Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikett: avel-genetik-och-uppfödning
Läst 1575 ggr
Hanna-H
0

Är ni nöjda med ert stamnamn?

Ja, som frågan lyder, är ni nöjda, uppfödare? Fick ni ert förstahand, men det kanske har blivit förlegat med åren? Vet ni bättre nu? Och vad skulle ni ta om ni fick välja om? Skrattande

Silvestris
0

Jag fick mitt andrahandsval (hos SVERAK) och mitt förstahandsval hos GCCF, Cerridwen. Jag är mycket nöjd och vill absolut inte byta ut det. Tror jag lyckades hitta ett tidslöst och relativt neutralt namn.

Hanna-H
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi fick vårt förstahands. Så här i efterhand har jag insett att det kanske är lite krångligt, framförallt att uttala. Är ändå rätt nöjd och kan nog dras med det, men om jag i förväg vetat hur det faktiskt var att vara uppfödare, hade jag nog valt ett mer oseriöst namn. Man blir väl mer säker på sig själv med åren så det kanske beror på det. Och sen vill man ju alltid ha det man inte har.

AnnaS
0

Mitt stamnamn är det sjuttielfte eller något tror jag och är väl så där nöjd… Stamnamnet kan man ju göra häftigt estetiskt med hjälp av zätana, men det är ett ganska barnsligt namn egentligen och nu blir jag kallad Jazz-Anna, vilket egentligen inte var syftet ;-)

Jag ville ha Saxess, uttalas som Succé på engelska och så är det en sammanslagning av Sax och Ess, spelar ju saxofon även om jag inte är ett ess ;-)

Zootz
0

Zoot'z är mitt 11 hands val tror jag… Drömmen vore ju att ha Calista's som katterinamn eftersom min kennel heter så. Calista's betyder den vackraste, enkelt att uttala, neutralt och långt fram i bokstavsordning. Men tyvärr redan upptaget i kattvärlden…

Zoot är mayaindianernas fladdermusgud och jag tycker att både Cornish och Don Sphynx, som är min andra ras, påminner en del om fladdermöss. Dessutom finns deras ursprung i Belize och Belize är namnet på min första Cornish. Cirkeln är sluten. Det enda jag saknar med namnet är att det är långt bak i bokstavsordning, på alla listor osv över uppfödare mm hittar man Zoot'z bland de som är längst ner, förargligt när man vill ligga i toppen ; )

Sewena
0

#1 Vet du vad Cerridwen betyder eller är för något?

Jag fick mitt förstahandsval..Sewena..betyder Skål på den cornish dialekten som rasen kommer ifrån..tyvärr kanske den inte håller om jag byter ras men då får jag lösa det då…

Clee
0

Jag är toknöjd med mitt stamnamn Caturday som jag ju haft i… några få veckor! FlörtSkrattande Å andra sidan funderade jag fram och tillbaka i flera år just för att jag inte skulle ångra mig. Jag funderade på Bobodexy, dvs en sammanslagning av mina två första katter. Jag funderade på Notorious, Tammytamed, All ears (både bokstavligt och tolkat som "idel öra") osv. När jag kom på Caturday kändes det för bra för att vara ledigt så när jag upptäckte att det faktiskt var det kände jag mig tvungen att söka illa kvickt. Jag tror och hoppas givetvis att det inte kommer att kännas förlegat så småningom. Referensen till LOLcats blir givetvis förlegad, men inte ordvitsen.

Hanna H: jag tycker att Brave New Curl är jättebra! Hur skulle det kunna uttalas fel? Håller dock med dig om att det är bra att ta något som är lite skämtsamt och fyndigt eller åtminstone inte högtravande. Flera av mina namnidéer var ju på latin osv, haha!

Silvestris: Åh, kul att du hänger här! Kyss

Leffe
0

Jag sökte Waves, men fick Vågens vilket jag är nöjd med

Silvestris
0

Cerridwen är en keltisk gudinna som symboliserar bla. fertilitet, inspiration, kunskap och pånyttfödelse. Tyckte det kunde passa en kattuppfödning.Flört

Clee: Jovisst, man får ju försöka stilla sitt forumberoende på något sätt.Skrattande

[Wiveka]
0

Vi fick vårt sjunde val har jag för mig. Nu är vi dock supernöjda. Det var min språkintresserade mamma som kom på att Pontemonte är en fri översättning från svenska Broberg till latin:
Bro=Ponte, berg=monte.

[Silkwaves]
0

Jaa som jag redan skrivit: Silkwaves borde det ha varit inte Silkwave's av praktiska skäl.. Är annars jättenöjd med silkesvåges konceptet..

BTW Silkwaves är numer CFA reggat Glad  Vill inte att ngn annan reggar "mitt" namn i CFA.. sen får vi väl se hur CFA engagerad jag blir i praktiken. Det får tiden utvisa.

