låter! Jag förstår att det går dig på nerverna. Vissa katter har ett otroligt behov av stimulans och de kan verkligen bli jobbiga om de inte får vara utomhus eller få konstant uppmärksamhet. Man får inte glömma att cornishar är precis som vildkatter, fast med annorlunda look. Som Lorentz sa: Man kan ta ett djur från det vilda, men man kan aldrig ta det vilda från ett djur. Det var Lorentz som fastslog att instinkterna och de naturliga beteendena hos ett djur är konservativa egenskaper som går att göma något med hjälp av selektiv avel, men man kan ALDRIG ta bort dem helt. På mina etologikurser har jag lärt mig mycket om konservativa egenskaper och de dyker ofta upp när ett djur är frustrerat.
Du skriver att han troligen inte skulle kunna gå ute om han flyttade. Varför? Jag förstår att du känner en oro och jag skulle verkligen inte gilla att släppa mina katter ute, men ibland måste man för katternas skulle rucka lite på sina grundpelare.
Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com