Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettallmänt-cornish-rexprat
Läst 921 ggr
Melle_bus
0

Könsmogen vid 4 månaders ålder??

Har ju en CRX på snart ett år, hon har aldrig löp vad vi har märk iaf. Sen har vi en liten Bengalkille på 4 månader. Idag såg det ut som att de parade sig, och det verkar som att hon löper för hon "ställde upp sig" för honom samt att hon låter, inte skriker men "kuttrar".

Kan han vara könsmogen redan? Har iaf tänkt att kastrera honom nu så fort som möjligt bara jag hittar en vet som tar de så pass tidigt.

Natali
0

Det kan säkert hända. Har varti med om hanar som har börjat träna när de är 3 månader. Om de då är könsmogna eller inte har jag inte vågat testa utan skiljt dem från honorna.

Luktar hans urin något? Det är ett säkert tecken på att katten är könsmogen. Men ev, kan det kanske vara möjligt även innan urinen luktar hane?

Natali /Natta, Sajtvärd på Sphynx I Fokus.

Clee
0

Ska honan gå i avel? Annars är det ju säkrast att kastrera henne först.

Medea
0

Håller med Clee, hankatter kan vara fertila upp till 4-5 veckor efter kastrering. Alltså är det betydligt smidigare att kastrera honan (också) nu, annars lär ni hålla dem åtskiljda i en månad för säkerhetsskull.

Eine
0

ooop visst kan han vara fertil.Har du otur får du en oplanerad huskattkull!

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

aggeelin
0

JOdå, jag hade en skogkatt som var på gång redan vid ca fyra måndar… inte så kul… och inte så kul för dig om det blir en huskattskull…

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Melle_bus
0

#1 Nej jag har inte känt att hans urin luktar något än.

#2 Vet inte, men om hon inte ska det så tar jag båda samtidigt såklart.

Trodde inte en sån liten kunde bli könsmogen så tidigt, han är ju bara bebis.

Tack för alla svar.

Eine
0

Ja, du är inte ensam om att tro att unga katter är bebisar…Det är de nu inte alls, utan djur, helt inställda på att *bekatta* världen..Bl a därför som jag är för tidig kastrering.Hoppas han inte fick till det!

Melle_bus
0

Nu har jag ringt runt till alla veterinärer i vårat område utom två som jag får ringa imorgon…………….ingen kastrerar innan 6 månader samt en som rekommenderade att tidigast kastrera min honkatt vid 1 1/2 år.

Vad gör jag, skaffar p-piller eller särar på dem och hoppas det inte har tagit sig.

Trodde inte det skulle vara så här svårt att hitta någon som kan kastrera min katter iaf inte henne för hon blir ju ett år nu i augusti.

Får hålla tummarna att de sista jag inte ringt kan kastrera tidigare.

Clee
0

Skit i hanen så länge och kastrera honan. Helt ofattbart oupplyst av vissa veterinärer att inte kastrera honor som är ett år! Skrikandes

MalinJ
0

#8 Oj, honkatt först vid 1½ år! Jag kastrerade min lilla sötnos igår, 7 månader gammal (har också precis fått hem en 4 mån hane och ville vara absolut säker på att inte få kattungar) Hoppas att det ordnar sig med någon annan vet.!

MyTwiggs
0

# 8 Om du inte ska avla på katten så råder jag dig till att försöka hitta en veterinär som kastrerar tidigt. P-piller är inte något riskfritt alternativ tyvärr.

Hanen behöver du nog inte fundera på att kastrera än på ett tag om du inte vill, men honan bör det inte vara några problem att få kastrerad. Om hon skulle vara dräktig så innebär det ju också att ungarna inte kommer att födas.

Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

A-M.H
0

..milde tid….nog för att jag inte är nån anhängare av prepubertal kastrering…men nån måtta får det väl ändå vara….1½ år…har väl aldrig hört på tokigheter…

..hoppas du får tag på en vettig veterinär…sen blev jag lite nyfiken..var i hela friden bor du ???Förvånad

aggeelin
0

För två år sen var jag på en fest tillsammans med ca 12 veterinärer (bla, det var lika många logopeder… och annat löst folk som arbetsterapeuter och sjukgymnaster också mfl)

men iaf så pratades mycket kastrering och vad jag kunde förstå så fanns det nya rön för att det var Ok att kastrera även katthonor vid ca 6 mån - och precis som ni säger här - de ska inte alls ha en kull ungar först för att må bra.

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

MonicaLagerquist
0

Ja vad ska man säga,Hoppas att du hittar en veterinär som kan kastrera båda två omgående.Jag ska in och kastrera Unni om ett par dagar då är hon tretton veckor.

Stolt ägare till tre La permer

Melle_bus
0

Jag ska ringa det veterinär som min CRX-uppfödare har så jag hoppas verkligen att de tar båda på nu med en gång.

Det har iaf inte visat någon mer tendens till att vilja para sig eller så. Och Fayan visar inga som helst tecken på att löpa.

Men iaf de ska båda kastreras nu så fort som möjligt.

Eine
0

Okunniga veterinärer du har där, måste jag få säga.Ordentligt efter sin tid, läser de aldrig om andras rön och nya erfarenheter? Annars är mitt råd: LJUG!Om kattens ålder…

AnnaS
0

#13 Rekommendationen att kastrera hanar OCH honor har säkert funnits i 7-8 år, så SÅ nytt är det inte att kastrera honor vid 6 månader Flört Åsikten att honor måste få en kull är supergammal, vi har kastrerat honkatter sedan tidigt 80-tal och ingen har haft kull. Det är nog en skröna som lever kvar bland kattägare tror jag.

P-piller under en kort period är helt OK, om det bara handlar om ett par veckor eller månader.