Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettsjukdomar-och-andra-bekymmer
Läst 4474 ggr
Lofn
1

Tuggar på svansen

Har en liten fråga:

Lovis brukar ligga o verkligen gnaga på toppen av sin svans. Hon har som en liten broskbit där längst ut men verkar inte ha någon känsel. Är detta normalt eller kan hon vara stressad/ må dåligt över något? Hon har inte alltid gjort så här utan det är något som kommit de senaste  veckorna…

Dela gärna med er om ni har någon egen erfarenhet av detta!

lejets
0

Hej !

Jag vet inte om det är bra eller dåligt för din katt men min lilla prins har "snuttat" på svansen  sen han var liten. Han är nu 2,5 år och "snuttar" när han myser.

mumsikoff
0

Det är en stor skillnad mellan att snutta och gnaga på svansen! Gnager katten på svansen så har det av min erfarenhet varit ett tydligt tecken på en riktigt stressad katt. Hur känns svanstippen? Du kanske har en bild? Oftast skadar inte katten sig själv förutom att allt gnagande och slickande kan resultera i att svanstippen blir lite svullen och trubbig samt ibland att det blir en liten sårskorpa. Detta har hänt med en utav mina hanars pappa och där var det enda som hjälpte - kastrering. Efter kastrering har han nästan helt slutat med beteendet…. Är din Lovis kastrerad?

Krycke
0

Vi har en hona som har som vana att ligga på dataskärmen med rumpan ovanför kanten på skärmen så svansen dinglar ner så man inte ser något, sen när man försöker putta bort henne får hon någon reaktion och måste tvätta svansen varje gång så det verkar som hon blir störd/stressad/frustrerad av det.(så tvätta svansen kan vara en  stress reaktion enligt mig).

Ibland blir det så att hon tvättat den för ofta och av hennes saliv blir det då en klumpbildning av päls i svanstoppen som måste tvättas ut med djurshampoo för att hon inte skall försöka tvätta bort klumpen som kom ditt pga tvättande.. ja en ond cirkel.

Inget sånt som hänt?

Lofn
0

Hon är inte kastrerad, är bara 5 månader gammal. Men hon gör det i samband med att hon tvättar sig inför sin sovstund, lite som att hon snuttar. Detta övergår då ibland till att hon gnager på svanstippen. Det syns inget på svansen men hon har som en lite brosk knöl längst upp (den har hon i ju för sig alltid haft).

Svårt det här. Vet inte vad hon skulle kunna vara stressad över. Att vi bott med henne i mina föräldrars stora villa i ett par dagar kanske? Och nu är hon hemma i lägenhet… Ledsen