Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etiketthälsovård-skötsel-omvårdnad
Läst 851 ggr
Leffe
0

HCM-eländet del 2

Här fortsätter tråden om HCM. Den första delen finns här Behövs hänvisning till något i del 1 - skriv då t ex 1#inläggets nummer ex 1#95

EvaG
0

Om min katt skulle ha HCM hur stora är då chanserna att den skulle bli äldre än låt oss säga 8 år?

Medarbetare på Vilda västern iFokus

Eine
0

Himla svårt att säga.Det beror på hur aggressiv HCM den har.8 år tror jag kan vara ett skapligt riktmärke..

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

AnnaS
0

En sammanfattning då'rå Flört

Ja, jag har kunskaper och information som kanske inte alla har. Men varför utnyttjas inte detta? Det är det som är avelsråd, det är inte bara hemligstämplad information utan det finns en del som folk har rapporterat till mig och som är till för att spridas. Kanske inte så offentligt att man vill gå ut med det på en hemsida eller databas men att jag kan meddela saker om någon frågar.

Jag kan också hjälpa till med att kolla på en stamtavla för att se om jag vet om det finns misstankar om HCM, kanske inte i detalj vilka katter det gäller men om det finns misstanke.

Jag har också kännedom om varför vissa katter har dött i unga år, allt är inte HCM! Det glöms ofta bort när man hör att en katt dör ung. Jag skulle önska att man tog reda på varför innan man börjar spekulera eller sätter diagnosen själv!

Det finns info som är offentlig, sådan som är "semi-offentlig" och sådan som är hemlig för att uppgiftslämnaren vill det eller att uppgifterna inte är bekräftade.

Men de flesta samtal/email jag har fått har jag fått från köpare som tror att deras katt ska trilla död ner imorgon eftersom fokus är så ENORMT på HCM. Det är det som är så vansinnigt synd, det ska inte behöva vara så. En "vanlig" köpare ska inte behöva oroa sig för det. Däremot har jag nästan inte fått en enda förfrågan från uppfödare som behöver hjälp med information om stamtavlor och eventuell HCM-misstanke.  

Jag tar jättegärna emot ALL sorts information om olika sjukdomar eller problem. Om man önskar att jag ska vara tyst om det så är jag så klart det.

MonicaLagerquist
0

Helt OT men vill du ha Aros dödsorsak så att den finns med.

Stolt ägare till tre La permer

Buffy-co
0

Jag tycker det är otroligt konstigt att inte fler uppfödare vänder sig till avelsrådet - dig…!

Du gör ju ett jättebra jobb och har så mycket kunskap….
Kanske är det för dåligt spritt bland uppfödare om vad avelsrådet innebär??
Kanske en del känner sig dumma att fråga eller??
Jag tycker det låter jättekonstigt..

Jag skulle överösa dig med frågor om jag var uppfödare/blivande uppfödare……..

Leffe
0

#3 Det kan bero på att alla rexuppfödare inte är med i Nordiska Rexringen där Anna är i avelsrådet

Denna kommentar har tagits bort.
AnnaS
0

Nu ska vi ju inte överdriva, jag är inte den "allvetande skräphögen" men lite koll har jag och om jag inte vet så kan jag ta reda på det.

Dessutom så är det inte alla uppfödare som behöver hjälp heller Flört Det finns säkert jättemånga uppfödare som vet mer än mig!

#4 Jättegärna!

AnnaS
0

…och en liten reflektion angående att köpa en hane för att själv ha kontroll på testningar.

Ett scenario bara:

Om jag köper en hane så är det för att para mina fyra flickor. Jag testar hanen efter konstens alla regler och parar tjejerna. När hanen är 5 år så visar det sig att han har HCM. Då har man verkligen målat in sig ett i ett hörn. Alla fyra kullar är potentiellt HCM-bärare och jag kan nästan lägga ner hela min uppfödning. Därför är jag emot att köpa egen hane, det allra mest ultimata är att mina fyra tjejer får träffa fyra olika killar. Då har man spridit riskerna lite.