MyTwiggs
0

Jag är nöjd med mitt stamnamn. Jag fick mitt förstahansval och hade S*Bissekissens som andrahans.. det kom från gården BIStorp där jag bor…

Vad sägs förestan om det gårdsnamnet? Hihi

Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

Strawberrygirl
0

Jag har endast haft mitt stamnamn i 2 år så ännu har jag inte tröttnat på det. Däremot har jag ju funderat över att om jag någon gång skulle vilja ha en till ras så är jag lite "låst" iom att det inte är så många raser som är lockiga. Har ju S*Curls 'n Claws.

Jag fick mitt förstahandsval men det var under en lång tid inte självklart att det skulle bli just det. Det var det första jag kom på när jag började fundera några år tidigare men jag hade många andra förslag längs vägen. Till slut så var det dock det som kändes rätt.

Zsarorna
0

#12 Inte så låst om man tänker på att alla katter har claws ;)

AlexH
0

Jag har fått mitt stamnamn godkänt för ett par veckor sedan , dock ej gått ut med det eftersom mina planer ännu är i sina lindor ;) kommer dock bli mer aktiv framöver

Jag fick mitt första handsval och det är :Kennel/Cattery  Pixie Fay

Det är registrerat i Independent då jag är independet aktiv, har även fått samma namn godkänt som kennelnamn på SKK

Pixie betyder "älva"= tinkerbell (alltså de riktigt små älvorna) och Fay är celtiska för Älva/alver så namnet är ett dubbelnamn för samma betydelse (nästan) Jag har stort intresse för Fantasy och saganom ringen miljöer m.m så det namnet passade mig bra - Jag är nöjd!

Mitt andrahands val var Nephilim, som är namnet på de halvänglar som fanns på jorden för länge sedan. (de nämns i bibeln) De är ett resultat av när änglarna kom ned på jorden för att hjälpa människan, men så blev de förälskade i Människokvinnan, och tillsammans blev det barn som var halvänglar - Nephilims :)

Alexandra H

Medarbetare på Cornish Rex Ifokus

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

Spotless
0

Jag är hur nöjd som helst med mitt stamnamn, Spotless, som ju också är mitt kennelnamn i SKK (även om dalmatineruppfödningen inte längre är aktiv). Spotless har hängt med mig sedan 1989, snart 20 år alltså och jag har inte tröttnat än. Tanken bakom mitt namn var att fläckfri kan man ju vara även om man är prickig!

Sewena
0

#14 då förmodar jag att du har/kommer att använda dig av
http://www.glyphweb.com/ARDA/ …

Jag hittade namnen till 2 av mina kullar…helt otroligt vad mycket namn som man inte ens visste fanns inom Sagan om ringen.. men nu har jag koll.
De som köpte S*Sewena Quenya…kunde även det "språket" Quenya.. det är tydligen ett alv-språk som förekommer i LOTR böckerna

AlexH
0

#16 Jag har en fantasy frälst man med HUR mycket böcker och information som helst så det finns material :9 denna länk som du har vet jag att min man har varit inne på massvis med timmar, men jag hade den inte sparad som favorit , så tack för att du la ut den Skrattande

Jag jobbar långsamt och plannerar lååång tid i förväg så jag har mycken tid till att studera kattnamn innan ens jag har några kullar plannerade.. jag vil jobba så att jag känner att det jag gör har jag tid och kraft för.. Jag kommer även ha en ras nr 2.. men det återkommer jag om när jag har alla mina planer och saker bestämda och klara ! :)

Alexandra H

Medarbetare på Cornish Rex Ifokus

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

RacerDonnans
0

Jag är jättenöjd med mitt S*Racer Donnans. Det valdes utifrån min allra första Rex, Goldens Donna som var en riktig Donna som satt som en staty i köksfönstret. Däremellan for hon runt som en riktig Racer och använde väggarna som velodrom.

Nu har jag namnet som minne från henne samtidigt som det passar bra in på alla de rexar jag haft så jag tycker det beskriver rasen bra.

Det är mycket fart i dem samtidigt som de kan se riktigt förnäma ut.

www.racerdonnans.se. Medhjälpare på Cornish Rex i fokus.

kissan78
0

Även jag är nöjd med mitt namn S*Kattmillas, heter ju Camilla och älskar o ägs av katter. Sen gör det ju bara saken bättre att med landsprefixet blir det skatter man gör 'reklam' för o det är ju katter!
Det var mitt förstahandsval o jag minns inte ens vad jag gav för andra förslag, ville eg bara ha mitt första så jag är ju självklart glad över att det blev så.

S*Kattmillas Sphynx  
www.kattmillas.se

Natali
0

Tror jag fick mitt 2a eller 3de hands val. Men minns inte ens vad de andra var. Fylgia är fornnordiska och betyder följeslagare. Jag är hel nöjd. För känner verkligen att det stämmer både för mej och katterna. Jag känner mej inte heller uppbunden på ras, även om jag då bara hade crx i tankarna. Men tycker nog att sphynxen är en följeslagare också.

Natali /Natta, Sajtvärd på Sphynx I Fokus.