Även utan HCM så har man målat in sig i ett hörn, för nästa generation behöver sedan en ny hane som man får köpa in och så är snöbollen i rullning… Det blir många fodervärdar och/eller många kastrater och även väldigt många katter att testa eftersom man ska testa kastrater också.

Vi bekämpar lättast HCM genom att hjälpa varandra!

Tvingande regler genom SVERAK tror jag inte på. Det är väldigt få som har veterinär runt knuten utan man är bunden vid testdagar som sker två gånger om året. Ett hälsoprogram får inte vara för dyrt, inte för besvärligt och man ska inte göra det så svårt att man inte har möjlighet att avla.

Persermänniskor har lyckats bekämpa PKD utan tvingande regler eller hälsoprogram. Varför ska inte vi rexmänniskor kunna göra detsamma?

Nu är jag ute och flummar igen Skrattande

Strawberrygirl
0

#9 Jag antar att det är mig du syftar till när det handlar om hane. = )

Nu har ju jag i dagsläget bara en hona jag kan para. Även om det vore annorlunda så.. ja, jag tror helt enkelt inte på att använda en och samma hane på alla honorna man har. Som du säger så målar man in sig i ett hörn om någon typ av ärftlig sjukdom upptäcks ett antal år senare. Dessutom blir man rätt låst stamtavlemässigt om alla honor paras med samma hane.

Mitt motiv för att köpa hane är helt själviskt, jag testar, använder till min hona och så kan jag låna ut till några och hoppas att jag vid senare tillfälle kan låna en hane av dem om jag skulle vilja det någon gång. Vi får hjälpas åt och fördela det på varandra är min tanke.

Ja det blir en del kastrater att testa om man köper in hela tiden, det är det ju för dem som köper in och omplacerar efter katten gjort sitt i avel också.

Den som köper en parning kommer ju väldigt billigt undan på så sätt eftersom den låter andra göra jobbet med tester om de nu ska göras. Nu är jag krass.. men lite så är det ju.

Sen har vi ju det där med relationer också. Jag som ny uppfödare har kanske inte lika lätt att få låna en hane som du som är mer etablerad och har mycket kontakter. = )

Spotless
0

Anna S nu har jag klippt i dina texter,

först… "Jag kan också hjälpa till med att kolla på en stamtavla för att se om jag vet om det finns misstankar om HCM, kanske inte i detalj vilka katter det gäller men om det finns misstanke."

sedan… "Däremot har jag nästan inte fått en enda förfrågan från uppfödare som behöver hjälp med information om stamtavlor och eventuell HCM-misstanke."

Jag har själv upplevt det här med att någon "hjälpt till med att tala om" att det finns misstanke om HCM i en av mina hanars linjer. Det var inte alls till någon hjälp då vid tillfälle, snarare tvärt om och det skapade stor förvirring hos den som blev "hjälpt" och stor oro för mig och berörda kattens uppfödare. Vad jag vill säga är att jag tror att man bör vara mycket försiktig med just den typen av hjälp.

Clee
0

#11 Men det är väl ändå skillnad på att någon-vemsomhelst "hjälper till" (dvs sprider rykten) och att vända sig till ett förtroendevalt avelsråd inom en organisation för att få hjälp?

#3 och #5 En anledning att folk inte frågar är väl just att de inte vill "skvallra" eller tvärtom tror att om det finns information som rör just deras egna katter eller katter de ska para med så borde ägarna och uppfödarna känna till det snarare än avelsrådet? Jag tror också att det är rätt svårt att i förväg veta vilka frågor som ska ställas. Om jag frågade "berätta allt om cornish rex för mig som inte är direkt hemligstämplat", skulle jag få svar då? ;)

AnnaS
0

Det är ju inte skvaller jag sprider utan jag använder ju den information som finns i Pawpeds och även sådant som jag vet. Sådan information som jag får från ägare/uppfödare och oftast är det för att lugna personer eller dementera rykten som personen hört. Jag sprider inte mer rykten om HCM utan just nu är det mer att lugna folk eftersom de tror att HCM finns överallt.

AnnaS
0

Angående hanar,

nej, jag har inte lätt att hitta hanar, jag har ju skrivit om det ganska många gånger här på forumet. Det är supersvårt att hitta något som passar till mina honor.

Jag har nog varken mer eller mindre kontakter än någon annan Glad

KatternasMatte
0

#9 Du skriver "Vi bekämpar lättast HCM genom att hjälpa varandra!"

Om jag nu väljer att köpa in en hane som passar mina kriterier. Han får bo hos fodervärd. Jag testar honom. Jag använder honom till EN av mina honor. Jag tar ansvar för att han kommer att fortsätta att testas. Jag lånar ut honom till ett fåtal honor där jag vet att ägarna har samma syn på detta med testning som jag. Jag tar det ansvar som jag inte kan "kräva" av andra och jag kan på så sätt hjälp andra.

Vem har då hjälpt mig? Jo den som säljer katten till mig, de som har testat kattens föräldrar och förhoppningsvis fortsätter att testa. Och min underbara fodervärd!

Och javisst AnnaS, du kan om du vill komma med en förfrågan på att få använda min kommande hane, om du nu har så svårt med kontakter och att hitta hanar. Flört

flis
0

Jag har en undran om scanning. Min katt har ju fått diagnosen kraftig hcm. Är det då nödvändigt att scanna honom 2 ggr/år? Han tycker inte om att bli fasthållen och blir väldigt stressad, kan jag inte vänta tills jag märker att han blir sämre innan jag går in? Inget kan väl göras för honom ändå, eller?

AnnaS
0

#15 Tack, jättebra! Jag letar efter en hane nere i Skåne till Rory och mer testad stamtavla än hennes får man leta efter Flört

AnnaS
0

#16 Nej, du behöver inte ta honom till veterinären för scanning 2 ggr/år, kanske en 1 ggr/år istället? Men om han har kraftig HCM så borde han ju få medicin?

Spotless
0

#13 jag har aldrig sagt/trott att du sprider rykten. Hävdar bara att jag anser att man ska vara försiktig med att tala om stamtavlor/linjer med misstänkt HCM.

[Silkwaves]
0

#19 Håller med.  Har varit allt för mycket prat om HCM-linjer och än värre HCM-fria linjer. HCM-fria linjer förutsätter att flera generationer (minst 4-5 generationer tycker jag) scannats fria vid åtminstone 3-4 års ålder. Vet inte med mig att det finns några sådana än så länge?

flis
0

#18 Han äter betablockerare.Det enda som märks är att han är smalare och rastlös.

AnnaS
0

Det handlar om information som finns och inte om svartmålning av några linjer! Det som finns bredvid stamtavlan som t ex en syster till en katt har scannats utanför hälsoprogrammet, avkommor till en katt som är scannade normala/icke normala. Vanlig information som finns ute på hemsidor och i Pawpeds. Hjälp med att gräva "bredvid" stamtavlan helt enkelt och den informationen är minst lika viktig!

Jag tror inte någon har skrivit något om HCM-fria linjer varken i den här tråden eller den tidigare. Det finns mer eller mindre drabbade. Det finns sådana man behöver hålla ett extra öga på och sådana man bara behöver hålla ögonen på.

[Silkwaves]
0

#22 Nej AnnaS , jag menade inte att du informerat om HCM-fria linjer, men jag menar att än så länge föredrar jag att hålla ett extra öga på alla linjer Flört

Catwoman
0

Nu har jag läst hela dialogen om HCM. Ni är fantastiska som försöker göra åtgärder i uppfödningarna för att få stopp på sjukdomen. Ni har olika idéer och förutsättningar. Jag har ingen aning om vilken väg som är bäst, men det viktigaste är ju att ni försöker. Önskar er lycka till och hoppas att ni lyckas så att den dagen jag kan skaffa mig en Cornish så vet jag att den är frisk.

Var positiv -må bra

Bandy iFokus