Rexjen
0

Jag vet inte vilket alltenativ vi fick, men som förstahandsval hade vi olika variationer av Bollis. Vi kallade vår första hittekatt Moses för lillbolli, eller bollis. Vi forsatte att kalla vår andra och vår tredje katt för bolli. Bolli i flertal blir bollisar ;-) Bollis ska inte uttalas som boll utan mer som bållis. Jag är jättenöjd med vårt stamnamn Rex Dandy. Det kopplar ihop både mig, Joel och katterna på ett väldigt roligt sätt. Rex betyder väl konung på latin, så egentligen är vi inte bundna till någon specifik ras.

Clee
0

#21 Vet du varför ni inte fick det godkänt? Var tvungen att söka på det i FIFés stamnamnslista men hittade inget stamnamn som innehöll "bollis".

Dolleminas
0

Jag tog mitt stamnamn S*Dollemina's efter min första Europé S*Hedenhös Dollemina Glad, vet att  dollemina har med feministgrupperna eller "dolleminagrupperna" under 70-talet, om jag är rätt informerad…

Vilken betydelse det har bryr jag mig mindre om eftersom jag gillade det namnet och det var mitt förstahandsval, fick det godkänt 92-09-01!! Har dock inte haft nån rexkull än… däremot 2 Europékullar -93 Glad

AnneAlva
0

Vi fick vårt förstahandsval med S*Godreign's och jag är nöjd med det. Det representerar både mitt och sambons stora intresse inom fantasyn samt den äldre mytologin. Det är alltså inte tänkt att vara religiöst. Skrattande

---------------------------------------------------

Att leva utan katt är inte att leva.

S*Godreign's Cornish Rex

Rexjen
0

Cool#22 Jag vet faktiskt inte, jag kollade också Fifes register och såg att det inte fanns något linknade. Det finns flera andra stamnamn som är väldigt lika så jag förstår inte varför inte det funkade. Hursomhelst är jag väldigt nöjd med Rex Dandy, jag tror folk bara hade uttalat bollis fel iaf ;-) Många tror att det syftar på boll, och tror ibland att det är bollarna som jag pratar om :-) Bollisarna uttalas med o och inte med å ;-)

mumsikoff
0

Vi är supernojda med vårt stamnamn! Det passar oss riktigt bra tycker vi… Som andra alternativ hade vi bl.a Feniks vilket var en hopslagning utav våra de 2 första bokstäverna av våra 3 första katters namn. Resten av alternativen komemr jag inte ens ihåg om ajg ska vara ärlig :)

Eine
0

Jag är helnöjd med Djäknens . Det är inte lätt att blanda ihop med andras, det är kort och lämnar därmed utrymme för ett långt namn på katten om jag vill,och så är det lite medeltid..Och inte minst så är det lättstavat och utan apostrof!

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

IngerN
0

Är nöjd med mitt stamnamn, bortsett från att många uttalar de felaktigt, uttalet ska vara som man uttalar de engelska ordet  (texture) Cool

miano
0

Jag är helnöjd med mitt stamnamn Änglatassen's

Änglatassen's betyder för mig mycket.Då jag råkade ut för en trafikolycka och fick svåra smärtor.Köpte min katt Gina som har hela tiden funnits vid min sida då hon känner att matte har ont.Hon är min ängel.KyssOch alla mina andra sötnosar här hemma som gör att mina dagar blir mycket lättare.GladTassen's står för alla katternas tassar här hemma.

Hundar har ägare.Katter har betjänter...

Änglatassen's Cornish Rex

Clee
0

#29 Någon tanke bakom att du har en apostrof i ägandeformen på ett svenskt ord? Tycker nämligen själv att det är lite av ett gissel med apostroferna, särskilt på svenska ord. Generad

miano
0

#29 När jag sökte stamnamn så testade jag och skrev både med och utan aposrof och fick det med apostrof.Så där hade jag ingen tanke bakom,mer än att jag ville ha det stamnamnet.

Hundar har ägare.Katter har betjänter...

Änglatassen's Cornish Rex

rexmamma
0

Är ganska nöjd med vårt stamnamn.

Weminas består av våra namn, Björn kallas Nalle för det mestaWE(tterborg)MI(a)NA(lle).

Vårt förstaval var Peleus, vi kunde inte använda honom i vår egen uppfödning men ville att han skulle vara med genom att låna ut sitt namn, men vi fick inte det.

Clee
0

#32 Apropå Peleus, säger ni Pele-us eller Pelevs? Jag har alltid uttalat hans namn som det senare (med v-ljudet och betoning på första stavelsen så det var först när Lena sa just Pele-us, med betoning på andra stavelsen, som det slog mig att han kanske kallas det - vilket för mig plötsligt blev ett helt annat namn! Skrattande

rexmamma
0

#33 Pele-us med betoning på andra stavelsen Skrattande. Lena ska väl veta, hon har ju döpt honom (fast det var vi som föreslog det).

Eine
0

är det grekiska så är det nog Pelevs..

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora